MHRB114 Управление на кариерата
Анотация:
Курсът е с хорариум от 30 академични часа, с различни форми на учебна натовареност:
І. Самостоятелна работа с учебни материали
• Работа с учебна книга - четене, рефлексия на опита, формиране на концепция, извършване на включените упражнения и изпълняване на задания за анализ и проучване на работната среда и практика.
• Работа по проблеми със статии и литературни източници.
• Работа с електронни ресурси.
• Разработване на оценявани и рецензирани от преподавателя текущи задания, индивидуализиращи работата на всеки студент.
ІІ. Работа в група и участие в работни семинари, изискващи активно участие и включване от страна на студентите в дискусиите и упражненията за трениране на умения и разбиране
• Участие в учебни семинари, в които с активни методи на обучение се разрешават проблеми и се формират и усъвършенстват необходими личностни качества.
• Участие в самоподпомагащи се групи и виртуални екипи за дискутиране и решаване на учебни и работни проблеми.
• Участие в асинхронни електронни дискусии, модерирани от преподавателя.
Курсът въвежда в стратегическите, управленските и оперативните проблеми, свързани с управление и развитие на кариерата в организациите, както и в психологическите и социални фактори, влияещи върху начина, по който хората се отнасят към своята кариера.
Помощта при управление на кариерата на другите е ключов аспект от работата на специалистите по управление на човешки ресурси. Те трябва да отчитат и да постигнат баланс между: 1) стремежите и очакванията на отделните служители; 2) потребностите на организацията да поддържа своя база от умения и да развива потенциала и ангажираността на своя персонал; 3) все по-голямата грижа на хората да поддържат баланс между работата и “качеството на живот”.
Цели на курса:
• Да спомогне разбирането на процесите на управление на развитието и кариерата на хората в организациите и различните практики за тяхното реализиране.
• Да развие необходимите умения за управление, както на собственото развитие, така и на кариерата на други хора.
Преподавател(и):
гл. ас. Александър Пожарлиев д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Как по-широката икономическа, технологична, политическа и социална среда влияе върху характера на трудовите взаимоотношения и кариерата на отделните хора.
• Отношението между стремежите на участниците на трудовия пазар за професия, работа, кариера и стратегическите цели на организацията.
• Ползите и добавената стойност от ефективното и професионално управление и развитие на кариерата за отделните хора, за организацията и в по-широк смисъл.
• Субективния и обективен смисъл (значение) на кариерата като динамична концепция.
• Психологическото въздействие на възможностите за непрекъсната/ прекъсната кариера и отражението му върху психологическия договор между отделния служител и работодателя.
• Инструментите и техниките за диагноза и оценка в областта на управление, развитие и ръководство в кариерата.
• Същността и ролята на самооценката, на изграждането и насърчаването на вяра в собствените сили в ситуации на промяна на работата или ролята
• Различните потребности у различните хора за развитие на кариерата; различните начини, по които промяната в работата или ролята засягат различните хора според тяхната възраст и етап от професионалния им живот.
2) могат:
• Да дават съвети за интегриране на управлението на кариерата в стратегическите направления за развитие на организацията.
• Да демонстрират приноса, който управлението и развитието на кариерата може да има към стратегиите за набиране, задържане и ангажиране на персонала.
• Да проектират, прилагат и преглеждат вътрешните процеси и процедури за развитие на кариерата и планиране на приемственост в организацията.
• Да определят и предвиждат възможни модели за развитие на кариерата за отделни членове на организацията.
• Да оказват подкрепа и съветват отделни хора, които са изправени пред възможността да направят промяна в кариерата си, било по свое желание или по друга причина.
• Да формулират подходящи послания, с които да помагат на хората в организацията да разберат смисъла и последствията от промените, които могат да повлияят върху тяхната кариера.
• Да изготвят и реализират ролеви модели и да обучават другите на ключовите умения, необходими за управление на собствената кариера и кариерата на колегите.
• Да дават насоки относно полезността и приложението на психометрични тестове и други диагностични инструменти, които могат да се използват за улесняване на процеса на управление и развитие на кариерата.
• Да се справят с емоционалните проблеми, неизменно възникващи при управление на кариерата, да предугаждат и да реагират по подходящ начин на реакциите на служителите при загуба на работа, промяна на кариерата, трудни ситуации, разочарование, постигнати успехи или неуспехи.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
• български език за правилно писане на управленски документи,
• компютърни умения за работа с текстообработващи програми, Internet и електронна поща.
• желателен работен опит в организация поради спецификата на заданията, насочени към практиката
• за семинарните занятия студентите трябва да бъдат в група до максимум 20 души
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Необходимост от управление на кариерата. Ползи от управлението на кариерата за организацията и за хората. Понятие за кариера. Цели на управлението на кариерата.
- Поемане на отговорност за собствената кариера и развитие. Основни теории за процеса на индивидуално учене и развитие. Теория за учене чрез собствен опит. Индивидуални стилове на учене. Теория за развитие на мотивацията. Теория за социалното учене. Теория за самонасочената промяна. Цикъл на развитието и промяната.
- Теории за развитието и кариерата. Основни етапи. Теории за характерните черти и съответствието. Теория на Холанд. Теории за развитието. Видове модели на кариера и развитие. Преходи и процеси. Възникване на нови форми на кариера и на нови начини на мислене за кариерата. Кариерата като постоянен цикъл на преход.
