PSYB552 Основни идеи в моделирането в психологията
Анотация:
Курсът има за цел да запознае студентите с общоприети модели в когнитивната психология като:
• Запознава студентите с понятието модел, видовете модели и с целите на моделирането.
• Въвежда студентите в подходите и методите на моделиране в психологията.
• Представя използването на моделите в психологията при провеждане на експериментални изследвания от различни области на психологията.
Преподавател(и):
проф. Морис Гринберг д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• основните подходи за моделиране в психологията
• как се използват моделите при провеждане и интерпретация на психологически изследвания
2) могат:
• да представят знанията си от по даден проблем от психологията, използвайки възприети модели
• да разбират и идентифицират основните подходи и модели в психологията
• да могат да формулират хипотези на база модели
Предварителни изисквания:
Въвеждащи курсове по психология, експериментален дизайн и когнитивни процеси
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Обяснения в психологията. Теории и модели в психологията.
- Възникване и допускания на когнитивната психология. Въведение в моделирането в когнитивната психология.
- Възприятие. Модели на зрително възприятие.
- Внимание и съзнание.
- Проблемът Ум (съзнание)-Тяло (The Mind-Body Problem) и моделирането на когнитивните процеси в психологията.
- Памет и паметови процеси.
- Мрежови подходи в моделирането в психологията. Конекционистки подход.
- Памет и обучение в конекционисткия подход.
- Представяне на знания. Когнитивната архитектура ACT-R.
- Модели на мислене, вземане на решение и преценка.
- Пример: Модел на броене и събиране в когнитивната архитектура ACT-R.
- Съвременни модели на когнитивни процеси. Обобщение.
- Teст.
Литература по темите:
Kantowitz, B., Roediger III, H., & & Elmes, D. (2014). Experimental psychology. Cengage Learning.(български превод)
Rogers, T. T., & McClelland, J. L. (2004). Semantic Cognition: A Parallel Distributed Processing Approach. Cambridge
Sternberg, R. J. (2012). Cognitive psychology (6th ed). Belmont, CA: Wadsworth/Cengage Learning. (български превод)
Thagard, P. (2005). Mind: Introduction to cognitive science. MIT press.