BABB629 Проект: Анализ на система за УЧР в организацията

Анотация:

• Осмисляне на концепции и инструменти, като съвкупности от подходи, модели, техники, конкретните препоръки и действия, стимулиращи изграждането и развитието на човешките ресурси/човешкия капитал в организациите;

• Систематизиране и анализ на компоненти, механизми и процеси, свързани с организационното развитие, промените и управление на човешките ресурси, рефлектиращи върху организационното поведение;

• Дискутиране на новата методология за стратегическо поведение в организацията, измеренията на съвременните парадигми за кариерно развитие, управлението на таланти и тенденциите в обучението;

• Приложение на тестове за подбор и оценка (диагностични и прогностични възможности), форми и методи за индивидуално и организационно развитие, подходи за изграждане на жизнена стратегия в организацията.

прочети още
Управление на бизнеса и предприемачество

Преподавател(и):

доц. Димитър Панайотов  д-р
проф. Кристиян Хаджиев  д-р
доц. Милена Караилиева  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

1) знаят:

• Системата за управление на човешките ресурси, която реално започва да функционира единствено чрез конкретни стратегии, съвкупности от дейности, фактори и методи, които регламентират, развиват и управляват организационното поведение. Те са свързани предимно с: базови нормативи, параметри и подходи за анализ, планиране и прогнозиране на потребностите в организацията; подбор на персонала, адаптация, аттестация, оценъчни процедури, техники за аутплейсмънт и др, но и със съвременните изисквания към управлението на кариерата, талантите, обучението и коучинг програмите, като процеси за саморазвитие на личността и екипите в организациите.

2) могат:

• Прилагат инструментариум за анализ и оценка на взаимодействие между компоненти, механизми и процеси в системата на УЧР, като от значение за анализа е: как се използват техниките (инструментите) за подбор и оценка - длъжностните характеристики и спецификации, интервютата (събеседванията), анкети, препоръки, тестове, но и закономерностите в кариерното развитие и управлението на таланти; адекватното и успешно фокусиране на разноообразието от форми: консултации (съветване) – тренинги – коучинг за развитието на човешкия капитал, като конкурентно предимство в организациите.


Предварителни изисквания:
За успешното постигане на целите на курса е необходимо студентите предварително да са придобили знанията и уменията към курсовете

• Организационно поведение

• Основи на управлението

• Стратегическо управление

• Управление на човешките ресурси

• Управление на промените



Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Практика, практикум

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

1 Управление на човешките ресурси (компоненти и механизми)

Проект: Приложение на техники (инструменти) за подбор и оценка.

2 Управление на кариерата

Проект: Модели за кариерно развитие (стари и нови парадигми за кариерата)

3 Развитие и управление на таланти

Проект: Интегриране на процеси, програми и технологии по проблематиката. Анализ на конкретна програма в организацията

4 Консултиране – тренинг – коучинг програми

Проект: варианти за модел на Консултиране – тренинг – коучинг програми. Теоретико –приложна разработка с примерни модели, схеми и интерпретации на подходи от практиката.

Литература по темите:

1. Съвременните интерпретации на значими аспекти на проблематиката по управление на човешките ресурси са анализирани от: Майкъл Армстронг - Концепцията за управлението на човешките ресурси и Стратегическо управление на човешките ресурси, в: Управление на човешките ресурси (2002), Христоматия, съставителство Соня Карабельова, София.; Трансформациите на този процес в съвременните организации се изследва подробно от: Владимирова, К. (2008). Управление на човешките ресурси и организационно проектиране, в: Мениджмънт и лидерство. София: НБУ, 119-134.; Управление на човешките ресурси. София: НБУ, .

2. Интересни идеи има в: Storey, J. (1989). From personnel management to human resorce management. In New Perspectives on Human Resorce Management. London: Routledge.; Lengnick-Hall, C.& Lengnick-Hall, M. (1990). Interactive Human Resorce Management and Strategic Planning. Westport: Quorum Books.

3. Walker, J. (1992). Human Resorce Strategy. New York: McGraw-Hill.

4. Herriot, P. (1996). An alternative view on HRM. Human Resources, January.

5. Kirkpatrick, I., Davies, A.,& Oliver, N. (1992). Decentralization: Friend or Foe of HRM. Reassessing Human Resorce Management. London: Sage.

