CELB201 Аналитична химия
Анотация:
Аналитичната химия е наука за методите за изучаване състава на веществата. Тя се състои от два основни раздела: качествен анализ и количествен анализ. В общата характеристика на методите за качествен анализ се включват изискванията към реакциите, класификацията на методите, систематиката на йоните, единичните реакции за доказването им и системния ход на анализ. От инструменталните методи за качествен анализ се разглеждат атомноемисионния спектрален анализ и флуоресцентните методи.
Разглеждането на количествения анализ включва: обща характеристика, етапи на аналитичното изследване, грешки, точност, възпроизводимост, обработка на опитните данни. От химичните методи за количествен анализ се разглеждат тегловния и титриметричния анализ (протонометрия, утаечен обемен анализ, комплексометрия и окислително-редукционния обемен анализ). От инструменталните методи за анализ се разглеждат най-общо електроаналитичните методи (принципи, методи, пряка потенциометрия), оптичните методи – атомна спектроскопия (пламъкова фотометрия, атомноемисионен спектрален анализ с източник електрична дъга и индуктивно свързана плазма, атомноабсорбционен анализ), молекулни спектрални методи (колориметрия, фотометрия и инфрачервена спектроскопия). Малко внимание се отделя и на някои други инструментални методи за анализ – електронен парамагнитен резонанс; ядрено-магнитен резонанс; рентгенофлуоресцентен анализ; неутронно-активационен анализ; масспектрометрия и хроматография.
От методите за разделяне и концентриране е предвидено разглеждането на сорбционните методи, йоннообменните, екстракционните и хроматографските методи.
В края на лекционния курс се дават и примери от маскирането в аналитичната химия.
Преподавател(и):
проф. Вилма Стоянова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Теоретичните основи на аналитичната химия;
• Принципите и методите на качествения анализ,
• Основите на химичните методи за количествен анализ,
• Основите на методите за разделяне и концентриране.
2) могат:
• Да приложат знанията си при определяне на най-често срещаните замърсители на въздуха, почвата и водите.
Предварителни изисквания:
• Знания, умения и отношения на равнище задължително обучение от гимназиалния курс на обучението по химия.
• Знания по обща химия.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
Литература по темите:
Основна литература:
учебни материали в Мудъл
Допълнителна литература:
Петкова, Е., Кр.Колева, Лабораторна тетрадка по аналитична химия, София, 2003 г.
On-line източници на информация:
http://urbanext.illinois.edu/world/nres.html
http://www.globalissues.org
http://ec.europa.eu/environment/natres/index.htm
http://cwx.prenhall.com/petrucci/chapter1/deluxe.html
Средства за оценяване:
Текущо оценяване
T1 - Тест (от 2 до 6)
T2 - Реферат (от 2 до 6)
ТО - Крайна оценка от текущо оценяване (от 2 до 6). Оценка може да се въведе при въведени минимум 2 текущи оценки.
Оценяване от изпит
И1 - Тест (от 2 до 6)
И2 - Реферат (от 2 до 6)
ИО - Крайна оценка от изпит (от 2 до 6). Оценка може да се въведе при въведени минимум 2 форми на оценяване на изпита.
Смесено оценяване
СмО - Крайна оценка от текущо оценяване и изпит (от 2 до 6). Оценка може да се въведе при въведени минимум 1 текуща оценка и 1 оценка от изпит.
Окончателна оценка (за изпитния протокол)
ОкО - Оценка в изпитния протокол (от 2 до 6). Прехвърля се автоматично от предходна крайна оценка.
Оценка "Слаб" не участва при формиране на крайна оценка.