MEPB104Z Туризъм и културно наследство
Анотация:
Курсът запознава студентите с актуалните въпроси, свързани с проблемите на туризма и културното наследство - динамиката в отношенията между наследство, местни културни практики и тяхното представяне и използване в сферата на туризма, с реалните промени в културния туризъм и неговото значение за местното и регионалното развитие, за за мястото и ролята на музеите и други културни институти в поддържането и опазването на културното наследство, за "автентичността на българските традиции", тяхното развитие и превръщане в културно наследство. Чрез различните теми се анализират възможностите на туризма да генерира имидж, разпознаваемост, икономически успех и позитивни социални ефекти за страната като туристическа дестинация, както и рисковете и възможните неготиви от наблюдаваните процеси.
Целта на курса е да представи изследвания и анализи, както и да се базира на конкретни примери за "видимата" част на културата и историята през призмата на богатото културно наследство, музеите, културните пейзажи и туристическите атракции на страната. Разглеждането на видовете културен туризъм, преосмислянето на културното наследство чрез диалога за културата като ресурс за развитие, посочват тенденциите, успехите и проблемите у нас в последните години. В рамките на курса се проследяват в развитие са идеи, инициативи и проекти в областта на културния туризъм и културното наследство в различни институции, организации и музеи в страната. Представят се конкретни резултати от национални и международни проекти, от работещи идеи на туристическия бизнес и местните общности.

Преподавател(и):
доц. Соня Алексиева д-р
доц. Ирена Бокова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
" значението, социалните и политическите употреби на културния туризъм и културните наследства в сферата на туризма;
" основни идеи, концепции и понятия за културния туризъм, както негови основни подвидове и класификации;
" основните стъпки в развитието на културния туризъм в историческа перспектива и в теоретичен план, както и превръщането му конкурентоспособен продукт на европейския пазар;
" ролята и значението на културните различия за местните общности и културните политики на регионално, национално и международно ниво;
" добри практики на музеите в работата им със съвременните публики;
" ролята на медиите за съхраняване и популяризиране на културното наследство
" тенденциите в промяна на визията и дейността на съвременните културни институции
2) могат:
" да използват ефективно традиционните и онлайн комуникациите при контакти с клиенти, партньори и спонсори при подготовката и организацията на туристически борси;
" да прилагат знанията си за популяризиране на българската история и култура;
" да представят значението на музейните експозиции
" да различават видове туристически атракции;
" да идентифицират културни ресурси и да разработят проект за културен маршрут, за културно събитие и др.;
" да разработят проект съобразно специфични изисквания на международни програми като "Европейските дни на наследството", "Европейска столица на културата" и др.;
" да откриват, разработват и представят културни различия като част от културно богатство и да го вписват в проекти за местно развитие в сферата на културния туризъм.
Предварителни изисквания:
Форми на провеждане:
Дистанционен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
Литература по темите:
ПРЕПОРЪЧИТЕЛНА ЛИТЕРАТУРА
Монографии и учебници
Алексиева, С. Връзки с обществеността на културния туризъм. С., 2004
Алексиева, С. 2010 Специалните събития в културния туризъм - добри практики В: Сб.
Алексиева, С. България-Китай. Културен туризъм. С., 2010
Алексиева, С. Културният туризъм - мисията на Велико Търново, С., 2011
Алексиева, С., Бокова, И. Туризъм и културно наследство, НБУ, С., 2013
Бокова, И., Райчева-Ганева, В.Културното разнообразие на България, "Летера", Пловдив, 2012
Бондиков, В. Комуникация и манипулация - проникване и взаимодействие, С., 2012
Миладинов, П., Проблеми на съвременната музеология, С., 2002
Голдблат, Дж. Специални събития, изд. Рой комюникейшънс, София, 2007
Недков, С. Музеи и музеология, С., 1998
Сб. Културният туризъм. Бъдещето на България. Варна, 2010
Сб. Туризмът - предизвикателства в условията на икономическа криза, С., 2011
Рафаилова, Г., Кадиева, С. Маркетинг на туризма и свободното време, Варна, 2005
Рибов, М. Туризмът в ерата на развлекателната индустрия. С., 2008
Стойков, Л. Култура и медии, С., 2006
Scott, D. The New Rules of Marketing&PR. Publish. by John Wiley&Sons, Inc., 2011
Интернет източници:
www.tourism.government.bg
www.wold-tourism.org
www.wttc.org
http://www.unesco.org
http://www.museumsfriends.com
http://www.icomos.org
http://www.icomos-bg.org
http://www.visiteurope.com
http://www.itb-berlin.de
http://www.bulgariatravel.org/bg
http://www.thexperts.bg
http://www.horemag.bg
http://www.bacchus.bg
www.ifeaeurope.com
www.events.bg/bg/
Средства за оценяване:
ФОРМИ НА ОЦЕНЯВАНЕ ТЕКУЩ КОНТРОЛ
ПИСМЕНИ ЗАДАЧИ 60 % - 3 писмени задачи х 20%
ПРАКТИЧЕСКА ЗАДАЧА 40% - курсов проект