SEMM422 Основи на мениджмънта на интелектуалната собственост
Анотация:
Дисциплината "Основи на мениджмънта на интелектуалната собственост" има за цел да формира знания и базови умения свързани с управлението на интелектуалната собственост в переспективата на съвремените социално-икономически условия, характеризиращи се с динамично променяща се бизнес среда, засилена конкуренция и свързаната с това нужда от интердисцирлинарност при функционирането на всяка бизнес еденица.
Настоящият курс е насочен към разглеждане на част от най-важните обекти на интелектуалната собственост в тяхната правна и икономическа взаимообвързаност и наличните в тази връзка стратегически подходи за тяхното ефективно управление.
Преподавател(и):
Венцислав Стоилов
Описание на курса:
Компетенции:
1) знаят:
Какво представлява интелектуалната собственост, нейните основни характеристики и особености;
Какво представлява търговската марка, като обект на защита, характеристики и практически особености.
Какво представляват географските означения, тяхната защита, характеристики и особености.
Какво представлява промишления дизайн, като обект на закрила и свързаните с него характеристики;
Какво представлява защитата на интернет домейн имената и техните особености;
Какво представлява ноу-хауто, защита, характеристики и практически особености;
Какво представлява авторското право и сродните му права;
Какво представлява мърчандайзингът и трансфера на имидж, характеристики и практически особености;
Какво се разбира под миниджмънт на интелектуалната собственост, основни елементи и подходи за управление.
2) могат:
да боравят свободно с базовата терминологията касаеща интелектуалната собственост;
да вземат предвид основните и най-важни елементи при работата с интелектуалната собственост, да се възползват от нейните предимства и да избягват негативните последици от нарушаването на права на интелектуална собственост;
да прилагат знанията за интелектуалната собственост във връзка с мениджмънта и в частност с маркетинга, като практическа дейност.
да изграждат маркетингови и бизнес стратегии, отчитайки изискванията и характеристиките произтичащи от правата на интелектуална собственост.
Предварителни изисквания:
" Няма специални предварителни изисквания.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
Курсът се състой от 9 модула:
Модул 1 с продължителност 1 лекция.
Въведение в курса
1. Що е то интелектуална собственост - художествена и индустриална собственост?
2. Исторически поглед към Интелектуалната собственост;
3. Нуждата от предоставяне на монопол при интелектуалната собственост;
4. Видове права на интелектуална собственост- права върху търговски марки, изобретения, полезни модели, промишлени дизайни, домейни, авторски и сродни права, ной-хау, топологии на интегралните схеми, сортове растения и породи животни и тн.
5. Кои обекти не могат да се закрилят от правата на интелектуална собственост;
6. Ролята на интелектуалната собственост за развитието на съвремената икономика.
7. Що е то управление на интелектуалната собственост?
8. Икономиката на бъдещето- ролята на нематериалните активи;
Модул 2 с продължителност 2 лекции.
Търговски марки- теория и практика
1. Определение на търговска марка;
2. Исторически поглед към търговските марки- поява и развитие;
3. Основи на създаването на търговските марки;
4. Видове търговски марки;
5. Защита на търговските марки:
- Основни принципи;
- Начини на защита- национален ред, регионален ред, международен ред;
- Абсолютни и относителни основания за отказ на регистрацията на марки;
- Какво да знаем когато регистрираме марки- стратегии, цели, баланс на интереси, финансова обосновка;
- Административна, гражданска и наказателна защита на търговските марките;
6. Използване на търговски марки- лицензиране, франчайзинг, продажба и др.
Модул 3 с продължителност 1 лекция
Географски означения
1. Определение;
2. Видове географски означения- географско указание, наименование за производ, храни с традиционно специфичен характер;
3. Закрила на географските означения:
- Територия - национален, регионален и международен ред;
- Срок;
- Производство по регистрация;
4. Икономическа обоснованост от закрилата на географските означения;
5. Връзка и избор между търговска марка и географско означение;
Модул 4 с продължителност 1 лекция.
Промишлен дизайн
1. Определение на промишлен дизайн;
2. Разлика между промишления и художествения дизайн;
3. Основни принципи;
4. Закрила:
- Критерии за закрила - новост, оригиналност,производствена приложимост;
- Територия - национален, регионален и международен ред;
- Производство по регистрация;
- Срок на закрила;
5. Стратегии при защита на дизайна.
6. Използване на дизана - лицензиране, франчайзинг, продажба и др.
Модул 5 с продължителност 2 лекции.
Авторско право и сродни права
1. Поява и развитие на авторскоправната закрила.
2. Обекти закриляни от Закона за авторското право и сродните му права;
3. Носители на авторски права;
4. Съдържание на авторското право - имищуствени и неимещуствени права.
