MHRB115 Коучинг, менторство и консултиране
Анотация:
Курсът е с хорариум от 30 академични часа, с различни форми на учебна натовареност:
І. Самостоятелна работа с учебни материали
• Работа с учебна книга - четене, рефлексия на опита, формиране на концепция, извършване на включените упражнения и изпълняване на задания за анализ и проучване на работната среда и практика.
• Работа по проблеми със статии и литературни източници.
• Работа с електронни ресурси.
• Разработване на оценявано и рецензирано от преподавателите текущо задание, индивидуализиращо работата на всеки студент.
• Разработване на групови проекти
ІІ. Работа в група и участие в работни семинари, изискващи активно участие и включване от страна на студентите в дискусиите и упражненията за трениране на умения и разбиране
• Участие в учебни семинари, в които с активни методи на обучение се разрешават възлови проблеми и се формират и усъвършенстват необходими личностни качества.
• Участие в самоподпомагащи се групи и виртуални екипи за дискутиране и решаване на учебни и работни проблеми.
• Участие в синхронни и асинхронни електронни дискусии, модерирани от преподавателя.
• Участие във видео - конфрентни семинари.
Курсът дава на студентите базови знания и умения за мениджърско консултиране и коучинг в областта на човешките ресурси – както от позицията на предоставящия услугата (коуча/ консултанта), така и от позициите на приемащия услугата (клиента). Курсът обучава студентите да се ориентират в широк спектър ситуации, изискващи коучинг/ консултантска намеса, както и да набелязват програма за действие в различни бизнес контексти.
• Да създаде у студента холистична представа за процеса на коучинг/ консултиране
• Да запознае студента с основните аспекти, етапи, компоненти и актьори в коучинг/ консултантския процес в бизнес среда
• Да подготви студента да анализира различни коучинг/ консултантски ситуация и да управлява техните експертни и политически аспекти
• Да предостави на студента методика за управление на взаимоотношенията клиент-коуч/ консултант
• Да тренира студента как да избере и структурира най-подходящите за ситуацията коучинг/ консултантски роли и инструменти
Преподавател(и):
доц. Елмира Банчева д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Какви видове коучинг и консултиране има в мениджмънта и областта на ЧР
• Кои са основните етапи в консултантския и коучинг процес: цели, функции, формат и т.н.
• Кои са основните актьори в коучинг/ консултантския процес: цели, интереси, взаимоотношения
• Кои са основните функции и роли на консултанта и коуча
• Как се управляват взаимоотношенията коуч, консултант-клиент
• Какви проблеми може да възникнат в процеса на коучинг и консултиране и как да се преодолеят
2) могат:
• Да водят преговори с клиента/коуча /консултанта за съставяне на коучинг/ консултантския проект
• Да съставят проект за осъществяване на коучинг/ консултантска услуга
• Да определят най-подходящата за ситуацията консултантска/ коучинг роля/и
• Да предвиждат потенциалните проблеми и да набелязват мерки за преодоляването им
• Да съставят план за управление на взаимоотношенията с клиента
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
• български език за правилно писане на управленски документи,
• компютърни умения за работа с текстообработващи програми, Internet и електронна поща,
• опит от пребиваване (работа или стаж) в организационна/корпоративна среда.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
Литература по темите:
БАУКО (2001) СМС 2001. БАУКО, Комисия по етика, София
Arnold, J. (2009) Coaching skills for leaders in the workplace. How to Content.
Bacal, R. (2002) Consulting, Pearson Education
Biswas, S. - Twitchell, D. (2002) Management Consulting: A Complete Guide. John Wiley & Sons
Champion, D. – Kiel, D. – McLendon, J. (1990) Choosing a Consulting Role. Training and Development Journal, vol.44, part 2
Coaching in the workplace (2008). Goal/QPC.
Cope, M. (2000) The Seven Cs of Consulting, Prentice Hall
Darling, T. (2008) How to Get Into the Top Consulting Firms. Intaglio Publishing.
Greiner,L. – Metzger,R. (1983) Consulting to Management. Rutledge
Heron, J. (1990) Helping the Client. Sage
IMC (1993) The Practice of Management Consultancy. IMC
Lippitt, G. – Lippitt, R. (1978) The Consulting Process in Action. La Jolla
Margerison, C. (1988) Managerial Consulting Skills. Aldershot, Gower
McKenna, K. (2006) The World's Newest Profession: Management Consulting in the Twentieth Century. Cambridge University Press
Sadler, P. (1998) Management Consulting, Kogan Page
Schmidt, W. – Johnston, A. (1969) Continuum of Consultancy Styles. University of Southern California
Stroh, L. – Johnson, H. (2006) The Basic Principles of Effective Consulting. L.E.Associates.
Weiss, A. (2000) Getting Started in Consulting. John Wiley & Sons
Williams, A. – Woodward, S. (1994) The Competitive Consultant. MacMillan Press
Wilson, J. (2001) Successful Consultancy in a week. Hodder & Stoughton
Wooten,K. – White, L. (1989) Toward a Theory of Change Role Efficacy. Human Relations, vol.42, no 8
Средства за оценяване:
Студентите получават крайна оценка от курс при условие, че са участвали активно и са се справяли успешно с поставените задачи минимум в 70% от присъствените и он-лайн занятия.