PSYB553 Модели и симулации в психологията

Анотация:

Курсът има за цел да:

• Запознае студентите със съвременните подходи в моделирането в психологията.

• Запознае студентите с възможностите на симулациите в моделирането в когнитивната психология и дизайна на експериментални изследвания.

• Даде основни практически умения за работа със симулации и анализ на получените резултати.

прочети още
Психология

Преподавател(и):

проф. Морис Гринберг  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят:

• основните на съвременните подходи за моделиране и техните силни и слаби страни

• какво представляват средите за моделиране и как се използват

• връзката между традиционните и съвременните модели в когнитивната психология

• как да използват модел или симулация в рамките на емпирично изследване в психологията

2) могат:

• да формулират и представят основните допускания и цели на съвременните теоретични подходи в когнитивната психология

• да използват симулационни среди и да представят резултатите от тях

• да могат да представят изследване, включващо симулация и експеримент


Предварителни изисквания:
Курсове от програмата, свързани с когнитивна психология, експериментален дизайн и когнитивни процеси.

Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Модел и моделиране в когнитивната наука. Методология на когнитивното моделиране и принципи на научния метод.
  2. Основни подходи към моделирането. Символен, конекционискти, димнамичен, невронален, бейзиански.
  3. Символен подход. Логическа схема за представяне на знанията. Съждително и предикатно смятане.
  4. Продукционни системи. Семантични мрежи. Фрейми и скриптове.
  5. Пример: Когнитивната архитектура ACT-R и примери на модели на когнитивни процеси в симулационната среда на ACT-R.
  6. Конекционистки подход. Основни допускания на конекционисткия подход и функционирането на човешкия мозък. Величини и правила.
  7. Конекционистки архитектури. Правила за обучение. Правило на Хеб за обучение. Обобщено делта правило.
  8. Самообучаващи се невронни мрежи. Състезателни мрежи.Самоорганизиращи се карти на Кохонен.
  9. Рекурентни невронни мрежи. Атрактори и мрежи на Хопфийлд. Мрежи на Елман.
  10. Пример: Симулации на изкуствени невронни мрежи. Интерпретация на резултатите.
  11. Умът като динамична система: Подходът на динамичните системи в когнитивното моделиане.
  12. Модели в подхода на динамичните системи. Динамична полева теория.
  13. Пример: Модели и симулации на когнитивно развитие в динамично полевата теория.
  14. Студентски симпозиум: представяния и дискусия на когнитивни модели и свързани с тях експерименти от различни подходи.
  15. Студентски симпозиум: представяния и дискусия на когнитивни модели и свързани с тях експерименти от различни подходи.

Литература по темите:

Anderson, J. R. (2007) How Can the Human Mind Occur in the Physical Universe? New York: Oxford University Press

Eliasmith, C. & Anderson, C.H. (2002). Neural Engineering:Computation, Representation, and Dynamics in Neurobilogical Systems, TLFeBook (и материали от сайта http://nengo.ca/)

The Emergent simulation environment. http://grey.colorado.edu/emergent/index.php/Main_Page

Friedenberg, J., & Silverman, G. (2011). Cognitive science: an introduction to the study of mind. Sage.

John F. Sowa: Knowledge Representation: Logical, Philosophical, and Computational Foundations. Brooks/Cole: New York, 2000

Langley, P., Laird, J. E., & Rogers, S. (2006). Cognitive architectures: Research issues and challenges

McLeod, P., Plunkett, K., and Rolls, E.T. (1998), "Introduction to Connectionist Modelling of Cognitive Processes", Oxford Press

Michael S. C. Thomas, M.S.C., McClelland, J.L., Richardson, F.M., Shapiro, A.C., & Baughman, F. (2009). Dynamical and Connectionist Approaches to Development: Toward a Future of Mutually Beneficial Co-evolution. In Spencer, J. (Ed.) Toward a Unified Theory of Development: Connectionism and Dynamic System Theory Re-Considered. Oxford Press.

Newell, A. (1990). Unified Theories of Cognition. Harvard University Press. Cambridge, Massachusetts

O'Reilly, R. C., Munakata, Y., Frank, M. J., Hazy, T. E., and Contributors (2012). Computational Cognitive Neuroscience. Wiki Book, 1st Edition. URL: http:/ / ccnbook. colorado. edu

Plunkett, K., and Elman, J.L. (1998), "Exercises in Rethinking Innateness: A Handbook for Connectionist Simulations", MIT (в наличност в библиотеката на НБУ)

Polk, A.T. & Seifert, C.M. (Eds.) (2002). Cognitive modelling. MIT Press.

Port, R. F. and van Gelder, T. (1995), "It's About Time: An Overview of the Dynamical Approach to Cognition", ch. 1 in "Mind as Motion: Exploration in the Dynamics of Cognition", eds. Port, R. F. and van Gelder, T. (1995)

Rogers, T. T. and McClelland, J. L. (2004). Semantic Cognition: A Parallel Distributed Processing Approach. Cambridge

Sun, R. (ed.) (2008). The Cambridge Handbook of Computational Psychology, Cambridge University Press

Thagard, P. (2005). Mind: Introduction to cognitive science. MIT press.