MHRB121 Проект: Осигуряване на таланти и планиране на работна сила
Анотация:
Курсът е с хорариум от 30 академични часа, с различни форми на учебна натовареност:
І. Самостоятелна работа с учебни материали
• Работа с учебна книга - четене, рефлексия на опита, формиране на концепция, извършване на включените упражнения и изпълняване на задания за анализ и проучване на работната среда и практика.
• Работа по проблеми със статии и литературни източници.
• Работа с електронни ресурси.
• Разработване на оценявано и рецензирано от преподавателите текущо задание, индивидуализиращо работата на всеки студент.
• Разработване на групови проекти
ІІ. Работа в група и участие в работни семинари, изискващи активно участие и включване от страна на студентите в дискусиите и упражненията за трениране на умения и разбиране
• Участие в учебни семинари, в които с активни методи на обучение се разрешават възлови проблеми и се формират и усъвършенстват необходими личностни качества.
• Участие в самоподпомагащи се групи и виртуални екипи за дискутиране и решаване на учебни и работни проблеми.
• Участие в синхронни и асинхронни електронни дискусии, модерирани от преподавателя.
• Участие във видео - конфрентни семинари.
Осигуряването на таланти и планирането на работната сила е ключов аспект от работата на специалистите по управление на човешки ресурси. Те трябва да отчитат и да постигнат баланс между: 1) стремежите и очакванията на отделните кандидати за работа; 2) потребностите на организацията да поддържа своя база от умения/ компетенции да развива потенциала на своите таланти.
Цели на курса:
• Да спомогне разбирането на стратегическата роля на ЧР за осигуряване на „подходящите хора“ за „подходящата работа“ и процесите на оценяване и подбор.
• Да развие необходимите умения за планиране на необходимостта от ЧР и осигуряване на таланти за ефективното изпълнение в организацията и постигане на конкурентоспособност.
Преподавател(и):
доц. Елмира Банчева д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Стратегическата роля на ЧР за осигуряване на персонал (планиране на необходимостта от ЧР).
• Потребностите, мотивите и вижданията на различните генерации на пазара на труда
• Стратегията, структурата и съдържанието на оценяването – процесите на оценяване и организационната структура, процесите на оценяване и проектиране на длъжността
• Какво представлява анализът на длъжността – какво трябва да оценяваме? Стратегически анализ на длъжността и бъдещи тенденции
• Политиката на равните възможности – стратегически въпрос за процесите на оценяване и подбор
• Добри практики и модели на специфични за организацията компетентности
2) могат:
• критично да оценяват силните и слабите страни на методите за планиране, набиране и подбор на ЧР;
• познават и използват богат набор от инструменти в процеса на подбор и оценка;
• оценяват приноса на различните методи за подбор и оценяване за постигане на ефективно изпълнение;
• демонстрират разбиране на целия процес на подбор и приноса му за организацията;
• проектират и прилагат система за набиране и подбор, подходяща за организацията, длъжностите, пазара на труда в съответствие с добрите практики и законови разпоредби.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
? За учене чрез ПДО,
? Български език за правилно писане на управленски документи,
? Компютърни умения за работа с текстообработващи програми, Internet и електронна поща,
? Познаване и разбиране на основните концепции за управление,
? Базови знания по социално управление.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Проект
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
Литература по темите:
Банчева, Е. Процесите на подбор и оценяване на персонала, УМ-НБУ, 2008, ISBN 978-954-535-520-2
Armstrong, M. (2006). A Handbook of HRM Practice. 10th ed. London: Kogan Page.
Caldwell, C., Thornton, G. C., & Gruys, M. (2003). Ten classic assessment center errors: Challenges
to selection validity. Public Personnel Management, 32(1), 73-88.
Cullen, M. J., & Sackett, P. R. (2004). Integrity testing in the workplace. In J. C. Thomas & M. Hersen (Eds.), Comprehensive handbook of psychological assessment, Volume 4: Industrial and organizational psychology (pp. 149-165). Hoboken, NJ: John Wiley & Sons.
Hough, L. M., & Oswald, F. L. (2000). Personnel selection: Looking toward the future — remembering the past. Annual Review of Psychology, 51, 631-664.
Murphy, K. R., Cronin, B. E., & Tam, A. P. (2003). Controversy and consensus regarding the use of cognitive ability testing in organizations. Journal of Applied Psychology, 88(4), 660-671.
Pearn, M and Kandola, R (1993) Job analyses: A manager’s guide, 2nd edition, IPD: London
Randall, S. (1997) Managing Human Resources, New York University, South – Western College Publishing
Redman, T. and Wilkinson, A. (2001) Contemporary Human Resource Management, Prentice Hall
Schmidt, F. L., & Hunter, J. (2004). General mental ability in the world of work: Occupational attainment and job performance. Journal of Personality & Social Psychology, 86(1), 162-173
Testing and Assessment: An Employer's Guide to Good Practices. (2000). Washington, DC: U.S. Department of Labour, Employment and Training Administration. Note: Article can be accessed at http://www.onetcenter.org/guides.html.
Tolley Harry, Wood R. (2005) How to Succeed at an Assessment Centre, Kogan Page
Woehr, D., & Winfred, A. (2003). The construct-related validity of assessment center ratings: A review and meta-analysis of the role of methodological factors. Journal of Management, 29(2), 231-258.
Средства за оценяване:
Студентът автоматично може да се освободи от изпит с текуща оценка, ако има положителен резултат на практическата задача (проект) през семестъра, предаден през платформата Мудъл на УМ-НБУ. Оценяването на студентите в сесията става чрез практически курсов проект, предаден в MOODLE УМ- НБУ. Относителната тежест е 100%.