BABB526 Бизнес етика

Анотация:

Курсът цели запознаване с етичните аспекти на икономическата активност и със средствата на моралната философия за анализ на етичните проблеми, които възникват в бизнеса. За тази цел, курсът обединява моралната философия с концептуални елементи от икономическия анализ и публичните политики. Неговият фокус е върху три възможни нива на етичен анализ: микро-ниво, свързано с индивидуалното поведение и етичните проблеми, които възникват в общуването между отделните индивиди; институционалното или макро-ниво на етичните правила и норми, които структурират индивидуалното поведение и дефинират правилата, по които функционират бизнес организациите; междинното ниво между тях, на което оперира самата бизнес организация, като основна градивна единица на икономическата активност.

прочети още
Маркетинг

Преподавател(и):

доц. Виктор Аврамов  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

1) знаят:

• Кои са елементите на най-важните етични концепции

• Какви са връзките между етиката и рационалното поведение, свързано с икономическата активност

• Какви са етичните аспекти на лидерството и на финансовия, човешки и социален капитал

• Как публичните политики могат да влияят върху етичните аспекти на индивидуалното поведение и корпоративната активност

• Как възникват моралните норми и какви са механизмите на тяхната промяна

• Какви са стандартите за лична и корпоративна отговорност

• Какви са етичните аспекти на икономическата активност в различни контексти: екология, маркетинг, биотехнологии, права на животни, трудови взаимоотношения и т.н.

2) могат да:

• Прилагат етични стандарти в дейността си, осигуряващи личен интегритет и корпоративна отговорност

• Да могат да анализират етични дилеми и етични аспекти на бизнес решения

• Да могат да анализират нормативните рамки и политическите характеристики на средата, в която оперира бизнес организацията

• Да развият ефективни умения за поддържане и акумулиране на човешки, финансов и социален капитал в съответствие с етичните норми

• Да развият практически умения, чрез които да използват тези ресурси в интересите на организацията и нейните членове

• Да изработват и прилагат правила на етично поведение, които зачитат интересите на бизнес организацията и обкръжаващата я среда

• Да могат да изработват и артикулират морални аргументи, оправдаващи или отричащи конкретни стратегии, тактики, решения.


Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения по обща хуманитарна (напр.: философия, психология и/или социология) и икономическа подготовка /или ниво 2 от стандартите по етика за средното образование/.

Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

Литература по темите:

Основна литература:

1. Лекционен материал

2. Сотирова, Д. Бизнес етика: луксът, който си заслужава. Част първа и част втора. НБУ, С., 2009

3. Crane, Andrew: Business ethics, Oxford University Press 3ed. 2010

4. Hausman, D., M. Mcpherson, Economic Analysis,Moral Philosophy and Public Policy Cambridge University Press 2006

5. French, Peter A., Corporate Ethics, Fort Worth: Harcourt Brace 1995

Допълнителна литература:

1. Crisp, Roger (1998): A Defence of Philosophical Business Ethics. (Cowton, C. and Crisp, R. /eds./ Business Ethics: Perspectives on the Practice of Theory. Oxford Univ. Press, Oxford, 1998).

2. Kant, Immanuel (1785): Groundwork for the Metaphysics of Moral.

3. Amos Tversky; Daniel Kahneman, Judgment under Uncertainty: Heuristics and Biases Science, New Series, Vol. 185, No. 4157. (Sep. 27, 1974), pp. 1124-1131

4. Bentham, J., Principles of Morals and Legislation (1780)

5. J.S. Mill, Utilitarianism (1863)

6. Locke, J., Second Treatise of Government (1690)

7. Rawls, J., A Theory of Justice (1971)

8. Nozick R., Anarchy, State, and Utopia Wiley-Blackwell 2001 (1974)

9. Kahnemann, Daniel; Knetsch, Jack L.; Thaler, Richard (1986): Fairness as a Constraint on Profit Seeking: Entitlements in the Market. The American Evonomic Review, Vol 76, No. 4, (Sept. 1986), 728-741

10. Shleifer, Andrei, Does Competition Destroy Ethical Behavior? (February 2004). NBER Working Paper Series, Vol. w10269,

11. Ken Binmore, Game Theory and the Social Contract, Vol. 1: Playing Fair, The MIT Press 1994

12. 10. Ken Binmore, Game Theory and the Social Contract, Vol. 2: Just Playing, The MIT Press 1998

13. Kenneth J. Arrow, Amartya K. Sen, and Kotaro Suzumura, ed., 1997, Social Choice Re-Examined, 2 vol

Средства за оценяване:

Проверката и оценката на компетентността, знанията и уменията на студентите ще се извършва чрез текущ контрол под формата на два теста и есе по предварително уточнени теми. Предмет на оценяване ще бъде и участието на всеки студент в лекционните занятия: присъствие, участие. Крайната оценка от текущия контрол е сума от средноаритметичната стойност на оценките от тестовете (с тегло 50%) и оценката от проекта (с тегло 50%). Тогава когато крайната оценка от текущия контрол е по-ниска от "Добър (4)", студентът полага писмен изпит по дисциплината. На изпита той трябва да реши изпитен тест. Крайната оценка от изпита се получава като сума от оценката от теста (с тегло 70 %) и оценката от отговорите на практическите въпроси към проекта (с тегло 30%).

Учебният материал ще бъде представен в рамките на лекционния курс съобразно представения тематичен план. Допълнителната литература служи за по-задълбочено разбиране на темите и проблемите на курса. Темите за проекта ще бъдат представени в рамките на лекционния курс, като водещ принцип ще бъде осигуряването на голяма степен на творческа свобода на студентите в рамките на тематичния план. Голяма тежест в оценяването на проекта ще има добросъвестната употреба на литературни източници и коректното цитиране. Важен фактор за крайната оценка е степента на участие в занятията от страна на студентите. Организацията на тези занятия ще бъде интерактивна, което цели интегрирането на елементите, свързани с изработването на проекти.