PHID010 Подходи към потвърждението на емпирични хипотези

Анотация:

В съвременната методология както на естествените, така и на социалните науки, се приема за даденост необходимостта от използването на статистически методи при оценката на емпиричната потвърденост на хипотези, чието съдържание надхвърля даденото в опита. В същото време са налице сериозни разногласия по въпроса каква точно е (или трябва да бъде) ролята на статистическите аргументи. В зависимост от заеманата позиция по този въпрос, са се оформили алтернативни статистически парадигми (Bandyopadyay & Forster, 2011). Целта на този курс е да очертае различните епистемологични допускания, на които се основават тези парадигми, както и критичните въпроси, довели до тяхното разграничаване и противопоставяне.

прочети още
История на философията

Преподавател(и):

проф. Лилия Гурова  д-р
доц. Георги Петков  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят:

• Основните характеристики, а също силните и слаби страни, на различните класически и бейсиански статистически подходи към оценяването на емпирични хипотези;

2) могат:

• Да посочат конкретните предимства, които ще даде прилагането на класически или бейсиански подход към конкретна научна хипотеза и свързаните с нея конкретни емпирични данни.


Предварителни изисквания:


Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

1 Ролята на статистическите аргументи при оценката на емпирични хипотези: общо представяне на статистиката като инструмент за извод от наблюдаеми данни към хипотези с ненаблюдаемо съдържание.

2 Основни статистически подходи към оценката на емпирични хипотези.

3 Класическа статистика: основни понятия, увод в проверката на нулеви хипотези.

4 Критика на подхода, основаващ се на проверка на нулеви хипотези: Нюмън и Пирсън.

5 Съвременни критики на подхода, основаващ се на проверката на нулеви хипотези.

6 Алтернативи на (допълнения към) проверката на нулеви хипотези в рамките на класическата статистика: изводи на базата на доверителни интервали, големина на ефекта и оценка на мощността.

7 Бейсиански подходи към оценката на емпирични хипотези.

8 Критика на бейсианските подходи.

Литература по темите:

Основна

Коен, Б., Брук Лий, Р. (2013). Основи на статистиката за социалните и поведенческите науки. София: Изток-Запад.

Abelson, R. (1995). Statistics as Principled Argument. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.

Bandyopadyay, P., Forster, M. (Eds.) (2011). Handbook of Philosophy of Science, vol. 7. Philosophy of Statistics. Amsterdam: Elsevier.

Kline, R. B. (2004). Beyond Significance Testing. Washington: APA.

Kruschke, J. (2014). Doing Bayesian Data Analysis. Amsterdam: Elsevier.

Lehmann, E. (2011). Fisher, Neyman, and the Creation of Classical Statistics. Dordrecht: Springer.

Допълнителна

Heiman, G. (2011). Basic Statistics for the Behavioral Sciences. Belmont, CA: Wadworth.

Mayo, D. (1996). Error and the Growth of Experimental Knowledge. Chicago: The University of Chicago Press.

Mayo, D., Spanos, A. (Eds.) (2010). Error and Inference. Cambridge: Cambridge University Press.

Meelh, P. (1997). The problem is epistemology, not statistics: Replace significance tests by confidence intervals and qualify accuracy of risky numerical predictions. In: Harlow, L. et al. (Eds.). What If There Were No Significance Tests? Mahwah, NJ: Erlbaum.

Средства за оценяване:

Курсова работа - 100%