PSYB011 Когнитивни процеси
Анотация:
Представят се основните теории и експерименти, свързани с познавателните процеси памет и мислене, усещане и възприятие. Представят се различните гледни точки по отношение на човешката памет и възприятие; нормативните и дескриптивни теории за вземане на решение. Обсъжда се човешкото поведение като продукт на съзнавани и несъзнавани когнитивни процеси.
Преподавател(и):
проф. Елена Андонова д-р
доц. Евгения Христова д-р
доц. Пенка Христова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
1) знаят:
• основните методи, използвани в когнитивната наука;
• основните теории за механизмите на човешките познавателни процеси.
2) могат:
• да обсъждат идеи и теории за човешките познавателни процеси;
• да анализират критично експерименти, насочени към изучаване на когнитивните процеси;
• да планират собствени експериментални изследвания върху изучаваните
Предварителни изисквания:
• PSYB 007 Въведение в когнитивната наука
• PSYB 010 Основи на психологията
• PSYB 002 Увод в експерименталните изследвания
• PSYB 004 Експериментален дизайн
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Усещане и възприятие.
- Възприемане на сцени и проследяване на очните движения.
- Обучение: учене и памет.
- Работна памет и функции на работната памет.
- Памет. Тренинг на умения за изследване на конструктивна памет.
- Конструктивна памет.
- Мислене по аналогия.
- Внимание и автоматични когнитивни процеси.
- Тест. Обсъждане.
- Емоции – дефиниране и измерване.
- Влияние на емоциите върху когнтивните процеси.
- Познание при животни.
- Дизайн и представяне на експерименти от студенти
- Дизайн и представяне на експерименти от студенти
- Дизайн и представяне на експерименти от студенти
Литература по темите:
Литература на български език
Андреева Л. (1999). Психология на познанието. Христоматия. “Лик”, София
Кокинов Б. (1991). Когнитивна наука – състояние и перспективи Сп. “Наука” кн. 5, стр. 12- 18.
Петков, Г. (2016). Огледала в нощта. Конструктивни познавателни процеси и релации. Издателство на Нов български университет.
Сиймън Д. Д., Кенрик Д. Т. (2002). Психология. Поредица “Artes Liberales”- Основни книги по общо образование. Нов Български Университет.
Христова, П. (2017). Несъзнаваните аналогии: как съпоставяме релационно сходни неща, без да осъзнаваме това. Нов български университет.
Якимов Н. (2001). Каква е целта. В “Науката – новите тенденции” съставител Матеев Н., София: Свят 2001
Якимов Н. (1993). Когнитивната наука – наука за разума. Сп. “Природа”, кн. 1, стр. 8-13
Литература на английски език
Balota, D. & Marsh, E. (eds). (2004). Cognitive psychology: key readings. New York. Psychology Press.
Braisby, N. & Gellalty, A. (eds.) (2005). Cognitive Psychology. Oxford University Press.
Collins, A. & Smith, E. (eds.) (1988). Readings in Cognitive Science: a perspective from psychology and artificial intelligence.
Eysenk M.W., Keane M.T. (1993) Cognitive Psychology: A Student's Textbook. Hove: Lawrence Erlbaum Associates Ltd
Kokinov, B. (ed.) (1995) – Perspectives on Cognitive Science. Vol. 1. NBU Press, Sofia.
Kokinov, B. (ed.) (1996) – Perspectives on Cognitive Science. Vol. 2. NBU Press, Sofia.
Kokinov, B. (ed.) (1997) – Perspectives on Cognitive Science. Vol. 3. NBU Press, Sofia.
Kokinov, B. (ed.) (1999) – Perspectives on Cognitive Science. Vol. 4. NBU Press, Sofia.
Kokinov, B. Gurova, L. (1995) Foundations of Cognitive Science. In: Perspectives on Cognitive Science, vol. 1, NBU Press, Sofia
Norman, D. (1981). Perspectives on Cognitive Science, Ablex, Norwood, NJ
Osherson, D. ed. (1995). Invitation to Cognitive Science. 2nd ed. vol. 1-4, MIT Press, Cambridge, MA, 1995
Posner, M. ed. (1989) Foundation of Cognitive Science. MIT Press
Pylyshyn, Z. (1984). Computation and Cognition: Towards a Foundation of Cognitive Science. MIT Press, Cambridge, MA, 1984
Rumelhart, McClelland, and the PDP Research Group. (1986). Parallel Distributed Processing: Exploration in the Microstructure of Cognition. vol. 1&2, MIT Press
Sternberg, R. (2006). Cognitive Psychology.
Stilling, Feinstein, Garfield, Rissland (1987). Cognitive Science: An Introduction. MIT Press, 1987
Thagard, P. Mind. MIT Press.
Средства за оценяване:
тест - 50 %
дизайн на експеримент - 50 %