OOOK210 Модерният университет
Анотация:
Курсът си поставя за цел да запознае студентите с обществените функции, задачите, структурата, управлението и финансирането на съвременните университети. В началото на курса се представя ранната история на университета през средновековието. Изясняват се философските принципи, на които се основава университета като институция на знанието. Разглеждат се мястото на средновековните университети в обществения живот, техния юридически статут, вътрешна организация, техния начин на действие както и начинът на управление. След това на студентите се предлага обобщена социологическа характеристика на модерността като особена историческа епоха. На фона на тази характеристика се представя дълбоката реформа на университета в началото на 19 век с появата на Хумболтовия университет и водещата роля на философията в нея. Проследява се отварянето на университетската институция към нови научни дисциплини и нови професии както и промяната в начина на функциониране и финансиране на университетите, която произтича от това отваряне. Разглежда се разнообразието от модерни институции на висшето образование в наше време и спецификата на съвременните университети във връзка с бързо променящата се обществена среда. Накрая се разглеждат някои от най-съществените въпроси на организацията и управлението на университетите днес. На този фон се представя спецификата на Нов български университет в българската и международната образователна среда.
Преподавател(и):
проф. Христо Тодоров д-р
Георги Текев д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• кои са особеностите на университета като обществена институция през средновековието и философските принципи на нейното изграждане;
• каква е спецификата на модерността като историческа епоха;
• в какво се състои модернизацията на университета, настъпила с реформите на Вилхелм фон Хумболт в началото на 19 век и каква е ролята на философията в нея;
• какви са особеностите на съвременните институции на висшето образование и какво е мястото на университета сред тях;
• каква е спецификата на Нов български университет в българската и международната образователна среда.
2) могат:
• да разбират същината и да оценяват относителната тежест на главните фактори, от които зависи университетското образование;
• да разпознават и анализират най-важните проблеми на университетското образование.
Предварителни изисквания:
Няма.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
Литература по темите:
Богданов, Б. (2006): Университетът – особен свят на свободата, София, изд. на НБУ.
Бояджиева, П. (1992): Раждането на университета. София, изд. Критика и хуманизъм".
Бояджиева, П. (1998): Университет и общество: два социологически случая. София, изд. ЛИК.
Бояджиева, П. (2010): Социалното инженерство. Политики на прием във висшите училища през комунистическия режим. София, изд. CIELA.
Гадамер, Х.-Г. (1995): Идеята за университета – вчера, днес, утре – в: Пепка
Бояджиева (съст.) Измерения на университетската идея, София, Университетско издателство “Св. Климент Охридски”.
Гочева, Д. (2005): За Европа и университета, София, изд. СОНМ.
Кьосев, А. (2000): Университетът между фактите и нормите – в: Ивайло Знеполски (съст.) Около Хабермас. Нормативността в модерните общества и идеята за справедливостта, София, изд. “Дом на науките за човека и обществото”.
Лий, Лоис, Каролин Хайтмайър (2011): Образование, образование, образование.Три идеи за качеството на висшето образование в Англия и Уелс – в: Критика и хуманизъм, София, кн. 36.
Ортега-и-Гасет, Х. (1995): Мисията на университета – в: Пепка Бояджиева (съст.) Измерения на университетската идея, София, Университетско издателство “Св. Климент Охридски”.
Скрутън, Р. (2015): Идеята за университета – в: Български философски преглед, бр.4.
Стоянов, Кр. (2006): Към социогенезиса на знанието. Защо университетското образование не се поддава на унификация? – в: Критика и хуманизъм, кн. 21.
Стоянов, Кр. (2011): Смисли и функции на университетското образование между Хумболт и Болоня – в: сп. Критика и хуманизъм, кн. 36.
Тодоров, Хр. (2000): Хумболтовите принципи и реформата на съвременния университет – в: Критика и хуманизъм, кн. 8.
Ферара, А. (2011): Качеството на висшето образование и университетските реформи – италианският случай в дългосрочна перспектива – в: Критика и хуманизъм, кн. 36.
Curren, R. (2008): Coercion and the ethics of grading and testing – In: Critique & Humanism“, Vol. 26.
Standish, P. (2008): The nature and purposes of education – In: Critique & Humanism, Vol. 26.
Todorov, Hr. (2008): Responsibilities of Contemporary Universities – in: Critique & Humanism, vol. 26, Special Issue Philosophy of Education and Educational Practice. Core Values of Liberal Education.
Средства за оценяване:
1) Писмен анализ;
2) Участие в дискусия;
3) Реферат