PSYB552 Основни идеи в моделирането в психологията

Анотация:

Курсът има за цел да запознае студентите с общоприети модели в когнитивната психология като:

• Запознава студентите с понятието модел, видовете модели и с целите на моделирането.

• Въвежда студентите в подходите и методите на моделиране в психологията.

• Представя използването на моделите в психологията при провеждане на експериментални изследвания от различни области на психологията.

прочети още
Психология

Преподавател(и):

проф. Морис Гринберг  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят:

• основните подходи за моделиране в психологията

• как се използват моделите при провеждане и интерпретация на психологически изследвания

2) могат:

• да представят знанията си от по даден проблем от психологията, използвайки възприети модели

• да разбират и идентифицират основните подходи и модели в психологията

• да могат да формулират хипотези на база модели


Предварителни изисквания:
Въвеждащи курсове по психология, експериментален дизайн и когнитивни процеси

Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Обяснения в психологията. Теории и модели в психологията.
  2. Възникване и допускания на когнитивната психология. Въведение в моделирането в когнитивната психология.
  3. Възприятие. Модели на зрително възприятие.
  4. Внимание и съзнание.
  5. Проблемът Ум (съзнание)-Тяло (The Mind-Body Problem) и моделирането на когнитивните процеси в психологията.
  6. Памет и паметови процеси.
  7. Мрежови подходи в моделирането в психологията. Конекционистки подход.
  8. Памет и обучение в конекционисткия подход.
  9. Представяне на знания. Когнитивната архитектура ACT-R.
  10. Модели на мислене, вземане на решение и преценка.
  11. Пример: Модел на броене и събиране в когнитивната архитектура ACT-R.
  12. Съвременни модели на когнитивни процеси. Обобщение.
  13. Teст.

Литература по темите:

Kantowitz, B., Roediger III, H., & & Elmes, D. (2014). Experimental psychology. Cengage Learning.(български превод)

Rogers, T. T., & McClelland, J. L. (2004). Semantic Cognition: A Parallel Distributed Processing Approach. Cambridge

Sternberg, R. J. (2012). Cognitive psychology (6th ed). Belmont, CA: Wadsworth/Cengage Learning. (български превод)

Thagard, P. (2005). Mind: Introduction to cognitive science. MIT press.