OOOK003 Основни философски понятия
Анотация:
АНОТАЦИЯ И ЦЕЛИ НА КУРСА:
Главната задача на курса е да запознае студентите с набор от утвърдили се в историческото развитие на философията основни понятия. Значенията на философските понятия зависят от спецификата на теоретичните контексти, в които те се употребяват.
Затова и тяхното изясняване предполага разбирането на начините на поставяне на философските проблеми и на насоките, в които се търсят техните решения в различни философски теории. Така запознаването с основните понятия на философията е същевременно и запознаване с нейните основни въпроси, методи и стратегии на мислене.
Преподавател(и):
проф. Христо Тодоров д-р
доц. Христо Гьошев д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти трябва да:
1) знаят:
• кои са основните категории на философията и какви са главните теоретични контексти на тяхното използване;
• кои са основните въпроси, методи на изследване и стратегии на мислене във философията
2) могат:
• да се справят самостоятелно с четенето, разбирането и осмислянето на философски произведения;
• да откриват и осъзнават философското измерение на важни частнонаучни и житейски въпроси.
Предварителни изисквания:
Няма.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Характер, особености и начини на дефиниране на философските понятия
- Понятието философия. “Строгост” или недостоверност на философското познание.
- Произход и първоизточници на философията. Естествена и теоретична нагласа. Философията като универсална наука и като светоглед.
- Понятието битие. Изумлението на първите гръцки философи пред битието. “Онтологическа разлика”
- Крайното и безкрайното. Бог и човек. Философия и теология.
- Понятието време. Време и вечност. “Неуловимост” на времето. “Празно” и “пълно” време. Прогноза, пророчество, утопия
- Понятието причинност. Първопричини и причини. Причинност в природата и в историята.
- Текуща проверка на знанията. Понятието съзнание.
- Понятието истина. Истина, заблуда, лъжа, правдивост. Философски теории за истината. Истина и политика.
- Понятието познание. Сетивност, разсъдък, разум. Рационализъм и емпиризъм.
- Понятието човек. Що е човешка природа. Хуманизъм. Нихилизъм. Понятието свобода. Негативна и позитивна свобода.
- Понятието свобода. Негативна и позитивна свобода.
- Семинар: Хари Франкфърт: Свободата на волята и понятието за личност.
- Семинар: Едуард Халет Кар: Що е история?
- Семинар: Аласдър Макинтайър: Естеството на добродетелите.
Литература по темите:
1. АВРЕЛИЙ АВГУСТИН: За благодатта и свободата на волята, в: За природата на доброто. За благодатта и свободата на волята, София 1992, стр. 45-102.
2. АВРЕЛИЙ АВГУСТИН: Изповеди, София 1993.
3. АРЕНД, ХАНА: Истина и политика, в: Л. Сивилов (съст.), Теории за истината, София 1992.
4. БОЯДЖИЕВ, ЦОЧО: Що е истина, в: Античната философия като феномен на културата, София 1994, стр. 53-68.
5. БЪРЛИН, ИСАЙЯ: Четири есета за свободата, София 2000.
6. ГАДАМЕР, ХАНС-ГЕОРГ: Езикът на метафизиката, в: История и херменевтика, София 1994, стр. 121-134.
7. ГАДАМЕР, ХАНС-ГЕОРГ: Върху празното и изпълненото време, в: История и херменевтика, София 1994, стр. 135-160.
8. ГАДАМЕР, ХАНС-ГЕОРГ: Каузалност в историята, в: История и херменевтика, София 1994, стр. 59-74.
9. ДЕКАРТ, РЕНЕ: Метафизически размишления, в: Метафизика, София 1996, стр. 12-85.
10. ДИЛТАЙ, ВИЛХЕЛМ: Същността на философията, София 2001.
11. ЕЛЕАТИ: Фрагменти, София 1996.
12. ИНГАРДЕН, РОМАН: Човекът, София 2003.
13. КАНТ, ИМАНУЕЛ: Пролегомени към всяка бъдеща метафизика, която иска да се представи като наука, в: Антология Европейска философия XVII – XIX век.
14. КАНТ, ИМАНУЕЛ: Критика на практическия разум, София 1974.
