ADMB058 Управление на човешките ресурси
Анотация:
Курсът “Управление на човешките ресурси” предоставя знания за същността на управлението на човешките ресурси в икономиката и организациите. Актуалността му се определя от значението, което има за съвременната реализация на студентите, уменията им за оценка на трудовата среда. В съвременни условия нуждата от специалисти, които да използват знанията си за управление на човешките ресурси във всички сфери на човешката дейност е голяма.
Студентите следва да:
• придобият теоретични знания и да формират разбиране за същността, ролята и значението на управлението на човешките ресурси;
• могат да използват понятийния апарат на курса и да правят разлика между понятията свързани с управлението на човешките ресурси;
• се запознаят със съвременните тенденции и подходи за управление на човешките ресурси;
• се запознаят с модерните практики и модели за управление на човешките ресурси;
• да придобият умения за самостоятелен анализ на ситуации, свързани с управлението на човешките ресурси;
• да придобият умения за диагностициране на проблеми и предлагане на различни подходи за тяхното разрешаване;
• във връзка с тематиката на курса от голямо значение за студентите е да развитият умения за оценка на изискванията на средата на пазара на труда, търсене на подходяща заетост и подходящо представяне на интервю за работа.
Преподавател(и):
проф. Николай Арабаджийски д-р
гл. ас. Мариана Димитрова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Средата за развитието на съвременното управление на човешките ресурси;
• Законодателни норми в областта на трудовото право, здравословните и безопасни условия на труд, пазара на труда и колективното трудово договаряне.
• Основните функции и дейности по управление на човешките ресурси и ролята на специалистите по управление на човешките ресурси;
• Основните функции и цели на длъжностната характеристика, различните подходи за набиране и подбор, оценяване и развитие, възнаграждение на служителите;
• Значението на осигуряването и поддържането на равни възможности за всички.
2) могат:
• да разграничават и да интерпретират различни концепции за управление на човешките ресурси;
• да оценяват факторите, които въздействат върху съвременното управление на човешките ресурси;
• да могат да предлагат подходящи политики и практики за управление на човешките ресурси в организациите;
• да използват подходящи подходи и техники за анализ на длъжностите, привличане, подбор, оценка, развитие, възнаграждаване и мотивиране на човешките ресурси;
• да се представят успешно на интервю за подбор.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения в следните области:
Стопанско управление, Икономика, Основи на правото, Държавно и публично управление
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Същност на управлението на човешките ресурси: управление на персонала, на човешките ресурси и управление на човешкия капитал, науки за управлението на хората в организациите
- Историческо формиране на теориите и концепциите за това как се управляват хората в организациите.
- Функции на модерното управление на човешките ресурси. Изисквания към съвременните експерти и звена по управление на човешките ресурси
- Модели за управление на човешките ресурси в икономиката. Въздействие на външната среда върху управлението на човешките ресурси в организациите.
- Вътрешните фактори за управление на човешките ресурси в организациите (управленска философия, управленски стилове, организационна култура, климат и структура )
- Вътрешните фактори за управление на човешките ресурси в организациите (управленска философия, управленски стилове, организационна култура, климат и структура ) Структура на звената по управление на човешките ресурси в организациите
- Тест
- Анализ и проектиране на длъжностите – въздействие върху мотивацията и подбора на човешките ресурси (1-ва част)
- Анализ и проектиране на длъжностите – въздействие върху мотивацията и подбора на човешките ресурси (2-ра част)
- Привличане и подбор на подходящи работници и служители в организациите: етапи, основни методи, техники и подходи (1-ва част)
- Привличане и подбор на подходящи работници и служители в организациите: етапи, основни методи, техники и подходи (2-ра част)
- Работа в екип (първа част)
- Работа в екип (втора част)
- Оценяване на трудовото представяне, обучение и развитие на работниците и служителите (1-ва част)
- Оценяване на трудовото представяне, обучение и развитие на работниците и служителите (2-ра част)
- Същност и развитие на пазара на труда. Понятия за работна сила, видовете заетост и безработица.Търсене и предлагане на трудова услуга. Пазар на труда при съвършена конкуренция.
- Характеристики на съвременната работна сила. Развитие на трудовия пазар в България
- Европейски пазар на труда. Политика по заетостта. Мобилност на работната сила.
- Политика по заетостта. Мобилност на работната сила.
- Трудовоправна регулация на дейността по управление на човешките ресурси. (1-ва част)
- Регулация на дейността по управление на човешките ресурси. 2-ра част
- Здравословни и безопасни условия на труд. Същност и основна нормативна уредба. (1-ва част)
- Здравословни и безопасни условия на труд. Същност и основна нормативна уредба. (2-ра част)
- Учене и развитие на служителите в организациите. Понятиятя учене, развитие, обучение и образование
- Концепция за учещата се организация
- Етапи и цикъл на обучението.
- Съвременни методи, подходи и практики за учене и развитие в организациите.
- Съвременни методи, подходи и практики за учене и развитие в организациите.
- Обобщение на темите в курса
- Тест
Литература по темите:
Основна литература:
1. Армстронг, М. (1993) Управление на човешките ресурси. Делфин прес. Бургас.
2. Атанасова, М. (2012) Развитие на човешките ресурси в организацията – теоретични основи и изследователски подходи, Сборник, УНСС, С.
3. Владимирова, К. (2004) Управление на човешките ресурси. НБУ-ЦДО
4. Владимирова, К.(2002) Икономика на труда. НБУ-ЦДО. С.
5. Владимирова, К., авт. кол. (1999) Управление на човешките ресурси. Организационно развитие. Първа и Втора част, УИ “Стопанство”, С.
6. Владимирова, К. (1995) На пазара на труда в България. Безработицата и алтернативите за трудова заетост, УИ „Стопанство”, С.
7. Дулевски, Л. (2011) Пазар на труда изд. Сиела, С.
8. Ууд, Р., Пейн., Т. (2002) Контекстът на набирането и подбора. – В: Управление на човешките ресурси. Христоматия, съставител Карабельова, С.
9. Джиарини, О., (2000), Бъдещето на труда: Дилемата на заетостта, изд. къща „Нови Хоризонти”, С.
10. Кодекс на труда, ДВ 29.01.2016г., http://lex.bg/laws/ldoc/1594373121
11. Панайотов, Д. (2009). Организационно поведение. НБУ. С.
12. Панайотов, Д. (2013). Организационно поведение: Новите парадигми за човешкото развитие, НБУ. С.
13. Панайотов, Д. науч. ред. (2014). сборник „Управление на човешките ресурси. Курсове и тематични направления за специализации към магистърска програма „Бизнес администрация”. Нов български университет. С.
14. Панайотов, Д., Хаджиев, К.., Банчева, Е., Стефанов, Н., Владимирова К., Иванова, М. и др. (2014). Човешкият капитал: Методология, измерения, практики (образование – мениджмънт – бизнес): Научно-практическа конференция. Нов български университет. С.
Средства за оценяване:
Тест-50%
Казус-50%
Презентация-50%
дискусии и практически задачи