VACB504 Цветознание - І част
Анотация:
Курсът дава фундаментални теоретични познания и практически умения в областта на цвета, засягащи физическите закони на цвета, психологичните и анатомичните аспекти на цветовото възприятие, историко-естетическите проблеми на цветовото изграждане в творческия процес и цветът като функционално-естетически фактор в материалната среда.
Започва се с историческото развитие на знанията за цвета в европейските култури.
Материалът обхваща физическите свойства на светлината, нейното естество, свойства на светлинните лъчи, характера и значението на светлината за възприемането на цвета. Разглеждат се адитивното и субтрактивно смесване на цвета, параметрите на цвета и видовете контрасти на цвета. Така се обогатява художествената култура за приложението на цвета в изкуството и професионалните умения за постигане на цветова хармония в практиката на дизайнерското проектиране с традиционните методи и със средствата на компютърното проектиране.
Преподавател(и):
проф. Мони Алмалех д.н.
Описание на курса:
Компетенции:
Дава фундаментални познания и практически умения в областта на цвета, засягащи историко-естетическите проблеми на цвета в изкуството, значението на светлината за възприемането на цвета, физическите закони на цвета, психо-физиологическите проблеми на цветовото изграждане в творческия процес. Цветът е и един от основните фактори в изграждане на функционално-естетическата организация на обществената среда и като такъв е и в сферата на визуалната комуникация в предметната среда на изкуството и дизайна.
Предварителни изисквания:
Умения за изпълнение на художествени практически задачи с цветове, с използване на традиционните техники на боите и актуалните версии на компютърни програми за графичен дизайн.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
Литература по темите:
1. Мони Алмалех. Звукът на цвета, цветът на звука в науката. Доклад на международната Конференция „ЗВУК И ЦВЯТ. ЦВЯТ И ЗВУК”, София, СУ „Св. Климент Охридски”, 14 юни 2006 г.
2. Мони Алмалех. Цветът в Петокнижието. Езикова картина на света (върху иврит, български и други езици). Университетско издателство „Св. Климент Охридски”. София, 2006.
3. Алмалех, М. Цвят и слово. Прагматични и психолингвистични аспекти. София: Академично издателство “Проф. М. Дринов”, 2001.
4. Мони Алмалех. Езикът на цветовете: Цветовете в балканския фолклор; Библейско червено; Рекламата – цвят и символи. „Аскони-издат”, София, Първо издание 2007. 373 с. Второ издание 2012.
5. Румен Райчев. Цветовете в изкуството. София: ЛИК, 2005.
6. George Agoston. Color theory and its application in art and design. Springer-Verlag, 1987.
7. Johannes Itten. The art of color. “Kunst der Farbe” 1961, John Willey & Sons. New York, 1976.
8. Josef Albers. Interaction of Color. New Haven and London: Yale University Press, 1971.
Средства за оценяване:
Изпълнение на практически задачи през семестъра. Практическите задачи имат основно значение за развитието на чувството за колорит и хармония, за нагледното възприемане на промените в цветовата среда. Практическите задачи са насочени и към използването на различни цветови средства и структури за решаване на поставени задачи. Доказването на практика чрез проверка е необходимо за затвърждаването на теорията.
В оформянето на оценката участват три компонента:
а. Оценка на работата на студента в практическите задачи
б. Тест за проверка на теоретичните знания
в. Семестриален изпит
Тежестта на отделните компоненти при формиране на оценката е:
1. Оценка на разработените в практически задачи 70%
2. Проверка на теоретичните знания 30%