ADMB090 Интеркултурни измерения в управлението

Анотация:

Ефективното управление изисква осъзнаване на собствените културни нагласи и тяхното влияние при взимане на управленски решения, познания за различните култури и умения да се ръководят хора в интеркултурна среда.

Съвременните ръководители се нуждаят от специфични компетенции, за да се справят с комплексни задачи и да работят с хора с различна националност и произход. Процесите на глобализация водят до възникване на смесени и многонационални компании; те изискват човешки ресурси с нови качества, подготвени за работа в интеркултурна среда и в международни екипи.

Поставен е акцент върху необходимостта да се разбере как културните ценности формират нашето всекидневно поведение, нагласите ни, умствените процеси и начините, по които комуникираме. Студентите ще могат да изследват собствените си културни предпочитания, ще се запознаят с основните модели, характеризиращи културните различия, както и с интеркултурните концепции, необходими за анализ и справяне на работното място.

прочети още
Администрация и управление

Преподавател(и):

проф. Елена Благоева  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят:

Придобиват знания:

• ще осъзнават и анализират собствените си културни нагласи и техния ефект върху професионалното поведение, включително и като ръководители на екипи

• ще са запознати с основните културни различия по отношение на йерархия, поемане на риск, роля на индивида, цели и време и т.н.

• ще осъзнават и разбират, че различните култури формират различни ценности, нагласи и поведение

2) могат:

• да комуникират по-ефективно с колеги от други култури

• да извличат ползи от идеи и подходи, обусловени от различните култури на членовете на международен екип

• да планират и координират работни процеси в международни екипи

• да управляват междукултурни конфликти с по-голям успех

• да идентифицират ключови културни различия при вербално и невербално общуване

• да се чувстват по-уверени при справянето с културни различия при участие/управление на международна работна среда


Предварителни изисквания:
не

Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Запознаване с тематиката на курса. Определения за “култура” и “цивилизация”.
  2. Култура и комуникация. Специфика на интеркултурната среда.
  3. Културата като умствено програмиране.
  4. Общи характеристики на културните измерения (Хофстеде)
  5. Измерение – Властово разстояние/дистанция.
  6. Измерение: колективизъм - индивидуализъм.
  7. Решаване на казуси
  8. Измерение: женственост - мъжественост.
  9. Измерение: избягване на несигурността.
  10. Измерение: краткосрочна – дългосрочна ориентация (динамизъм).
  11. Стереотипи и интерпретации. Преодоляване на културен шок в професионална среда. Стереотипи и интерпретации. Преодоляване на културен шок в професионална среда.
  12. Ефективност на управлението в интеркултурна среда
  13. Ролята на мениджъра при формирането на международни екипи. Моделът на Тъкман.
  14. Дискусия по поставени задачи за групова работа
  15. Дискусия по казус за групова работа

Литература по темите:

основна

1. Хофстеде,, Х., Култури и организации, Изд. Класика и стил, С., 2001

2. Генов, Ю., Защо толкова малко успяваме, С., 2004.

3. Минков. М., Защо сме различни, С., 2004.

4. Василева, А., Комуникации в международния бизнес, Изд. Консулт АГ, С., 2002

5. Благоева, Елена. Ролята на самоуправлението и интеркултурните компетенции за ефективността на проектните екипи - http://ebox.nbu.bg/pa2014/index2.html В: Годишник на департамент "Публична администрация", том 9 "Държавно управление, публични политики и публична администрация". - София: НБУ, 2013

6. Благоева, Елена. Межкультурныe умения – ключевой фактор коммуникации в международных командах. В: Современныe коммуникации: социально- экономические и культурологические аспекты. У. А. Назарова (научен ред.) , 8-14 с. -УФА: Академия по публична администрация и мениджмънт, 2014

7. Благоева, Елена. Интеркултурни компетенции при управление на международни екипи. В: Човешкият капитал – методология, измерения и практики (образование, мениджмънт, бизнес). Доц. д-р Д. Панайотов (научен ред.), 203-213 с. – София: НБУ, 2015

8. Хазърбасанова, Елена. Развитието на интеркултурни компетенции – мощно средство за реализиране на целите на европейската културна политика. Научен електронен архив на НБУ http://eprints.nbu.bg/1841/ и В: - За човека и езика. Юбилеен сборник.- София: СУ, - 603-612 с., 2007

9. Хазърбасанова, Елена. Възможности за допълване на директната културна политика на ЕС чрез отчитане на културните аспекти в останалите политики на Общността. Научен електронен архив на НБУ http://eprints.nbu.bg/1855/ и В: - Българската култура между държавата и пазара. Съст. Проданов, В., Димчев, А., Янакиев, А., Джуров, П., Тодоров, Х. – София: ИК ИФИ-БАН, 2007. 183-187 с. ISBN 978-954-92145-1-2

Допълнителна

10. Лароша П. Преговорите – пълно ръководство за безупречни и печеливши преговори, изд. „Принцепс”, С., 2002.

Средства за оценяване: