SEMM696 Самостоятелна работа: Употреби на еротиката в рекламата
Анотация:
Курсът разглежда:
• Еротичните апели в рекламите от различни гледни точки – физиологична, психоаналитична, от гледна точка на различните потребителски групи (мъжка, женска, алтернативно-сексуални), интеркултурните аспикти на сексуалността.
• Знаковите системи в сексуализираните реклами – символиката на човешкото тяло, на дрехите, цветовете, косата, татуировките и пр.
Преподавател(и):
доц. Албена Павлова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• различните гледни точки към използването на еротични апели в рекламите;
• различните знакови системи, използвани в сексуализираните реклами;
2) могат:
• да анализират рекламните апели, свързани с еротиката, от различни гледни точки;
• да оценяват сексуалните апели в зависимост от различните потребителски групи;
• да използват сексуалните апели при изготвянето на реклами.
Предварителни изисквания:
няма
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Самостоятелна работа
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
I. Еротичните апели, мястото на еротиката в рекламите.
II. Еротиката в рекламите - физиологична гледна точка.
III. Психологичните школи за сексуалността.
IV. Сексуалността в зависимост от различните потребителски групи.
1. сексуалността в зависимост от женските и мъжки потребителски групи
2. сексуалността в зависимост от алтернативно-сексуалните потребителски групи
3. интеркултурни аспети на сексуалността
V. Знаковите системи в сексуализираните реклами.
1. Знаковата система на човешкото тяло – основни типове сексуални символи да мъжко и женско тяло
2. Знаковата система на дрехите.
3. Знаковата система на татуировките.
4. Косата като знакова система
5. Пространството от гледна точка на сексуалността
6. Знаковата система на цветовете.
Литература по темите:
1. Павлова, Албена. Секс, еротика, реклама. Нова звезда, 2013
2. Алмалех, Мони. Езикът на цветовете. Аскони-издат, С., 2007
3. Алмалех, Мони. Цветовете в балканския фолклор, С., Университетско издателство “Св. Кл. Охридски”, 1997
4. Бадаланова, Флорентина, сб. Фолклорен еротикон, ІІІ том, С., Импресарско-издателска къща “РОД”, 1996
5. Бадаланова, Флорентина. Фолклорен еротикон, І том, С., Импресарско-издателска къща “РОД”, 1993
6. Банков, Кристиан. Семиотични тетрадки І, С., НБУ, 2001
7. Банков, Кристиан. Семиотични тетрадки, част ІІ, НБУ, София, 2004
8. Барт, Ролан. Въображението на знака. София, Народна култура, 1991
9. Барт, Ролан. Системата на модата. Agata. С., 2005
10. Батай, Ж., Еротизмът, С., Критика и хуманизъм, 1998
11. Бидерман, Ханс. Речник на символите. Рива. С. 2003
12. Бренър, Чарлз. Психоанализа. Основен курс, С., Фондация Отворено общество, 1993
13. Вебер, Макс. Социология на господството. Социология на религията. С., Св. Климент Охридски, 1992.
14. Волли, Уго. Реклама и комуникация, в сб. “Семиотиката в действие”, съставител Кристиан Банков, НБУ, 2003
15. Глас, Лилиан. Той казва, тя казва (Как да преодолеем пропастта в общуването между половете). С., Ciela, 1999
16. Деянов, Петър. Психоанализа и рекламна символика. Славена, 2005
17. Доганов, Димитър и Боян Дуранкев. Българска рекламна енциклопедия. Сиела, 2001
18. Доганов, Димитър. Ференц Палфи, Рекламата каквато е, Princeps, С., 1999
19. Егазаров, А., Иллюстрованная энциклопедия символов, Астрель АСТ, Москва, 2003
20. Еко, Умберто. Как се пише дипломна работа, ИК А. Панов, С., 1999
21. Елиаде, Мирча. Образи и символи, ИК “Прозорец”, С., 1998
22. Заимов, Коста. Разходка из дебрите на секса и любовта. С., “Пет плюс”, 2003
23. Зийман, Серджо. Краят на рекламата, каквато я познаваме, С., Locus, 2007
24. Иванов, Радой. Психофизиология на секса, ИК “Данграфик – Варна”, 2008
25. Кафтанджиев, Христо. Absolut Semiotics in an Absolut World, С., Сiela, 2008
26. Кафтанджиев, Христо. Absolut semiotics. Ciela, 2001
27. Кафтанджиев, Христо. Герои и красавици в рекламата. Сиела, 2007
28. Кафтанджиев, Христо. Маркетинговите комуникации са влюбени в секса, в сп. “Медиа свят”, м. август, 2002
