ADMB060 Административната реформа и децентрализация в България

Анотация:

Цели на курса:

• Да запознае студентите с основните проблеми на административната практика

• Да очертае тенденциите на административната реформа и децентрализацията

• Да зададе алтернативи на текущата административна реформа и децентрализация

прочети още
Администрация и управление

Преподавател(и):

доц. Георги Пеев  д-р
гл. ас. Ангел Стефанов  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят:

• Стратегическите документи свързани с административната реформа и децентрализацията

• Практическите проблеми и дейности за преодоляването им в контекста на реформирането на администрацията и общините

2) могат:

• Да идентифицират дефицити в административните дейности на централно и местно ниво

• Да използват различни похвати за преодоляването на дефицитите в административното обслужване

• Да включват гражданите и бизнеса чрез обществените консултации в процесите по вземане на решение


Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:

• Политически процес, административно право, стратегическо управление



Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Преглед на основни административни понятия и концепции
  2. Основни нормативни документи свързани с административната дейност
  3. Стратегически документи за реформа на администрацията
  4. Обвързаност на административната реформа с другите реформи в страната – процеса на европейска интеграция, приватизацията, съдебната реформа, децентрализацията и др.
  5. ОП Административен капацитет – цели, проекти, резултати
  6. ОП Добро управление – приоритети, мерки, действия
  7. Административно обслужване – уредба, стандарти, практики: Комплексно административно обслужване, „Епизоди от живота“, „Бизнес събития“ и др.
  8. Оценка на въздействието
  9. Административна тежест – лицензи, регулации, уведомления. Очаквания на гражданите и влияние върху бизнеса
  10. Статут на държавния служител – права, задължения, подбор, атестиране, заплащане
  11. Децентрализация – история, стратегия, резултати
  12. Обществените консултации като инструмент на административната реформа и децентрализацията
  13. Системи за управление на качеството в администрацията – ISO, CAF и др.
  14. Електронизация на администрацията – състояние и тенденции
  15. финален изпит

Литература по темите:

. Декларация на правителството и Стратегия за изграждане на модерна административна система на Република България.

2. Решение № 85 на Министерски съвет от 14 февруари 2002 година за приемане на Стратегия за обучение на служителите в администрацията

3. Решение №671 от 24 септември 2003 година за приемане на актуализирана Стратегия за модернизиране на държавната администрация – от присъединяване към интегриране, 2003 – 2006, и на актуализиран План за изпълнение на стратегията

4. Стратегия за децентрализация 2016-2025

5. Стратегия за развитие на държавната администрация 2014 - 2020 г.

6. ПЪТНА КАРТА за изпълнение на Стратегията за развитие на държавната администрация

2015 – 2020 г.

7. Концепция за подобряване на административното обслужване в контекста на принципа “едно гише”

8. План за изпълнение на мерките за оптимизация на държавната администрация, приет с Решение №560 на МС от 2010 г.

9. Закон за администрацията.

10. Закон за държавния служител

11. Устройствен правилник на Министерски съвет

12 . Наредба за прилагане на Класификатора на длъжностите в администрацията

13. Правилник за съдебната администрация в районните, окръжните, военните и апелативните съдилища

14. Наредба за служебното положение на държавните служители

15. Наредба за условията и реда за оценка на изпълнението на служителите в държавната администрация

16. Наредба за административното обслужване