LOGB705 Превенция на комуникативни нарушения в детско-юношеска възраст
Анотация:
Курсът запознава студентите с изискванията на СЗО и Постоянния комитет за връзки между логопедите в Европа (CPLOL) за системно провеждане на първична, вторична и третична превенция на комуникативните нарушения. Целта е студентите да познават задълбочено нормалното психомоторно и комуникативно развитие на децата и юношите, за да могат да идентифицират маркери за отклонение, изоставане или риск за съответната способност. Предоставя се възможност студентите да получат знания за прилагането на родителски въпросници, скрийнингови методики и тестове; да въздействат превантивно чрез обучение на родителите, учителите и обкръжението на лицата в риск или с проявени комуникативни нарушения.
Преподавател(и):
проф. Виолета Боянова д-р
Славина Лозанова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят: кои са видовете и формите за превенция на комуникативните нарушения
2) могат: да прилагат превантивни грижи чрез навременно идентифициране на лицата в риск и чрез подходящо консултиране на семействата и учителите
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
Психолингвистика; основи на речевата патология; психомоторно развитие
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
Литература по темите:
Банова, В. (2000). Изследване и оценка на психомоторното развитие на децата от 3 до 6 години. - В: Б. Минчев, ред., Ръководсткво за изследване на детето: I Част, София, изд. „Веда Словена” – ЖГ.
Йосифова, Р. (2009). Значение на зрително-моторните дефицити за овладяване на писмената реч. Сп. Практическа едиатрия, 2009, № 8.
Кремер, Ж.М. (2010). 500 съвета от логопеда: Нарушения на речта. София, изд. „ЛЦР”, 2010.
Стоянова, Ю. (2006). Психолингвистични изследвания. София, “Веда Словена – ЖГ”, 2006.
Стоянова, Ю. (2009). Индивидуални вариации във вербалното развитие. София, Университетско изд. „Св. Климент Охридски”, 2009.
Стоянова, Ю., Р. Йосифова, М. Поппандова, Р. Нецова. (2010). Диагностика и превенция на езика 3-4. София, 2010.
Татьозов, Т., Н. Витанова. (2004). Психодиагностика на детското развитие, София, изд. „Веда Словена” – ЖГ, 2004.
www.cplol.eu
Средства за оценяване:
тестове, семинари, курсова работа, реферат, казус