15. КАНТ, ИМАНУЕЛ: Какво значи да се ориентираш в мисленето, в: Кратки метафизически съчинения, София 2000, стр. 5-30.
16. КАР, ЕДУАРД ХАЛЕТ: Що е история? София 2002.
17. КОЗЕЛЕК, РАЙНХАРТ: Темпорализирането на утопията, в: Пластовете на времето, София 2002, стр. 163-186.
18. КОЗЕЛЕК, РАЙНХАРТ: Изследване върху секуларизацията, в: Пластовете на времето, София 2002, стр. 221-253.
19. КУЛОВ, Венцеслав: „Понятия за философия”, София 2009
20. МАКИНТАЙЪР, АЛАСДЪР: Естеството на добродетелите, в: След добродетелта, София 1999, стр. 212-237.
21. НИЦШЕ, ФРИДРИХ: Ecce homo, София 1991.
22. ПЛАТОН: Държавата, София 1981, книга 7.
23. РИКЬОР, Пол: „Задачите на философията” – в: „Софийски диалози – Пол Рикьор”, София 1998, стр. 101-108.
24. РОРТИ, РИЧАРД: Случайността на езика, в: Случайност, ирония и солидарност, София 1998, стр. 27-47.
25. ФЕРИ, Люк: „Що е философия?” – в: „Да се научим да живеем. История на философията за новите поколения”, София 2010, стр. 11-25.
26. ТОДОРОВ, Христо: „История на понятията и философия” – в: „Работа върху понятията”, София 2011, стр. 39-53.
27. ФРАНКФЪРТ, Хари Г.: „Свободата на волята и понятието за личност” – в: „Философски алтернативи”, бр. 6/2009, София, с. 26-38
28. ФРЕГЕ, ГОТЛОБ: Върху понятието и предмета, в: Тодор Полименов, Анна Бешкова, Благовест Моллов, Евгени Латинов (съст.), Философия на логиката. Ранна аналитична философия, София 2003, стр. 53-67.
29. ХАБЕРМАС, ЮРГЕН: Бъдещето на човешката природа, София 2004.
30. ХАЙДЕГЕР, МАРТИН: Краят на философията и задачата на мисленето, в: Същности, София 1999.
31. ХАЙДЕГЕР, МАРТИН: Платоновото учение за истината, в: Същности, София 1999.
32. ХУСЕРЛ, ЕДМУНД: Философията като строга наука, в: Философски преглед 2/1992 и 1-2/1993.
33. ХУСЕРЛ, ЕДМУНД: Кризата на европейското човечество и философията (част 1), в: Критика и хуманизъм 4/93, стр. 13-28.
34. ХЬОЙЗИНХА, ЙОХАН: Идеята за история, в: Мария Тодорова (съст.), Историци за историята, София 1988, стр. 30-41.
35. ЯСПЕРС, КАРЛ: Въведение във философията, София 1994.
Средства за оценяване:
ФОРМИ НА ТЕКУЩА ПРОВЕРКА И ОЦЕНКА
а) активност на студента по време на семинарите – 20%;
б) текуща проверка на знанията – 30%;
в) изготвяне на реферат – 50%.
До края на семестъра всеки от студентите трябва да подготви реферат в обем от 5-7 стандартни страници (30 реда 60 знака) върху избран от него текст (статия, раздел, глава от книга и др. от около 25 страници), в който очаквам:
а) да е посочен главният проблем, който се разглежда в текста, и евентуално неговата връзка с други проблеми;
б) да са посочени и обяснени ключовите понятия;
в) да е изложена и обяснена позицията на автора с нейните главни аргументи;
г) да е намерило израз критичното отношение на студента към изложената в текста гледна точка.
Валидна текуща оценка се формира само в случай, че оценката на ВСЕКИ ЕДИН от компонентите на текущото оценяване е различна от слаб 2.
ФОРМА НА ПРОВЕЖДАНЕ НА ИЗПИТА
Изпитът се провежда на края на зимния семестър на академичната година. Той се състои в интерпретация на посочен от мен фрагмент от философско произведение и събеседване върху реферата. На изпит се явяват: а) студентите, които нямат оформени текущи оценки; 2) имат оформени текущи оценки, които те желаят да подобрят.