SEMD128 Приложна семиотика

Анотация:

Курсът е насочен към въвеждането на семиотика като набор от изследователски модели и подходи към конкретни проявления на културата - медии, произведения на изкуството, маркетинг, архитектура, религия, образование, мода. Освен общо въвеждане в избрените теми, студентите ще имат възможност да обогатят знанията си за школи и изследвания по тях и да се упражнят в собствено изследване.

прочети още
Семиотика

Преподавател(и):

гл. ас. Димитър Трендафилов  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Студентите ще знаят:

- кои проявление на културата представляват основен интерес за семиотиката и са изследвани до момента

- кои автори и техни произведения са основополагащи за приложната семиотика

- как и къде могат да прилагат семиотичния подход

ще могат:

- да прилагат конкретни изследователски модели

- да излагат резултатите от изследванията си в писмен вид

- да обмислят критично теориите и резултатите от изследванията в културата
Предварителни изисквания:
Покрито входящо ниво по специалност.

Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Въвеждане на основните теми от плана на курса - 1 част.
  2. Въвеждане на основните теми от плана на курса - 2 част.
  3. Дискутиране на темите и проложността им по индивидуалните проекти на студентите.
  4. Самостоятелна разработка.
  5. Самостоятелна разработка.

Литература по темите:

Барт, Ролан (2004), Нулева степен на почерка. Митологии, София: Колибри;

Барт, Ролан (2005), Системата на модата, София: Атага-А;

Бодрияр, Жан (1996), Към критика на политическата икономия на знака, София: Критика и Хуманизъм;

Бодрияр, Жан (2003), Системата на предметите, София: ЛИК;

Berger, Arthur Asa (2010), The Objects of Affection: Semiotics and Consumer Culture, UK/USA: Palgrave Macmillan;

Danesi, Marcel (2002), Understanding Media Semiotics, London: Arnold;

Danesi, Marcel (2004), Messages, Signs, and Meaning: A Basic Textbook in Semiotics and Communication Theory (3rd ed.), Toronto: Canadian Scholar’s Press, Inc.;

Floch, Jean-Marie (2001), Semiotics, Marketing and Communication, Houndmills/New York: Palgrave Publishers Ltd.;

Hodge, Robert, Kress, Gunther (1988), Social Semiotics, Ithaca, NY: Cornell University Press;

McCracken, Grant (1988), Culture and Consumption: New Approaches to the Symbolic Character of Consumer Goods and Activities, Bloomington, USA: Indiana University Press;

McCracken, Grant (2005), Culture and Consumption II. Markets, Meaning and Brand Management, Bloomington, USA: Indiana University Press;

Martin, Bronwen, Ringham, Felizitas (2000), Dictionary of Semiotics, New York/London: Cassell;

Rapaille, Clotaire (2006), The Culture Code. An Ingenious Way to Understand Why People around the World Buy and Live as They Do, New York: Broadway Books;

Nöth, Winfried (1990), Handbook of Semiotics (Advances of Semiotics), Bloomington: Indiana University Press;

Sebeok, Thomas A. (2001), Signs: An Introduction to Semiotics (2nd ed.), Toronto/London: University of Toronto Press;

Van Leeuwen, Teo (2005), Introducing Social Semiotics, New York: Routledge;