5. Времетраене на авторското право;
6. Прехвърляне на авторското право- общи постановки и видове авторскоправни договори;
7. Права сродни на авторското право- права на артист-изпълнителите, права на продуцентите и права на радио и телевизионните организации.
8. Закрила на базите данни;
9. Подходи за управление на авторските и сродни права- отношения- автори-продуценти-артисти-организации за колективно управление на права- ползватели;
10. Маркетингът и авторското право;
Модул 6 с пордължителност 2 лекции
Мърчандайзинг и трансфер на имидж
1. Определение;
1. Причини за използване на мърчандайзинга или подкрепата от знаменитости;
2. Видове мърчандайзинг.
3. Трансфер на имидж- същност, елементи, процес, модел на Grant McCracken.
4. Положителни и негативни страни от трансфера на имидж;
5. Методика за осъществяване на мърчандайзинг или подкрепа от знаменитости- модел на T.Shimp за избор на знаменитост при осъществяване на подкрепящи кампании;
6. Закрила свързана с мърчандайзинга:
7. Способи за защита чрез законодателството в областта на интелектуалната собственост;
8. Закрила основана на специализирано законодателство ( publicity rights)
9. Примери от практиката;
Модул 7 с продължителност 1 лекция.
Интернет домейн имена
1. Определение за интернет домейн име;
2. Видове домейни- първо, второ, трето ниво;
3. Начин на закрила на домейните- роля на ICCN и сертифицираните регистранти, как Регистър БГ регистрира домейни, роля на арбитража на WIPO за разрешаване на спорове касаещи домейни;
4. Стратегии за правна защита на домейни- връзка домейн- марка;
5. Примери от практиката;
Модул 8 с продължителност 1 лекция.
Ноу-хау ( търговска тайна)
1. Определение;
2. Фактически и юридически монопол;
3. Способи за закрила на ноу-хау;
4. Законова защита- закрила на тайната;
5. Примери от практиката;
Модул 9 с продължителност 1 лекция.
Управление на интелектуалната собственост
1. Определение, цели и задачи на мениджмънта на интелектуалната собственост;
2. Обектите на интелектуална собственост, като нематериални активи на бизнес еденицата;
3. Елементи на мениджмънта на интелектуалната собственост - 2 групи:
- Дейности в статика- одит, проучване, анализ, оценка, защита;
- Дейности в динамика- използване на нематериалните активи ( лицензиране, продажба, секюритизация, обект на залог или обезпечение)
4. Интердисциплинарност в управлението на интелектуалната собственост- връзка с други дейности в бизнес еденицата, като маркетинг, финанси, безнис развитие, търговия, R&D, производство и тн.
Литература по темите:
Литература:
1. "Управление на търговските марки" - Румяна Брестничка, Университетско издателство "Стопанство"
2. "Авторско право и сродните му права в Република България" - Георги Саракинов, Издателство СИБИ.
3. "Трансфер на имидж" - Румяна Брестничка, Университетско издателство "Стопанство"
4. "Фирмен дизайн" - Мария Маркова, Университетско издателство "Стопанство"
Допълнителна литература:
- "Добрият външен вид - въведение в индустриялния дизайн за малки и средни предприятия"- издание на Патентно ведомство на Р.България;
- "Нелоялна конкуренция" - доц. д-р Румяна Брестничка, Университетско издателство "Стопанство";
- "Промишлен дизайн" - проф. Борислав Борисов, Университетско издателство "Стопанство";
- "Лицензионна политика с обекти на интелектуална собственост" - проф. Борислав Борисов, Университетско издателство "Стопанство";
- "Финансово управление на интелектуалната собственост"- Фани Колева, Университетско издателство "Стопанство";
- Многоезичен справочник на основни термини, свързани със закрилата на интелектуалната собственост- Георги Саракинов, Издателство "Труд и право";
- Интелектуалната собственост на индустриалната фирма- проф. Борислав Борисов, Университетско издателство "Стопанство";
- "Създаване на марка - Въведение в търговските марки за малките и средните предприятия, поредица "Интелектуалната собственост за бизнеса"- издание на Патентно ведомство на Р.България;
- "Марка и дизайн на Общността- сборник статии, изследвания и анализи- Патентно ведомство на Р.България;
- "Brand Rewired, Connecting Intellectual Property, Branding and Creativity Strategy" - Anne H. Chasser, Jennifer C. Wolfe;
- "The trade secrets of trade secrets: protecting your company's trade secrets and protecting your company against trade secrets claims"- Jeffrey W. Post;
- "The Legal Protection of Trade Secrets" - IPR-Helpdesk, The EU Commission;
Средства за оценяване:
Текущо оценяване:
ТЕСТОВЕ 50 %
КАЗУС 50 %
Семестриален изпит:
ПИСМЕН ИЗПИТ 100 %