6. Дискусия по управление на кариерата и изследванията в тази насока са интерпретирани основно в: Levinson, D.(1978). The Seasons of a Mans Life. New York:Knopf.; Levinson, D.(1997). The Seasons of a Womans Life; Levinson, D.(1986). A Conceptions of Adult Development, American Psychologist 41, 3-13.

7. Handy, C. (1991). The Age of Unreason. Boston: Harvard Business School Pres

8. Schein, E.(1985). Career Anchors. San Diego: University Associates.

9. Улрих, Д. (2009). Формулата на таланта, в: Управление на таланти – наръчник с добри практики от България и Европа, БАУРЧР.

10. Ериксън, Дж., Гратън, Л.(2009). Какво означава да работите тук, в: Harvard Business Review за управление на таланта.. София: Класика и Стил, 7-24.

11. Реди, Д., Когнър, Дж. (2009). Превърнете вашата компания във “фабрика за таланти”, в: Harvard Business Review за управление на таланта. София: Класика и Стил, 61-79.

12. Известни автори по коучинга: Джон Уитмор е автор на книгата “Коучинг – висока производителност”, публикувана през 1992 г.; Съществува както Университет за коучинг (www.coachu.com), така и Асоциация International Coach Federation (ICF www.coachfederation.org), представена в 35 страни. Aй Си Еф България е местното представителство на Международната коуч федерация. Според проучване на “Прайсуотърхаус”(2011 г.) възвръщаемостта на бизнеса при ползването на коуч услуги е 700%; Взаимодействието между коучинг и менторство се анализират подробно в: Harvard Business Essentials Коучинг и менторство, София: Класика и Стил. 2008.

13. (http://computerworld.bg/ Коучинг и менторство – чуждици с огромен потенциал); (http://www.franchaising.bg/ Бизнес-коучингът)

14. Торп, С., Дж. Клиффорд, Коучинг: руководство для тренера и менеджера, СПб.:Питер, 2004

Средства за оценяване:

1. Представеният проект включва: уводна обосновка за значимостта на изследвания проблем; систематизация на теоретични постановки и дискусия по тях; възможности за приложение на инструментариум, принципни положения на методика и подходи за събиране на информация; изводи и препоръки за теорията и практиката.

2. Авторовата позиция е задължителна, с открояване на ползваната литература (коректно цитиране), лична интерпретация и извеждане на евристичен акцент в изводите.

3. Обемът на представената разработка е до 12-15 стр., при стриктно спазване на стандартите за технически изисквания, оформление и академичност при стила на изложение и цитиране, сроковете за прикачване на проекта в системата на Moodle.

Технически изисквания: Файлът трябва да бъде изготвен във формат Microsoft Word 2000 до Microsoft Word 2007. Шрифт Times New Roman 12 pt. Междуредие 1.5. Стандартна табулация – 1.25 см. Отстъп в началото на всеки абзац – 1.25 см. Полета: 2 см на всяка страна. Да не се представя в PDF, RAR или ZIP.

ІІ. Форми на проверка и оценка:

Писмено и устно представяне на проекта (текст и презентация от 10-15 слайда за открита дискусия), като при оценката ще се имат предвид следните критерии:

Съдържателни характеристики

1. Логика на представения текст (структура).

2. Интерпретация по ключови понятия и литературни източници.

3. Анализ на поставения проблем, използване на фактите и параметрите.

4. Предложени идеи, тенденции за развитие и препоръки в контекста на казуса.

Показани умения при презентацията

1. Подходящ стил на излагане на основните тези.

2. Използване на схеми, слайдове, графики и други онагледяващи средства.

3. Кондиция при управлението на времето.

4. Вербална и невербална комуникация (убедителност на въздействието).

Проявени способности при отговаряне на въпросите

1. Разбиране на материята (в хоризонтален и вертикален план).

2. Систематичност и аргументираност.

3. Асоциативно мислене и умение за прилагане в друг контекст.

4. Бързина на мисленето и адекватност на реакцията.