29. Кафтанджиев, Христо. Образът на жените в рекламата. С., Princeps, 1998
30. Кафтанджиев, Христо. Сексът и насилието в рекламата. С., Сиела, 2006
31. Кафтанджиев, Христо. Хармония в рекламната комуникация – презаредена, С., Сiela, 2003
32. Кафтанджиев, Христо. Хармония в рекламната комуникация. С., Сiela, 2000
33. Кон, Игор. Въведение в сексологията. С., Наука и изкуство, 1990
34. Кон, Игор. Мъжкото тяло като еротически обект, "Джендърни изследвания", 1999, брой 3
35. Маркузе, Херберт. Ерос и цивилизация. С., Христо Ботев, 1993
36. Огилви, Д., Изповедите на един рекламист, С., Принцепс, 1999
37. Павлова, Албена. Еротиката в рекламите – физиологичната гледна точка, в: сп. Социална медицина, бр. 1, 2010, стр. 30-32
38. Павлова, Албена. Знаковата система на цветовете, в: научно електронно списание Медии и обществени комуникации, изд. УНСС, бр. 7, 2010, раздел “Реклама”, Available from: [www.media-journal.info]
39. Павлова, Албена. Косата като знакова система, в: Studia Semiotica, vol I, електронно издание, Available from: [http://ebox.nbu.bg/semiotika10/view_lesson.php?id=174]
40. Павлова, Албена. Пространството от гледна точка на сексуалността, Годишник на ФЖМК, СУ, 2010
41. Павлова, Албена. Употреба на секса и еротиката в рекламата, в: сп. Социална медицина, бр. 1-2, 2005, стр. 46-49
42. Пеневска, Веселина. Пространството като част от човека. София. Св. Климент Охридски, 1995
43. Пийз, Алън и Алън Гарнър. Езикът на тялото, скритият смисъл на думите. Сиела, 2000
44. Робинсън, Дж., Манипулаторите. Конспирацията на големите в рекламата, С., Кръгозор, 2001
45. Стойков, Любомир. Теоретични проблеми на модата, София, Национална художествена академия 2006
46. Тофлър, Алвин, Шок от бъдещето, С., Народна култура, 1992
47. Уелч, Лесли, Какво не знаем за секса, С., Хемус, 1993
48. Фаст, Джулиъз. Езикът на тялото. София, Наука и изкуство. 1993
49. Фройд, Зигмунд, Въведение в психоанализата, С., Наука и изкуство, 1990
50. Фройд, Зигмунд, Психология на сексуалността, С., Христо Ботев, 1991
51. Фройд, Зигмунд. Ерос и култура, Евразия, С., 1991
52. Фром, Ерих, Изкуството да обичаш, С., Кибеа, 2000
53. Хофстеде, Хеерт. Култури и организации. Софтуер на ума, С., Класика и стил, 2001
54. Шевалие, Жан, Ален Геербрант. Речник на символите, том І, ИК “Петриков”. С., 2000
55. Шевалие, Жан, Ален Геербрант. Речник на символите, том ІІ, ИК “Петриков”. С., 2000
56. Юнг, Карл Густав. ЕОН (Изследвания върху символиката на цялостната личност), Плевен, Евразия-Абагар, 1995
57. Bouhdiba, A., Sexuality in Islam, Routledge & Kegan Paul, London, 1985
58. Caplan, P., The Cultural Construction of Sexuality, Tavistok, London, 1987
59. Colomina, Beatriz. Sexuality & Space (Princeton Papers on Architecture). Princeton Architectural Press, NY, 1992
60. Conway, Patricia. Diana Agrest. Leslie Kanes Weisman. The Sex of Architecture, Harry N. Abrams, Inc., 1996
61. de Vries, Arthur. Elsevier's Dictionary of Symbols and Imagery: In English (With Definitions), 2004
62. Dutton, K. R., The Perfectible Body. The Western Ideal of Male Physical Development. N.Y.: Continuum. 1995
63. Foucault, M., The History of Sexuality: An Introduktion, Penguin, Harmondsworth, 1990
64. Hemingson, Vince. Tattoo design directory. NY, Chartwell Books, 2009
65. Jewler, J., B. Drewniany, Creative Strategy in Advertising. Wadsworth, 2001
66. Liungman, Carl G., Dictionary of Symbols. 1998
67. Mella, Dorothee. Language of Color. Warner books, 1988
68. Roach, Marion.The Roots of Desire: The Myth, Meaning, and Sexual Power of red hair, Bloomsbury Publishing, 2005
69. Sebeok, Thomas A., Encyclopedic Dictionary of Semiotics (Approaches to Semiotics), 1994
70. Tannahill, R., Sex in History, Hamish Hamilton, London, 1980
71. Walsh, Doris. Safe sex in advertising. American demographics, April 1994, v 16, n4, p 24(b)
72. Всичко, което откриете в книжарниците, библиотеките и интернет в областта на рекламата, семиотиката и комуникациите
Средства за оценяване:
курсова работа