BAEB416 Управление на знанието в маркетинга
Анотация:
Курсът е насочен към някои вътрешни аспекти на маркетинговата дейности и по-специално организацията по "учене" и "информационно контактуване" със заобикалящата среда, която е задължително условие за пазарен успех сред фирми и компании в икономиката на знанието. Подбрани са теми както от по-общ характер от теорията и практиката на натрупването и управлението на знание, така и конкретни примери какви принципи и механизми са въвели дадени компании и какви резултати дават те към момента от гледна точка на продуктови и процесни иновации и максимално използване на вътрешно-ресурсния потенциал от хора, технологии и натрупан опит.
Преподавател(и):
доц. Димитър Трендафилов д-р
проф. Иван Боевски д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти ще могат:
• какво е знание особено в контекста на маркетинговата дейност
• как се използва и трансферира знанието в компаниите, особено мултинационалните
• как се генерира ново знание в маркетинга и какви резултати се очаква да даде знанието
• кои технологии служат за успешно управление на знанието в компаниите
• какви световни практики съществуват в натрупването, използването и разпространението на знание в маркетинг
Студентите ще могат:
• да организират ефективна информационна система
• да управляват системата на знанието
• да използват знанието като ресурс за нови идеи по отношение на маркетинговите политики
• да създават ново знание
• да идентифицират полезно за компании и марки знание от обкръжаващата среда
Предварителни изисквания:
Базови знание по маркетинг
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Същност и значение на знанието - знанието като ресурс и като конкурентно предимство
- Управление на знанието
- Корпоративна култура - човешкият фактор, структура и правила
- Обезпеченост на маркетинговата дейност със знание
- Учене на организацията и трансфер на знание в нея
- Ролята на технологиите в управлението на знанието
- История и практики в управлението на знанието
- Връзката на знанието с елементите на маркетинг микса
- Създаване на знание - пазарни изследвания и натрупване на данни
- Роля на управлението на знанието в различни сектори
Литература по темите:
• Ambos, T. C. and Ambos, B., 2009. The impact of distance on knowledge transfer effectiveness in multinational corporations. Journal of International Management, 15(1), pp. 1–14.
• Argote, L. and Ingram, P., 2000. Knowledge Transfer: A Basis for Competitive Advantage in Firms. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 18(1), pp. 150–169.
• Argote, L., McEvily, B. and Reagans, R., 2003. Introduction to the Special Issues on Managing Knowledge in Organizations: Creating, Retaining, and Transferring Knowledge. Management Science, Vol. 49(4), “Special Issue on Managing Knowledge in Organizations: Creating, Retaining, and Transferring Knowledge”, INFORMS, pp. v-viii.
• Callingham, M., 2004. Market Intelligence. How and Why Organizations Use Market Research. London/Sterling, VA: Kogan Page Ltd.
• Duan, Y., Nie, W. and Coakes, E., 2010. Identifying Key Factors Affecting Transnational Knowledge Transfer. Journal of Knowledge Management, 14(2), pp. 228.
• Hofstede, G., Hofstede, G. Jan and Minkov, M., 2010. Cultures and Organizations. Software of the Mind. New York/London: McGraw Hill.
• Friedman, T.L., 2007. The World is Flat. A Brief History of the Twenty-first Century. Picador/Farrar, Straus and Giruox: New York.
• Kriger, M.P., 1988. The Increasing Role of Subsidiary Boards in MNCs: An Empirical Study. Strategic Management Journal, Vol.9(4), John Wiley & Sons, Ltd.
• Liyanage, C., Ballal, L. C., Elhag, T. and Li, Q., 2009. Knowledge communication and translation - A knowledge transfer model. Journal of Knowledge Management, 3, p. 13.
• Paulin, D. and Suneson, K., 2012. Knowledge Transfer, Knowledge Sharing and Knowledge Barriers – Three Blurry Terms in KM. The Electronic Journal of Management, Vol.10(1), Academic Publishing International Ltd, pp. 81-91.
Средства за оценяване:
Тест - 40%
Практическа разработка - 60%