ADVB709 Социологически методи в рекламата
Анотация:
Курсът ще представи условията за възможност и границите на валидност на социологическите методи в рекламата. В него акцентът е поставен върху системното въвеждане и проясняване на тематичните полета, теоретичните понятия и емпиричните подходи в рамките на съвременната социология на рекламата. По време на лекциите ще бъдат обсъдени основните количествени и качествени методи в социалните науки; техните евристични възможности и познавателни ограничения; представителността и надеждността на изследователските резултати. Целта на курса е да формира базисно знание за тях и умение да се следва прецизна аналитична стратегия. Поредицата от лекции и дискусии ще изградят кохерентна картина на изследователския процес, започвайки с генерирането на изследователски проблем и завършвайки с оценка на валидността и с представянето на аналитични резултати. Поредицата от семинари е организирана така, че да формира и упражнява практически умения за набиране на емпирични данни чрез наблюдение, интервюиране, групови дискусии и експертни оценки, както и да изгради професионални способности за компетентен прочит на количествени и качествени данни, получени от социологически изследвания на рекламата.
Преподавател(и):
проф. Мартин Канушев д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Студентите ще познават актуалните изследователски полета в социология на рекламата и особенностите на използваните социологически методи. Те ще придобият системно знание за социологическата гледна точка, методология и методика, както и ще изградят личностна чувствителност към социалната емпирия. Ще притежават теоретични компетентности за предпоставките, разновидностите и ограниченията на количествените и качествените методи в социалните науки.
2) могат:
• Студентите ще могат да формулират изследователски проблем в полето на социология на рекламата; да напишат научен проект; да следват ясна аналитична стратегия; да набират емпирична информация посредством количествени и качествени методи; да разчитат социологически данни. Те ще разполагат с набор от практически умения за анализ и интерпретация на актуални въпроси в рекламната дейност. Ще усвоят емпирични техники за провеждане на социологическо изследване и ще изградят професионални способности за теренна работа.
Предварителни изисквания:
Няма.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Социален и социологически проблем Методологически принципи на не-съизмеримост. Социална и социологическа релевантност на проблема. Генериране и представяне на научен проблем. Практическа полезност и научна истина. Социални проблеми, социологически анализ и управленски решения. За ролята на социолога в рекламната дейност.
- Социологическото изследване Отношението между предмет и метод. Теоретични и емпирични изследвания. Изследователски проект и изследователски модел. Същност на изследователския процес. Изграждане на изследователски план: принципи, последователност, етапи. Социологическото изследване – от начало до край. Ролята на гледната точка и спецификата на подхода към рекламата.
- Социологическата хипотеза Теория и методология в социологията. Значението на теорията при генерирането на изследователски проблем. Подходи в дефинирането на проблемните ситуации. Определяне на целите, ограниченията и очакваните резултати на социологическия проект. Приоритизиране на задачите. Анализ на информацията и формулиране на проблема.
- Социологическото доказателство Хипотеза, теза и заключение в социологията. Отношението между знание – истина. Ролята на доказателството. Видове доказателства и техните основания. Напрежението между верификация и фалшификация. Въпросът за изчерпателното доказателство. За „вътрешното убеждение” на учения. Социологическото въображение.
- Социални индикатори Отношенията между теория и емпирия: въпросът за релевантността. Що е теоретичен модел? Предмет и обект на изследване. Операционализация на понятия. Разработване на понятийни и емпирични индикатори. Критерии за достоверност, логика и адекватност. Проблемът за достижимостта на единиците и принципа на анонимността. Етически принципи.
- Социологическият въпросник Видове изследователски подходи и социологически методики. Критерии за селекция и условия за приложимост. Структура и дизайн на въпросник. Правила за изработване на въпросник. Видове социологически въпроси. Функционално разделяне на блоковете въпроси. Основни изисквания при формулирането на отговори. Апробиране. Пилотно изследване.
- Количествени методи Методи за регистрация на първична информация и условия за тяхното приложение. Възможности и ограничения на количествените методи. Видове количествени данни и специфика на социологическата информация. Особеностите на количествените проучвания в зависимост от функциите и областите им на приложение. Изледвания на общественото мнение, електорални и маркетингови изследвания.
- Скали и скалиране Проблемът за „измерването” в социологията. Основни понятия от общата теория на измерването. Същност на измерването. Видове скали в социологическите въпроси. Избор на скала на отговорите. Типични грешки при формулирането на социологически въпроси. Променливи. Методи на скалиране. Устойчивост и валидност на скалите. Социология, статистика и демография.
- Извадки и извадкови изследвания Представителност на информацията. Генерална съвкупност и изследвана съвкупност. Видове извадки: особености на приложението им. Планирана и реализирана извадка. Фактори, влияещи върху обема на извадката. Стохастична и систематична грешка. Пробно изследване и корекции на въпросника. Проблеми с обхвата на извадката: труднодостъпните единици.
- Терен и теренна работа Провеждане на количествените изследвания на терен. Полева работа. Изисквания към работата на анкетьорите. Проблемът за „недостъпните единици”. Контрол и корекции на теренната работа. За уменията и професионализма на изследователите. Достоверност и надеждност на първичната информация. Критика на социологическия разум.
- Анализ и интерпретация на данни Преминаване от индивидуална към съвкупна информация – логически оглед, класификации, „затваряне” на отворените въпроси, кодиране. Проект за обработка на данни и видове разпределения. Анализ на едномерни и двумерни разпределения в социологията. Корелация и корелационни коефициенти. Обобщение на информацията и подготовка на доклад-анализ.
