LOGB700 Компютърни системи и подпомагащи технологии при терапия на комуникативни нарушения
Анотация:
Курсът се основава на скорошния забележителен напредък в терапевтичната работа на логопеда, който премести логопедичната практика отвъд основните настолни занимания и добави една допълнителна реалност към терапевтичния процес.
Курсът предоставя въведение в основните елементи на технологията за обработка на речта и естествения език и илюстрира техния клиничен потенциал чрез преглед на софтуера за речеви технологии, който се използва в момента за разстройства като аутизъм и афазия. Дискусията се основава на собствения опит на лектора в разработването и изследването на приложенията в логопедичната практика, като темите включват подробни примери за софтуерни решения, в това число мобилни, настолни, уеб-базирани и други приложения, както и контролен списък с критерии за избор на най-подходящите приложения за конкретни потребителски нужди.
Курсът може да бъде от полза за четири профила на специалисти: разработчици на приложения, които искат да прилагат тези технологии; клиницисти, които търсят софтуер, който може да бъде полезен за техните клиенти; студенти по езиково и речева патология, какот и пациенти и техните семейства.
Преподавател(и):
доц. Полина Михова д-р
доц. Васил Къдрев д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
a) ролята на компютърните приложения в логопедичната практика.
б) различни видове софтуерни програми и технологични инструменти, използвани в логопедията.
в) как да се интегрира технологията в процесите на оценка, диагноза и лечение.
2) могат:
а) да идентифицират и описват различни подходи и методи, реализирани чрез допълващи технологии
б) да избират подходящи стратегии и процедури за оценка за пациенти чрез технологии
в) описва плана за лечение за прилагане на AAC с обосновка, основана на доказателства
г) да развият умения за избор, използване и оценка на компютърни приложения за логопедия.
д) да идентифицират последващи въпроси за изследване.
Предварителни изисквания:
• да имат базови познания в компютърните системи
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Същност и история на приложение на компютърните технологии в логопедичната практика
- Допълваща и алтернативна комуникация (AAC)- теория и реализация
- Ниско и високотехнологични помощни средства и устройства в ААС: видове, интерфейси
- Използване на технологията: Хардуерни и софтуерни приложения като допълващ интервенцията за деца и възрастни с комуникативни нарушения
- Използване на технологията: Хардуерни и софтуерни приложения като допълващ интервенцията за деца и възрастни с комуникативни нарушения
- Изследване и оценка на приложения по утвърдени скали
- Екранните зависимости - същност, оценка и стандарти за превенция
- Тест
- Професионални и етични аспекти на телеконсултациите - протокол за провеждане
- Дизайн на модел на терапевтично мини приложение
- Онлайн инструменти за дизайн на терапевтични приложения, игри, презентации и упражнения
- Финални проекти и презентации
Литература по темите:
1. Beukelman, D., &Mirenda, P. (2012). Augmentative and Alternative Communication:Supporting Children and Adults with Complex Communication Needs, Fourth Edition.Baltimore: MD.Paul Brookes Publishing.
2. Bryant, D. P., & Bryant, B. R. (2011). Assistive technology for people withdisabilities.Pearson Higher Ed.
3. AAC-RERC (Augmentative and Alternative Communication-Rehabilitation Engineering Research Center). Mobile devices and communication apps: An AAC-RERC white paper. 2011. [February 22, 2017]. http://aac-rerc.psu.edu/index.php/pages/show/id/46. [PubMed]
4. Akcakaya M, Peters B, Moghadamfalahi M, Mooney AR, Orhan U, Oken B, Erdogmus D, Fried-Oken M. Noninvasive brain-computer interfaces for augmentative and alternative communication. IEEE Reviews in Biomedical Engineering. 2014;7:31–49. [PMC free article] [PubMed]
5. Alamsaputra DM, Kohnert KJ, Munson B, Reichle J. Synthesized speech intelligibility among native speakers and non-native speakers of English. Augmentative and Alternative Communication. 2006;22(4):258–268. [PubMed]
6. American Cancer Society. Cancer facts & figures 2015. Atlanta, GA: American Cancer Society; 2015. [January 22, 2017]. http://www.cancer.org/content/dam/cancer-org/research/cancer-facts-and-statistics/annual-cancer-facts-and-figures/2015/cancer-facts-and-figures-2015.pdf.
7. Stankova, M., Tuparova, D., Mihova, P., Kamenski, T., Tuparov, G., Mehandzhiyska, K. (2022). Educational Computer Games and Social Skills Training. In: Ivanović, M., Klašnja-Milićević, A., Jain, L.C. (eds) Handbook on Intelligent Techniques in the Educational Process. Learning and Analytics in Intelligent Systems, vol 29. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-04662-9_17, p.362-390
8. Stankova M., Kamenski T., Mihova P., Datchev T. (2022) Online Application of a Home-Administered Parent-Mediated Program for Children with ASD. In: Lim CP., Chen YW., Vaidya A., Mahorkar C., Jain L.C. (eds) Handbook of Artificial Intelligence in Healthcare. Intelligent Systems Reference Library, vol 212. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-83620-7_6
9. Kamenski T., P. Mihova, M. Stankova, Expressive language skills and anxiety manifestation in children with ASD as a result of COVID-19 pandemic lockdown, (poster) 11th European Speech and Language Therapy Congress, 23-25 May 2022
10. Станкова М., П. Михова, Проектиране на геймифицирани интервенции за стимулиране на социалните умения при деца с нарушения от аутистичния спектър, (постер), 45 години Югозападен уверситет „Неофит Рилски“ - Юбилейна науча конференция с международно участие „Предизвикателства в общественото здраве“, 5-7 ноември 2021г.
11. Mihova, P. et al. (2022). Parental Attitudes Towards Online Learning - Data from Four Countries. In: Uskov, V.L., Howlett, R.J., Jain, L.C. (eds) Smart Education and e-Learning - Smart Pedagogy. SEEL-22 2022. Smart Innovation, Systems and Technologies, vol 305. Springer, Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-19-3112-3_47
12. Йорданова Н., П. Михова, Дигитален прототип на скала за оценка на уменията за учене чрез игра PTESS, Конференция с международно участие „Социални предизвикателства пред логопедичната практика”, Албена, 3-5 юни 2022г.
13. Анастасова Р., Е. Райнов, П. Михова, М. Станкова, „Анализ на здравния статус на населението в РБългария в условията на COVID-19“, Сборник научни трудове от Международна научна конференция „Студен мир под заплаха – интеграция и сигурност“, 2022, НБУ, НРС ID № 4654, ISBN 978-619-7383-26-3
14. Mihova, P., M. Stankova, F. Andonov, S. Stoyanov, The Use of Serious Games for Developing Social and Communication Skills in Children with Autism Spectrum Disorders – Review, Artificial Intelligence and Machine Learning for Healthcare. DOI : 10.1007/978-3-031-11170-9