- Котви на кариерата. Произход на понятието “котва” на кариерата. Типове “котви” на кариерата. Самооценка. Влияние на кариерната котва върху избора на типа работа, преценка на справедливостта на възнаграждението, повишението и признанието.
- Пазарът на труда като среда за управление и развитие на кариерата. Влияние на промените в средата върху процеса на управление и развитие на кариерата. Новият психологически договор. Типовете договори. Очакванията на работодатели и служители. Множество договори. Етични проблеми. Когато всички в семейството градят кариери.
- Самооценка и анализ на личностната ориентация, ценности, цели и умения. Изграждане на планове за развитие.
- Подходи към развитието, основани на компетентност. Компетентност и метакомпетентност. Моделиране на мениджърските умения.
- Управление на кариерата в организацията. Управление и развитие на кариерата от гледна точка на стратегическите насоки в развитието на организацията. Системи и механизми за управление и развитие на кариерата. Типология на кариерните системи.
- Заинтересовани лица и гледни точки. Основни области. Интегриране на управлението на кариерата в цялостния процес на УЧР.
- Средства за развитие на кариерата в организацията. Програми и практики. Кариерни карти и пътеки. Интегриране в системите за управление на талантите.
- Консултиране и насочване на развитието на кариерата Подходи за подпомагане на хората да изяснят своите потребности и насоки на развитие, да си поставят цели и да изготвят планове за действие.
- Умения за съветване, наставничество и инструктиране за развитие на кариерата. Емоционални проблеми при вземането на решение за развитие на кариерата.
- Изграждане на програма за развитие на кариерата в организацията. Основни етапи.
- Отговорности за управление и развитие на кариерата на организацията, специалистите по човешки ресурси, мениджърите и индивидите. Роли в процеса на развитие на кариерата.
Литература по темите:
Основна литература:
1. Пожарлиев, А. (2009) Управление и развитие на кариерата в организациите. В Управление на кариерата в организацията. Наръчник с добри практики от България и Европа, БАУРЧР, 21-50.
2. Пожарлиев, A. (2009) Управление на кариерата и развитието, УМ – НБУ, София.
3. Yarnal, J. (2008). Strategic Career Management. Developing your Talent. Elsevier.
Допълнителна литература:
4. Барет, Дж. (2003) Професионални тестове за самооценка на вашите способности, личност и мотивация, Фокус, София.
5. Бъкингам, М., Клифтън, Д. (2005) Открийте силните си страни. Класика и стил, София.
6. Иванчевич, Дж., Глюк, У. (2000) Планиране и развитие на професионалната кариера, ред. Крабельова, С., "Управление на човешките ресурси", Христоматия. Лик. София.
7. Карабельова, С. (2015) Избор на кариера. Класика и стил, София.
8. Кови, С., Колосимо, Дж. (2011) Супер работа, супер кариера. Кибеа, София.
9. Панайотов, Д., съст. (2014) Управление на човешките ресурси. Курсове и тематични направления за специализации към магистърска програма “Бизнес администрация”. НБУ, София.
10. Пожарлиев, А. (2004) Управление и развитие на кариерата, в Ефективно управление на човешките ресурси, ред. Е. Вачкова, РААБЕ, София.
11. Baruch, Y. (2006) Career development in organizations and beyond: Balancing traditional and contemporary viewpoints . Human Resource Management Review, 16 (2), 125–138.
12. Boyatzis, R. E., Kolb, D. A. (1991) Assessing Individuality in Learning: The Learning Skills Profile. Educational Psychology, Vol. 11, Issue 3/4, p. 279.
13. Carter, G., Cook, K., Dorsey, D. (2009). Career Paths. Charting Courses to Success for Organizations and Their Employees. Wiley-Blackwell.
14. Feldman, D. C. , & Ng , T. W. H. ( 2007). Careers: Mobility, embeddedness, and success . Journal of Management , 33, 350 – 377.
15. Hirsh, W., Jackson, Ch., Jarvis, J. (2005) Career Discussions at Work. Practical Tips for HR, Managers and Employees. London, CIPD.
16. King, Z. (2004). Career Management – a CIPD guide. London, CIPD.
17. Knowdell, R. L. (1996). Building a Career Development Program. Davies-Black Publishing, Consulting Psychologists Press, Palo Alto, California.
18. Kolb, D. A. (1999) Learning Style Inventory. Version 3. Hay/ McBer.
19. Osland, J., Kolb, D., Rubin, I., Turner, M. (2007) Organizational Behavior: An Experiential Approach, 8-th edition, NY: Prentice-Hall.
20. Ready , D. A. , & Conger , J. A. ( 2007) Make your company a talent factory . Harvard Business Review , 85 ( 6 ), 68 – 77.
21. Schein, E. (1990) Career Anchors: Discovering Your Real Values, London: Pfeffer and Co.
22. Sonnenfeld, J., Peiperl, M. (1988) Staffing Policy as a Strategic Response: A Typology of Career Systems, Academy of Management Review, Vol 13, N 4.
Средства за оценяване:
Крайната оценка за курса се формира от резултатите от текущ контрол, с еднаква тежест на двата компонента и изискване за успешно изпълнение на всеки един поотделно.