- Качествени методи Що е качествено изследване? Формулиране на хипотези. Елементи и планиране на изследователския процес. Разновидности в качественото изследване. Методи за набиране на емпирични данни. Проблемът за валидността и надеждността в качественото изследване. Възможности и граници на обобщението и екстраполацията.
- Социологическо наблюдение Наблюдението като метод за набиране на качествени данни и като практическа социална ситуация? Видове наблюдение. Включено наблюдение. Понятията „участник” и „наблюдател”. Теренна работа и подходът към нея. Организация на наблюдението. Социалните роли на изследователя. Ролята на теоретичната работа в изследването чрез наблюдение.
- Социологическо интервю Особенности на метода. Видове интервю – начин на съставяне и техники на провеждане. Полустандартизирано, дълбочинно, фокусирано, наративно и експертно интервю. Интервюирането: социална ситуация и комуникативен процес. Техники за контрол на надеждността на отговорите и типични грешки от страна на изследователя.
- Фокус групи и експертни оценки Що е фокус група като метод за набиране на качествени данни? Генериране на консенсус или изявяване на различия. Как се организира фокус група (рекрутиране на участници, техники на модериране, типове информация, методики на регистриране и обработка). Ролята на модератора и ролите на участниците. Експертни оценки и социологически експертизи.
Литература по темите:
Антаки, Ч., М. Билиг, Д. Едуардс, Дж. Потър. 2008. Дискурс анализът означава извършване на анализ: критика на шест аналитични слабости. В: Найденова, В., М. Джамджиева, В. Стаевска (съст.). Качествени методи в социалните науки. УИ „Св. Кл. Охридски”, София.
Божиков, П. 1996. Извадковият метод. Наука и изкуство, София.
Бъргър, П., Т. Лукман 1996. Социалното конструиране на реалността. Критика и хуманизъм, София.
Бъргър, П. 1999. Покана за социология. Една хуманистична перспектива. ЛИК, София.
Ван Дайк, Т. 2008. Дискурс анализът като идеологически анализ. В: Найденова, В., М. Джамджиева, В. Стаевска (съст.). Качествени методи в социалните науки. УИ „Св. Кл. Охридски”, София.
Волф, Я. 1994. Маркетинг. Наука и изкуство, София.
Гатев, К. 1995. Въведение в статистиката. ЛИА, София.
Гидънс, А. 2003. Социология. Прозорец, София.
Гиглион, Р. Маталон, Б. 2005. Социологическите анкети. Теория и практика. Наука и изкуство, София.
Деянова, Л. (съст.) 2004. Социологията като шанс. Изток-Запад, София.
Дженкинс, Ф. 1992. Въведение в маркетинга, рекламата и пъблик рилейшънс. София.
Елиас, Н. 1999. Що е социология? Наука и изкуство, София.
Зийман, С. 2004. Крaят нa рeклaмaтa, кaквaтo я пoзнaвaмe. Локус, София.
Зимел, Г. 2002. Социология. Пик, Велико Търново.
Иновативна социология. 2007. СУ „Кл. Охридски”. София.
Калинов, Кр. 2001. Статистически методи в поведенческите и социални науки. София.
Клаус Г., Х. Ебнер. 1971. Основи на статистиката за психолози, социолози и педагози. НИ, София.
Котлър, Ф. 2003. Еволюцията на маркетинга. Класика и Стил, София.
Креспи, Ъ. 1996. Обществено мнение, сондажи и демокрация. Институт за пазарна икономика, София.
Лаш, С. 2004. Критика на информацията. Обсидиан, София.
Людерс, К. 2008. „Теренно наблюдение и етнография”. В: Найденова, В., М. Джамджиева, В. Стаевска (съст.). Качествени методи в социалните науки. УИ „Св. Кл. Охридски”, София.
Морган, Д. Л. 2008. Изследване чрез фокус групи: общ преглед. В: Найденова, В., М. Джамджиева, В. Стаевска (съст.). Качествени методи в социалните науки. УИ „Св. Кл. Охридски”, София.
Нойл - Нойман, Е. 2001. Спиралата на мълчанието. Люрен, София.
Силвърман, Д. 2008. Валидност и надеждност. В: Найденова, В., М. Джамджиева, В. Стаевска (съст.). Качествени методи в социалните науки. УИ „Св. Кл. Охридски”, София.
Стюарт, Д., П. Шамдасани. 2001. Фокус-групи. Теория и практика. София.
Фотев Г. 1993. История на социологията. Том ІІ. УИ “Св. Климент Охридски”, София.
Фотев, Г. 2006. Дисциплинарна структура на социологията. Изток-Запад, София.
Хейг, П., Джаксън, П. 1993. Как да правим маркетингови проучвания? София.
Хейг П. 1993. Анкетиране. Делфин прес, Бургас.
Хейг П. 1993. Сондажи и статистика. Делфин прес, Бургас.
Херманс, Х. 2008. Интервюирането като дейност. В: Найденова, В., М. Джамджиева, В. Стаевска (съст.). Качествени методи в социалните науки. УИ „Св. Кл. Охридски”, София.
Хопф, К. 2008. Качествените интервюта: обзор. В: Найденова, В., М. Джамджиева, В. Стаевска (съст.). Качествени методи в социалните науки. УИ „Св. Кл. Охридски”, София.
Ъндърхил, П. 2004. Защо купуваме? Науката за пазаруването. Локус, София.