ADMB058 Управление на човешките ресурси

Анотация:

Курсът “Управление на човешките ресурси” предоставя знания за същността на управлението на човешките ресурси в икономиката и организациите. Актуалността му се определя от значението, което има за съвременната реализация на студентите, уменията им за оценка на трудовата среда. В съвременни условия нуждата от специалисти, които да използват знанията си за управление на човешките ресурси във всички сфери на човешката дейност е голяма.

Студентите следва да:

• придобият теоретични знания и да формират разбиране за същността, ролята и значението на управлението на човешките ресурси;

• могат да използват понятийния апарат на курса и да правят разлика между понятията свързани с управлението на човешките ресурси;

• се запознаят със съвременните тенденции и подходи за управление на човешките ресурси;

• се запознаят с модерните практики и модели за управление на човешките ресурси;

• да придобият умения за самостоятелен анализ на ситуации, свързани с управлението на човешките ресурси;

• да придобият умения за диагностициране на проблеми и предлагане на различни подходи за тяхното разрешаване;

• във връзка с тематиката на курса от голямо значение за студентите е да развитият умения за оценка на изискванията на средата на пазара на труда, търсене на подходяща заетост и подходящо представяне на интервю за работа.

прочети още
Администрация и управление

Преподавател(и):

проф. Николай Арабаджийски  д-р
гл. ас. Мариана Димитрова  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят:

• Средата за развитието на съвременното управление на човешките ресурси;

• Законодателни норми в областта на трудовото право, здравословните и безопасни условия на труд, пазара на труда и колективното трудово договаряне.

• Основните функции и дейности по управление на човешките ресурси и ролята на специалистите по управление на човешките ресурси;

• Основните функции и цели на длъжностната характеристика, различните подходи за набиране и подбор, оценяване и развитие, възнаграждение на служителите;

• Значението на осигуряването и поддържането на равни възможности за всички.

2) могат:

• да разграничават и да интерпретират различни концепции за управление на човешките ресурси;

• да оценяват факторите, които въздействат върху съвременното управление на човешките ресурси;

• да могат да предлагат подходящи политики и практики за управление на човешките ресурси в организациите;

• да използват подходящи подходи и техники за анализ на длъжностите, привличане, подбор, оценка, развитие, възнаграждаване и мотивиране на човешките ресурси;

• да се представят успешно на интервю за подбор.


Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения в следните области:

Стопанско управление, Икономика, Основи на правото, Държавно и публично управление



Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Същност на управлението на човешките ресурси: управление на персонала, на човешките ресурси и управление на човешкия капитал, науки за управлението на хората в организациите
  2. Историческо формиране на теориите и концепциите за това как се управляват хората в организациите.
  3. Функции на модерното управление на човешките ресурси. Изисквания към съвременните експерти и звена по управление на човешките ресурси
  4. Модели за управление на човешките ресурси в икономиката. Въздействие на външната среда върху управлението на човешките ресурси в организациите.
  5. Вътрешните фактори за управление на човешките ресурси в организациите (управленска философия, управленски стилове, организационна култура, климат и структура )
  6. Вътрешните фактори за управление на човешките ресурси в организациите (управленска философия, управленски стилове, организационна култура, климат и структура ) Структура на звената по управление на човешките ресурси в организациите
  7. Тест
  8. Анализ и проектиране на длъжностите – въздействие върху мотивацията и подбора на човешките ресурси (1-ва част)
  9. Анализ и проектиране на длъжностите – въздействие върху мотивацията и подбора на човешките ресурси (2-ра част)
  10. Привличане и подбор на подходящи работници и служители в организациите: етапи, основни методи, техники и подходи (1-ва част)
  11. Привличане и подбор на подходящи работници и служители в организациите: етапи, основни методи, техники и подходи (2-ра част)
  12. Работа в екип (първа част)
  13. Работа в екип (втора част)
  14. Оценяване на трудовото представяне, обучение и развитие на работниците и служителите (1-ва част)
  15. Оценяване на трудовото представяне, обучение и развитие на работниците и служителите (2-ра част)
  16. Същност и развитие на пазара на труда. Понятия за работна сила, видовете заетост и безработица.Търсене и предлагане на трудова услуга. Пазар на труда при съвършена конкуренция.
  17. Характеристики на съвременната работна сила. Развитие на трудовия пазар в България
  18. Европейски пазар на труда. Политика по заетостта. Мобилност на работната сила.
  19. Политика по заетостта. Мобилност на работната сила.
  20. Трудовоправна регулация на дейността по управление на човешките ресурси. (1-ва част)
  21. Регулация на дейността по управление на човешките ресурси. 2-ра част
  22. Здравословни и безопасни условия на труд. Същност и основна нормативна уредба. (1-ва част)
  23. Здравословни и безопасни условия на труд. Същност и основна нормативна уредба. (2-ра част)
  24. Учене и развитие на служителите в организациите. Понятиятя учене, развитие, обучение и образование
  25. Концепция за учещата се организация
  26. Етапи и цикъл на обучението.
  27. Съвременни методи, подходи и практики за учене и развитие в организациите.
  28. Съвременни методи, подходи и практики за учене и развитие в организациите.
  29. Обобщение на темите в курса
  30. Тест

Литература по темите:

Основна литература:

1. Армстронг, М. (1993) Управление на човешките ресурси. Делфин прес. Бургас.

2. Атанасова, М. (2012) Развитие на човешките ресурси в организацията – теоретични основи и изследователски подходи, Сборник, УНСС, С.

3. Владимирова, К. (2004) Управление на човешките ресурси. НБУ-ЦДО

4. Владимирова, К.(2002) Икономика на труда. НБУ-ЦДО. С.

5. Владимирова, К., авт. кол. (1999) Управление на човешките ресурси. Организационно развитие. Първа и Втора част, УИ “Стопанство”, С.

6. Владимирова, К. (1995) На пазара на труда в България. Безработицата и алтернативите за трудова заетост, УИ „Стопанство”, С.

7. Дулевски, Л. (2011) Пазар на труда изд. Сиела, С.

8. Ууд, Р., Пейн., Т. (2002) Контекстът на набирането и подбора. – В: Управление на човешките ресурси. Христоматия, съставител Карабельова, С.

9. Джиарини, О., (2000), Бъдещето на труда: Дилемата на заетостта, изд. къща „Нови Хоризонти”, С.

10. Кодекс на труда, ДВ 29.01.2016г., http://lex.bg/laws/ldoc/1594373121

11. Панайотов, Д. (2009). Организационно поведение. НБУ. С.

12. Панайотов, Д. (2013). Организационно поведение: Новите парадигми за човешкото развитие, НБУ. С.

13. Панайотов, Д. науч. ред. (2014). сборник „Управление на човешките ресурси. Курсове и тематични направления за специализации към магистърска програма „Бизнес администрация”. Нов български университет. С.

14. Панайотов, Д., Хаджиев, К.., Банчева, Е., Стефанов, Н., Владимирова К., Иванова, М. и др. (2014). Човешкият капитал: Методология, измерения, практики (образование – мениджмънт – бизнес): Научно-практическа конференция. Нов български университет. С.

Средства за оценяване:

Тест-50%

Казус-50%

Презентация-50%

дискусии и практически задачи