MHRB315 Управление на качеството и стандарти
Анотация:
Курсът е с хорариум от 30 академични часа, с различни форми на учебна натовареност:
І. Самостоятелна работа с учебни материали
• Работа с учебна книга - четене, рефлексия на опита, формиране на концепция, извършване на включените упражнения и изпълняване на задания за анализ и проучване на работната среда и практика.
• Работа по проблеми със статии и литературни източници.
• Работа с електронни ресурси.
• Разработване на оценявано и рецензирано от преподавателите текущо задание, индивидуализиращо работата на всеки студент.
• Разработване на групови проекти
ІІ. Работа в група и участие в работни семинари, изискващи активно участие и включване от страна на студентите в дискусиите и упражненията за трениране на умения и разбиране
• Участие в учебни семинари, в които с активни методи на обучение се разрешават възлови проблеми и се формират и усъвършенстват необходими личностни качества.
• Участие в самоподпомагащи се групи и виртуални екипи за дискутиране и решаване на учебни и работни проблеми.
• Участие в синхронни и асинхронни електронни дискусии, модерирани от преподавателя.
• Участие във видео - конфрентни семинари.
Курсът има за цел да даде информираност на студентите по отношение на мястото и ролята на удовлетворението на клиенти и потребители при формиране на конкурентоспособността на организацията. Разглеждат се областите, които формират качеството като икономическа категория и как неговото адекватно управление води до подобряване на представянето на организациите както по отношение на външната среда, така и по отношение на работата. Идентифицирани са ролята и мястото на стандартите при създаването на организационните рамки за осигуряване на удовлетворение на клиентите
• да дефинира разбирането за категорията качество в контекста на организационното управление
• да даде информираност за ролята и мястото на управлението на човешките ресурси за постигане на конкурентоспособност
• да запознае студентите с икономическите аспекти на управление на качеството
• да повиши разбирането за важната роля на мениджмънта в процесите за удовлетворение на клиентите и постигане на конкурентно предимство.

Преподавател(и):
доц. Кирил Радев д-р
Описание на курса:
Компетенции:
След провеждането и изучаването на лекционния курс студентите ще знаят:
- същността, особеностите, основните фактори и условия, обуславящи качеството на продукцията и нейната конкурентноспособност;
- основните роли на стандартизацията, в т.ч. на международните организации по стандартизация за развитие на качеството;
- генеричните характеристики, подходите и основните концепции за управление на качеството;
- съдържателните и технологични особености на системния подход в контекста на стратегическия мениджмънт на качеството;
- основните технологични инструменти за повишаване на ефективността на подходите и процесите, използвани при стратегическото управление на качеството;
- типовете стратегии за управление на качеството и техните особености;
- основополагащите подходи, методи и процедури за формулиране, избор, разработване, реализиране, контрол и оценка на стратегиите за управление на качеството.
и ще могат:
- да дефинират същността, особеностите, основните фактори и условия, обуславящи качеството на продукцията и нейната конкурентноспособност;
- да идентифицират основните роли на стандартизацията, в т.ч. на международните организации по стандартизация за развитие на качеството;
- комплексно да анализират и оценяват генеричните характеристики, подходите и основните концепции за управление на качеството;
- да извеждат и анализират съдържателните и технологични особености на системния подход в контекста на стратегическия мениджмънт на качеството;
- да прилагат основните технологични инструменти за повишаване на ефективността на подходите и процесите, използвани при стратегическото управление на качеството
- да формулират, класифицират и оценяват по характерни признаци стратегиите за управление на качеството;
- да дефинират основните изисквания към мениджърите, към организационното проектиране и ресурсно осигуряване, с оглед качественото изпълнение на стратегиите за управление на качеството;
- да вземат решения за прилагането на основополагащите подходи, методи и процедури за формулиране, избор, разработване, реализиране, контрол и оценка на стратегиите за управление на качеството.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
• Организационно управление
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- СЪЩНОСТ И ОСОБЕНОСТИ НА СИСТЕМИТЕ ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА КАЧЕСТВО НА ПРОДУКЦИЯТА. ОСНОВНИ ФАКТОРИ И УСЛОВИЯ, ОБУСЛАВЯЩИ КАЧЕСТВОТО НА ПРОДУКЦИЯТА И НЕЙНАТА КОНКУРЕНТОСПОСОБНОСТ
- ПОДХОДИ И КОНЦЕПЦИИ ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА КАЧЕСТВОТО
- ОСНОВНИ ФАКТОРИ И УСЛОВИЯ, ОБУСЛАВЯЩИ КАЧЕСТВОТО НА ПРОДУКЦИЯТА И НЕЙНАТА КОНКУРЕНТОСПОСОБНОСТ
- ВЪВЕДЕНИЕ В КВАЛИМЕТРИЯТА. ИНЖЕНЕРНИ МЕТОДИ ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА КАЧЕСТВОТО
- РОЛЯТА НА СТАНДАРТИЗАЦИЯТА ЗА РАЗВИТИЕТО НА КАЧЕСТВОТО
- СИСТЕМЕН ПОДХОД ПРИ УПРАВЛЕНИЕТО НА КАЧЕСТВОТО
- ПРИНЦИПИ И ПРАВИЛА НА РАЗРАБОТЕНАТА ОТ ISO МЕЖДУНАРОДНА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА КАЧЕСТВОТО
- РАЗРАБОТВАНЕ И ДОКУМЕНТИРАНЕ НА СИСТЕМИТЕ ПО КАЧЕСТВОТО
- СЕРТИФИЦИРАНЕ НА СИСТЕМИ ЗА ОСИГУРЯВАНЕ НА КАЧЕСТВОТО ПО ISO
- ОДИТ НА СИСТЕМИТЕ ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА КАЧЕСТВОТО
Литература по темите:
• ИСО 9001:2008 Брошура за изграждане на сертифицирана система за осигуряване на удовлетворението на клиента.
• Работни документи на различните видове стандарти - ИСО 14 0001, OHSAS, HACCP .
Средства за оценяване:
На базата на работата в групите по време на семинарното занятие и на базата на тест, който може да се попълва и дистанционно или с присъствено занятие (1 астр. час) се формира оценката.