SEMM310 Семиотични изследвания на търговската марка І част

Анотация:

Курсът Семиотични изследвания на търговската марка I въвежда студентите във вече утвърдилите се и станали класически приноси на семиотичната теория, разкриващи символните механизми на рекламната комуникация. Теоретичните модели са демонстрирани с конкретни примери, идващи от актуалните кампании по българските медии; в хода на курса се проследява развитието на конкурентната динамика на най-популярните търговски марки, анализират се техните дълготрайни комуникативни стратегии.

прочети още
Реклама и бранд мениджмънт

Преподавател(и):

проф. Кристиан Банков  д.н.
доц. Димитър Трендафилов  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят:

• за основните видове приложна семиотика.

• за структуралните методи за анализ на търговската марка.

• за семиотичните типологии на потребителите на услуги и на начините за остойностяване на продуктите.

• за семиотичното позициониране (мапинг) на търговските марки.

2) могат:

• да изследват състоянието на дадена търговска марка въз основа на семиотичен анализ на комуникативната стратегия на остойностяване.

• да позиционират конкретна търговска марка сред конкурентното предлагане.


Предварителни изисквания:
Общо познаване на основните семиотични теории

Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

1. Въвеждане на семиотичния подход. Реално и виртуално. Семиотични и несемиотични търговски марки. Насоки за избор на търговски марки за цялата магистърска програма.

2. Основни семиотични термини: текст, интерпретация, структура, наратив.

3. Основни семиотични модели на културата: семиосфера

4. Модел 01 за позициониране на търговската марка: истинност/лъжливост, локален/глобален Лайфстайл.

5. Модел на Лорънс Винсент за Митология на марката - I

6. Модел на Лорънс Винсент за Митология на марката - II

7. Основен модел (02) за остойностяване на марката чрез рекламна комуникация. Приложения в дизайна.

8. Упражнения по анализ на остойностяване с конкретни кампании. Мапингът на Андреа Семприни.

9. Етнометодология и семиотична типология на потребителите на услуги: казусът с парижкото метро

10. Упражнения по семиотично типологизиране на потребителите на услуги: супермаркет и университет. Изработване на интервю или въпросник с илюстрации.

11. Методът на Малкълм Еванс за декодиране на рекламната комуникация: пример с рекламите на бира.

12. Упражнения по изготвяне карти на кодовете в различни сектори на стоките и услугите.

13. Семиотични методи на тренд уоч.

14. Типология на рекламните философии.

15. Упражнения по комбинирано прилагане на методите.

Литература по темите:

Кристиан Банков

"Език на потреблението" в сп. Медиа & Реклама, стр. 20-21, април 2000 г.

"Истинност и лъжливост на рекламата" в сп. Медиа & Реклама, стр. 23-24, юни 2000 г.

„Рекламните послания на бирите” в Медия свят, стр. 36-38, октомври 2001 г.

БАНКОВ, Кристиан (2001) Семиотични тетрадки част I: уводни лекции по семиотика, София: НБУ;

БАНКОВ, Кристиан (2004) Семиотични тетрадки част II: семиотика, памет, идентичност, София: НБУ;

ВИНСЕНТ, Лорънс (2002) Легендарните марки, София: Кръгозор 2004 г.

Специални материали, подбрани за целите на курса и качени в Мудъл.

Средства за оценяване:

Текущият контрол въз основа на активността по време на час се извършва по време на целия семестър. От студентите се изисква активност, когато се резюмира материалът от предишната лекция, в началото на часа. Добрите формулировки се регистрират с (+) и събирането на повече от 3 плюса се превръща в оценка от „Добър 4” нагоре. Активност и по време на коментираните казуси и упражнения също допринася за текуща оценка.

След 10-тата лекция може да се предават есета/реферати върху взетия материал, които се оценяват директно с оценка.

Студенти, които са постигнали добра текуща оценка въз основа на курсова работа се освобождават от семестриален изпит. Студенти с добра оценка от участие по време на час провеждат семестриален писмен изпит със занижени критерии.