CITB766 Софтуерни технологии
Анотация:
Основна задача на настоящия курс е да запознае студентите с принципите на софтуерното производство, което обхваща методичния подход при разработването, използването, поддържането и извеждането от експлоатация на софтуера. Курсът покрива теми, свързани с моделирането на софтуерните процеси и организиране разработването на програмни продукти. Особено внимание се отделя на подходите за разработване на софтуер – традиционни и обектно-ориентирани и на дейностите, осигуряващи разработването на програмни продукти. Студентите придобиват умения за работа в екип, както и за правилно планиране и организиране на процеса на разработка. Курсът представлява своеобразно продължение на курса по бази от данни, като студентите се специализират в създаването на приложения от тип “бази от данни”. Разглеждат се въпроси, свързани с документирането на разработвания проект, състав на инсталационен носител, проектиране на интерфейса с потребителя, администриране на базата от данни, определяне на цената на разработвания софтуер. В допълнение се разглеждат практически въпроси, свързани с маркетинг на софтуера планиране и организиране на процеса на разработка. Дискутират се някои правни проблеми и форми на правна защита на софтуера като форма на интелектуално произведение.
Преподавател(и):
доц. Юлиана Пенева д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Студентите ще:
1. Знаят етапите и методите при създаване на софтуер.
2. Могат да анализират, проектират и реализират проекти, свързани с различни предметни области.
3. Могат да проучват и анализират статии и фирмени материали, за да разработват обзори, реферати и изследвания по определени теми.
Предварителни изисквания:
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
Литература по темите:
1. Ескенази А., Манева Н., Софтуерни технологии, КЛМН, София 2006.
2. Sommerville J., Software Engineering, 9-th ed., Addison Wesley, 2010.
3. Ghezzi C. et al., Fundamentals of Software Engineering, 2-nd ed. Pearson Education Inc. 2003
4. Pressman R., Software Engineering: a Practitioners Approach, VI-th Ed., McGraw-Hill, 2006.
5. Pankai J., An Integrated Approach to Software Engineering, 2-nd Ed., Springer, 1997.
6. Статии от компютърни списания и WWW
Средства за оценяване:
Оценяването се извършва по два начина:
1. Текущо оценяване – провежда се по време на семестъра след запознаване с определени теми. Състои се от два теста с тегла 25% r r и от практически разработки – с тегло 50% от окончателната оценка. Минимални изисквания за всеки текст са 51 точки, което се равнява на оценка Среден 3, при максимален брой възможни точки 100 - Отличен 6.
Студентите имат възможност да представят по избор ЕДНА от следните практически разработки: проект, реферат, оценъчно есе. Теглото е 50%.
Изисквания към проекта:
Студентите сами избират задачата и софтуера за нейното реализиране, като получават от преподавателя консултации. Проектът трябва да се документира прецизно - спецификация на потребителските изисквания, проект на системата, ръководство за потребителя, ръководство за инсталиране. Методически указания и примерни документи ще бъдат предоставени чрез системата за електронно обучение Moodle.
Изисквания към реферата:
Рефератът е вид писмена работа, при която студентът трябва да анализира определен проблем в областта на софтуерния инженеринг, като представи различни гледни точки към него, да ги обобщи и да даде своето мнение. Студентите сами избират тема в зависимост от своите интереси. От преподавателя се получава помощ при избора на тема и оформянето целите на самостоятелното научно изследване. Рефератът следва да бъде в обем не по-малък от 15 страници, да съдържа подробна библиография и да отразява критичното мнение на студента по представяната тема.
Изисквания към оценъчното есе
В увода студентът представя оценяваните конкретни технологични решения (разработен софтуер) от гледна точка на софтуерния инженеринг. Определя и аргументира критериите за оценка на тяхната ефективност. Критериите трябва да бъдат ясни, логични, обосновани и приемливи. По правило те НЕ трябва да отразяват личната позиция на студента, а общоприетите подходи за оценка на обекта. В изложението се описва обектът на оценяване и се акцентира върху важни детайли. Това е необходимата информация, която ще убеди читателя да приеме представената оценка (теза). Отделните параграфи в текста са подчинени на доказване на заявената теза. Своите аргументи студентът може да подкрепи с конкретни доказателства, включващи описания, илюстративни примери, факти, потребителски мнения и др. В заключението се прави обобщение на основните акценти в есето. Езикът и стилът са научни, безпристрастни, рационални. Допустимо е при оценяването на определени обекти да се внесе елемент на лично отношение, но то не трябва да влияе върху убедителността на използваните аргументи. Есето следва да бъде в обем не по-малък от 8 страници.
Освен това студентите разработват два самостоятелни изследователски проекта, които имат краен срок за предаване. Проектите се задават от преподавателя. Всеки самостоятелен изследователски проект има тегло о10% от окончателната оценка.