BABB842 Ценова политика
Анотация:
Учебната дисциплина е предназначена за студентите, обучаващи се в бакалавърска степен и в нейните рамки се придобиват базови знанията за цените и ценообразуването в пазарна среда. Тя има за цел задълбочаване на теоретико-методическите знания, за съвременната пазарна инфраструктура на правовата държава и цената като основна икономическа категория. Формиране на активно отношение към типовете, видовете и формите на съществуване на пазарите в глобалната икономика и към различните цени формирани на различните пазарни средища. Усвояване на практически умения за пазарно-ценови анализи и формиране на фирмени цени.
Преподавател(и):
гл. ас. Ваня Хаджиева д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти ще:
1) знаят:
• същността, ролята и значението на цената в съвременния бизнес в качеството й на обективна икономическа категория;
• ролята и значението на пазарната инфраструктура на съвременната правова държава,
• ролята и значението на икономическите взаимоотношения протичащи между пазарни субекти, преведени на езика на цените.
2) могат:
• да разграничават особеностите на различните видове пазари, спецификата на сключваните на тях сделки, конкретната технология и съответните процедурите за реализиране на пазарните цени;
3) усвоят:
• основни умения и навици за ценообразуването в динамична пазарна среда, за да могат да решават по-ефективно възникващите пред тях проблеми в тяхната конкретна бъдеща дейност на фирмено и държавно равнище;
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения в областта на :
• маркетинг,
• математиката,
• макро-и микроикономикс,
• статистика,
• право,
• мениджмънт, банки и банково дело и др.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
№ на занятие Заглавие на темата Форма на преподаване Брой часове
1 и 2 ПАЗАРНА ИНФРАСТРУКТУРА – СЪЩНОСТ, ХАРАКТЕРИСТИКИ И УЧАСТНИЦИ. ЦЕНАТА КАТО ОБЕКТИВНА ИКОНОМИЧЕСКА КАТЕГОРИЯ лекция 4 ч
3 СИСТЕМА НА ЦЕНИТЕ лекция 2 ч
ПЪРВИ ТЕКУ КОНТРОЛ през системата МУДЪЛ на НБУ 1 ч.
4 ДЪРЖАВНО, МЕЖДУДЪРЖАВНО И ВЪТРОШНООТРАСЛОВО РЕГУЛИРАНЕ НА ЦЕНИТЕ лекция 2 ч
5 и 6 СЕМИНАР №1 на тема „Държавно регулирани цени”(цени на ток, парно, хляб, труд, вода, здравни услуги и др.) ПРАКТИЧЕСКИ СЕМИНАР 4 ч
7 ФИРМЕНО ЦЕНООБРАЗУВАНЕ И ЦЕНОВА ПОЛИТИКА НА ФИРМАТА лекция 2 ч
8 и 9 СЕМИНАР № 2 на тема „Анализ на конкретна фирмена ценова политика”(по примера на конкретна фирма.) ПРАКТИЧЕСКИ СЕМИНАР 4 ч
10 МЕЖДУНАРОДНИ ЦЕНИ И ЦЕНООБРАЗУВАНЕ лекция 2 ч
10 и 11 СЕМИНАР № 3 на тема „Международни цени и тяхното влияние върху цените в националната икономика”, Цени на основните хранителни продукти в България ПРАКТИЧЕСКИ СЕМИНАР 4 ч
ВТОРИ ТЕКУЩ КОНТРОЛ – 1ч. през системата МУДЪЛ на НБУ 1 ч
12 и 13 Изнесено занятие -– Семинар ”Борсовите цени в България”, посещение на ССБ АД, лектори:
г-н Васил Симов-гл. изпълнителен директор на ССБ АД,
доц.д-р Симеон Елазаров изпълнителен директор на ССБ АД
Търгуващи брокери на ССБ АД ЛЕКЦИОНЕН
СЕМИНАР 4 ч
14 Публична лекция: Лихвата – цената на стоката пари, лектор: проф.д-р Здравко Гъргаров ПУБЛИЧНА ЛЕКЦИЯ 2 ч
Литература по темите:
Основна литература
1. Йорданка Владимирова, Цени и ценообразуване, Университетско издателство Стопанство, 2010 г.;
2. Елазаров С., Маркова Б., Миленков Х., Организирани пазари (ІІ-ро прераб. и доп. изд-е).-С., ИК “Сиела”, 2004 г.;
3. Класова С. Цените – теория и практика. .-С., ИК “Сиела”, 2001 г. и 2004 г.;
4. Узунов С. Конюнктура, пазари, цени. .-С., ИК “Сиела”, 1999 г.;
5. Стойчев Иван, Ценова политика, ИК на НБУ, С.;
6. Пехливанов Васил, Д. Гривеков, Й. Йорданов, Цени и ценова политика, ИК Галактика, Варна, 1992 г.
Допълнителна литература
1. Буров А. С. Конъюнктура мировых рынков товаров и услуг.ІМосква,”ЭКЗАМЕН”, 2005 г.
2. Люис Г. Печелившото ценообразуване, или ценообразуване водещо до печалба.-С.,”Кабри”,2004
3. Мичева Е. Пазари, цени, маркетинг.Част І: Пазарното ценообразуване–теория и практика.-С., ДФ”Полиграфически комбинат”, 1993 г.
4. Сираков С. Методи за пазарно-ценови проучвания във външната търговия.-С., 1995 г.
5. Цены и ценообразование. ЧастІІ. Практика комерческого ценообразования (под ред. В. Е.Есипова), -Санкт-Петербург, Изд-во “Питер”, 1999 г.
6. Groenewegen, John. About Double Organized Markets: Issues of Competition and Cooperation.1994.
7. Hirshleifer J, Glazer A. Price Theory and Applications (5-th edit), Prentice Hall, NY, 1992.
8. Walgenbach, Paul H. and Hanson, Ernest J. Financial Accounting an introduction. 6-th ed. San Diego. New York Chicago. Austin. Washington, D.C. London. Sydney. Tokyo. Toronto., “HBJ”, 1990.
Средства за оценяване:
ТЕСТ 2х 25 %
ПРАКТИЧЕСКА ЗАДАЧА:
Word казус 1х 25 %
PPT презентация 1х 25 %