Велислава Господинова
Професионална автобиография:
Велислава Господинова е анимационен режисьор, художник и аниматор от София, България. Тя е възпитаник на Национална гимназия за приложни изкуства „Свети Лука“ – София. Завършва с отличие бакалавърска и магистърска степен по Анимационна режисура в Нов Български Университет. Нейните авторски късометражни анимационни филми „Фарът“ (2009), „Кръвта“ (2012) и „Жар птица“ (2017) са награждавани с престижни награди и участвали в официалните селекции на множество международни филмови фестивали. Вече 15 години, тя работи, не само като режисьор на авторски анимационни проекти, но и като арт директор, сториборд артист, аниматор и специалист по визуални ефекти в различни студия, и на свободна практика. 2014-та година, тя създава собствена продуцентска компания за анимационни филми – „Red Stroke”. От 2017-та до 2019-та година преподава по анимационна режисура, драматургия, сториборд, дизайн и фотошоп в Арт Колеж – Частен професионален колеж по екранни изкуства - София. Участва като жури на национални и международни филмови фестивали и като член на национални художествени комисии по анимация към Национален Филмов Център. Води майсторски класове и редовно взима участие в различни изложби, работилници и академични конференции. В момента, тя е преподавател в бакалавърската и магистърската анимационни програми в Нов български университет, с курсове по анимационна режисура, драматургия, дигитална анимация и визуален колаж. Притежава бакалавърска и магистърска степен по анимационна режисура от НБУ, където в момента е и докторант с дисертация върху развитието и приложението на изрезката в анимацията.
Филмография:
Фарът / The Lighthouse (2009) - Късометражен анимационен филм с режисьор, сценарист, художник и аниматор - Велислава Господинова. Филмът е селектиран за участие в повече от 120 международни филмови фестивали и печели 10 награди, между които престижните специални награди на журито на KROK International Animated Film Festival и XX "Message to Man" International Film Festival в Русия, както и награда за най-добър анимационен филм на ZubrOFFka film festival в Полша, и награда за най-добър дипломен филм на Световния фестивал на анимационния филм във Варна, България.
Кръвта / The Blood (2012) - Късометражен анимационен филм с режисьор, сценарист, художник и аниматор - Велислава Господинова. Филмът е продуциран от „Геополи ООД“, с финансовата подкрепа на Национален филмов център. Селектиран е на над 30 международни филмови фестивали. Сред наградите му е наградата за най-добър дебют за анимационен филм на Национален фестивал за документално и анимационно кино – Златен Ритон в Пловдив, България.
Жар Птица / Firebird (2017) - Късометражен анимационен филм с режисьор, сценарист, художник и аниматор - Велислава Господинова. Това е и продуцентският дебют на Велислава, през компанията ѝ „Ред Строук“. Филмът е реализиран с финансовата подкрепа на Национален филмов център и в сътрудничество с Ботълшип ВиЕфЕкс. Прожектиран е на повече от 40 международни фестивала и събития, и е отличен с 3 международни награди.
Филмографията ѝ, също така, включва:
Като сториборд артист: Апетит / Appetite, среднометражен игрален-анимационен филм на режисьори, сценаристи и продуценти - Марианна Перянова „Ягама“ и Илина Перянова.
Като VFX артист, 2D композитър: The Gene Generation (2007), Finding Rin Tin Tin (2007), When Nietzsche Wept (2007), 88 Minutes (2007), The Wicker Man (2006), The Black Hole (2006), Journey to the End of the Night (2006), Undisputed II: Last Man Standing (2006), End Game (2006), The Mechanik (2005), Mirror Wars: Reflection One (2005).
Като арт директор: архитектурни визуализации и рекламни клипове.
Публикации:
2022
Господинова, В., 2022. “В търсене на модерната естетика: Поява на изрезката и колажа в българското анимационно кино от 60-те години на миналия век”. Годишник - департамент „Кино, реклама и шоубизнес 2020-2021г.“. София: Нов Български Университет, 166-180. ISSN 2535-1079 (online). DOI: https://doi.org/10.33919/ydcas.21.14
Gospodinova, V., 2022. “The Modernist Aesthetics of the Bulgarian Animation School in 1960s and its Collage Cut-out Use Through the Influence of the Modern Graphic and Poster Design - abstract”. Hrvatski filmski ljetopis, Vol. 110-111. Zagreb: Hrvatski filmski savez. ISSN 1330-7665
2023
Господинова, В., 2023. “Анимационната изрезка, като продължение на древни традиции и средство за установяване на национален стил в изкуството на анимацията”. Годишник - департамент „Кино, реклама и шоубизнес” 2022г. София: Нов Български Университет, 128-144. ISSN 2535-1079 (online). DOI: https://doi.org/10.33919/ydcas.22.11
Gospodinova, V., 2023. “MODERNISM BEYOND THE IRON CURTAIN: Collage and Cut-outs in the 60s Bulgarian Animation through the Prism of Poster Art”. ASIFA Magazine: The International Animation Journal, Vol. 34
- Курсове от текущия семестър: