BABB502 Организационно поведение

Анотация:

Дисциплината може да бъде четена с акцент върху различни аспекти на тази управленска проблематика в зависимост от равнището, функционалната специфика и потребностите на аудиторията. “Организационно поведение” се чете от 1994 г. (въведена за пръв път в България от титуляра) пред студентите от няколко специалности от няколко ВУЗ под същото или подобно наименование. Утвърждаването на дисциплината доведе до преподаването й и от други преподаватели пред студенти и от различни специалности и Висши училища.

Организационното поведение в отделни свои части и аспекти е свързано с психологията, социологията, мениджмънта, правото и др. Изучаваните в рамките на дисциплината въпроси служат като естествен познавателно-логически фундамент или като детайлизираща надстройка за редица други професионални дисциплини, изучавани от студентите в общообразователния и управленския дялове на тяхната подготовка

Организационното поведение е интердисциплинарна научна област и академична дисциплина, посветена както на изучаването и разбирането на причините, структурата и динамиката на индивидуалното и груповото трудово поведение, така и на практиката на въздействието върху него. За разлика от антропологията, психологията, социологията и социалната психология, чиито достижения ползва, Организационното поведение има за свой предмет трудовото поведение и организационното битие на човека и ги разглежда предимно от позициите на тяхното управление. Организациите са социални системи, обединяващи човешки и материални ресурси. Поведението на отделните личности и на групите от хора, които управляват тези организации или работят за тях, е в известна степен непредсказуемо и не подлежи на поставяне в точни рамки или схеми, доколкото в основата му лежат изключително комплексни и взаимодействащи си фактори: индивидуални особености, потребности и интереси, ценностни системи, мотиви, отношения и др. В същото време, това поведение може и трябва да бъде изучавано, разбирано и управлявано, защото трудът заема ключово място в живота на всеки човек и на всяко общество, и защото именно от това поведение в най-голяма степен зависи ефективното функциониране на организациите. В рамките на курса по Организационно поведение се ползват интензивно активни методи на обучение: над 30 теста, игри/симулации, експерименти, конкретни случаи (казуси) и дискусии. По всяка от темите се представят водещите теоретични концепции и съвременни техники за ефективна практика

прочети още
Администрация и управление

Преподавател(и):

доц. Димитър Панайотов  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

След изучаването на дисциплината “Организационно поведение” студентите ще получат знания за същността, закономерностите, причините и особеностите на индивидуалното трудово поведение, за груповата динамика и груповите процеси в организационен контекст, за мотивите; както за структурата и динамиката на индивидуалното и груповото трудово поведение, така и за практиката на въздействието върху него. Знанията, предоставяни от дисциплината, са фундамент за управленския компонент в обучението на студентите от всички специалности, защото засягат най-важния (и от известни позиции – единствения) обект и субект на всяко управленско въздействие.

След изучаването на дисциплината “Организационно поведение” студентите ще притежават умения да: организират и структурират разбирането, отношението и поведението си в организационна среда, изпълнявайки функциите на служители и ръководители от всички равнища.

Знанията и уменията, придобити след изучаването на дисциплината “Организационно поведение”, са необходимо условие и предпоставка за изучаването на всички управленски учебни дисциплини, независимо от отрасловата и функционалната им специфика и за подготовката на студентите (в т.ч. като нагласи и мотивация) като бъдещи управленци и
Предварителни изисквания:
Желателно е студентите да имат знания и/или умения:

по Основи на управлението, различни клонове на психологията, социологията



Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. № на занятие Заглавие на темата Форма на преподаване Брой часове 1 Увод в организационното поведение (ОП). Същност на ОП като научна област и академична дисциплина. Етапи в историческото развитие на ОП. Основни измерения (аспекти) на ОП. лекция, събеседване, литература – 1 и 2 от посочените. 2 2 Проекции на ценностите и културата върху моделите на поведение. Културна стимулация и управленски стимули. Принципни различия в концептуалния модел на управление. лекция, дискусия, литература – 1, 2 и 8 от посочените 3 3 Личностен базис и организационно поведение. Външни и вътрешни детерминанти лекция, събеседване, тестове, литература – 1, 2 и 3. 3 4 Междуличностни отношения и комуникация. Същност на комуникационния въпрос. Бариери в общуването. Ефекти на междуличностните отношения. Типове събеседници и тактики на поведение. лекция, събеседване, дискусия, литература – 1, 2, 5 и 6. 3 5 Интуицията и невербалните сигнали. Трите “кита” на интуицията. Как да разкодираме невербалните сигнали? Интуицията при водене на преговори и сключване на сделки лекция, събеседване, дискусия, литература – 1, 2 и 4 3 6 Мотивацията – същност, основни модели и теории. Какво означава да мотивираме в организацията? Система за стимулиране и базисни правила на мотивацията. лекция, работа по текст, събеседване, литература – 1, 2, 4, 7. 4 7 Имидж и организационна култура. Измерения на имиджа в ОП. Персонален, политически и фирмен имидж – измерения. Елементи и функции на организационната култура. лекция, събеседване, литература – 1-4, 7. 3 8 Управление на груповите процеси в организациите. Мениджърски роли, статус и стил. Мениджърски профили. Закони на управленското изкуство. лекция, дискусия, семинар, литература – 1-4, 6. 4 9 Организационни конфликти и управлението на стреса. Разновидности на организа- ционния конфликт. Систематизация на основните причини за конфликт. Подходи за управление на конфликтните ситуации. Източници на стрес и профилактика в организацията. лекция, казуси, литература – 1, 2 и 4. 3 10 Инструментариум за организационно развитие. Подбор и оценка. Консултиране и тренинг. Управление на УЧР, управление на таланти, коучинг. лекция, казуси, литература – 1, 2 и 3 2

Литература по темите:

ОСНОВНА:

1. Панайотов, Д. Организационно поведение Новите парадигми за човешко развитие С. НБУ, 2013, 2018 – четвърто допълнено издание, НБУ

2. Паунов, М. Организационно поведение, С., 1997, 2007

3. Смит, Х., Джон Уекли. Психология на организационното поведение, 1992.

4. Лютенс, Фред. Организационное поведение: Пер. с англ. 7-го изд.- М. 1999.

5. Cohen A., S., Fink, H. Gadon and R. Wilitsg. Effective Behaviour in Organizations, IRWIN, Homewood, III, 1988.

6. Davis K., Organisational Behaviour, New York, MakGraw – Hill, 1991

7. Dunettte M., Handbook of Industrial and Organisational Psychology, Chicago, Rand McNally, 1996.

8. Хофстеде Х. Култури и организации, С., 2001.

Средства за оценяване:

Присъствие на лекции

Есе и други форми

 Изисквания:

Активност на студентите по време на занятията и изпълнение на всички поставени задачи и курсови работи по всяка една тема от курса; Представяне на курсовите задачи (презентации) в заключителни семинари. Максимален брой точки от обобщаващия (финален) тест върху целия материал. Особености на оценяването: Поставят се 3-4 текущи оценки, като всяка една от тях може да бъде формирана на основата на няколко практически задачи.