SEMD128 Приложна семиотика
Анотация:
Курсът е насочен към въвеждането на семиотика като набор от изследователски модели и подходи към конкретни проявления на културата - медии, произведения на изкуството, маркетинг, архитектура, религия, образование, мода. Освен общо въвеждане в избрените теми, студентите ще имат възможност да обогатят знанията си за школи и изследвания по тях и да се упражнят в собствено изследване.
Преподавател(и):
гл. ас. Димитър Трендафилов д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Студентите ще знаят:
- кои проявление на културата представляват основен интерес за семиотиката и са изследвани до момента
- кои автори и техни произведения са основополагащи за приложната семиотика
- как и къде могат да прилагат семиотичния подход
ще могат:
- да прилагат конкретни изследователски модели
- да излагат резултатите от изследванията си в писмен вид
- да обмислят критично теориите и резултатите от изследванията в културата
Предварителни изисквания:
Покрито входящо ниво по специалност.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Въвеждане на основните теми от плана на курса - 1 част.
- Въвеждане на основните теми от плана на курса - 2 част.
- Дискутиране на темите и проложността им по индивидуалните проекти на студентите.
- Самостоятелна разработка.
- Самостоятелна разработка.
Литература по темите:
Барт, Ролан (2004), Нулева степен на почерка. Митологии, София: Колибри;
Барт, Ролан (2005), Системата на модата, София: Атага-А;
Бодрияр, Жан (1996), Към критика на политическата икономия на знака, София: Критика и Хуманизъм;
Бодрияр, Жан (2003), Системата на предметите, София: ЛИК;
Berger, Arthur Asa (2010), The Objects of Affection: Semiotics and Consumer Culture, UK/USA: Palgrave Macmillan;
Danesi, Marcel (2002), Understanding Media Semiotics, London: Arnold;
Danesi, Marcel (2004), Messages, Signs, and Meaning: A Basic Textbook in Semiotics and Communication Theory (3rd ed.), Toronto: Canadian Scholar’s Press, Inc.;
Floch, Jean-Marie (2001), Semiotics, Marketing and Communication, Houndmills/New York: Palgrave Publishers Ltd.;
Hodge, Robert, Kress, Gunther (1988), Social Semiotics, Ithaca, NY: Cornell University Press;
McCracken, Grant (1988), Culture and Consumption: New Approaches to the Symbolic Character of Consumer Goods and Activities, Bloomington, USA: Indiana University Press;
McCracken, Grant (2005), Culture and Consumption II. Markets, Meaning and Brand Management, Bloomington, USA: Indiana University Press;
Martin, Bronwen, Ringham, Felizitas (2000), Dictionary of Semiotics, New York/London: Cassell;
Rapaille, Clotaire (2006), The Culture Code. An Ingenious Way to Understand Why People around the World Buy and Live as They Do, New York: Broadway Books;
Nöth, Winfried (1990), Handbook of Semiotics (Advances of Semiotics), Bloomington: Indiana University Press;
Sebeok, Thomas A. (2001), Signs: An Introduction to Semiotics (2nd ed.), Toronto/London: University of Toronto Press;
Van Leeuwen, Teo (2005), Introducing Social Semiotics, New York: Routledge;