BUBB511 Самостоятелна работа: Въведение в икономиката
Анотация:
Целта на BUBB511 Самостоятелна работа: Въведение в икономиката е практическо приложение на основни принципи на икономиката и икономическото мислене чрез изследване на явления и процеси от реалната икономика.
Преподавател(и):
гл. ас. Елена Спасова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• основните принципи и концепции на микроикономическата и макроикономическата теория;
• източниците на литературни и статистически данни, необходими за осъществяването на икономически проучвания и анализи;
2) могат:
• свободно да боравят с фундаменталния концептуален и терминологичен арсенал на икономическата теория и да го прилагат активно в обучението си по другите икономически дисциплини, включени в учебната програма;.
• коректно да анализират състоянието, тенденциите и перспективите в развитието на българската и световната икономики.
Предварителни изисквания:
Няма.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Самостоятелна работа
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
Студентите сами формулират заглавието на своя проект в една от следните тематични области:
1. Информационна асиметрия. Конкурентните пазарни механизми позволяват да се достигне ефективност при условие, че информацията с която разполагат участниците на пазара е пълна, симетрична и достъпна за всички. Един от често срещаните пазарни дефекти е т.н. „информационна асиметрия“ (виж гл.10, т.2 от учебника „Принципи на микроикономиката“). На базата на избран пример от практиката (използвайте публикация от пресата – българска или чуждестранна) анализирайте последиците за тези, които взимат икономически решения в условията на информационна асиметрия. Дайте предложение за преодоляване на този пазарен дефект.
2. Външни ефекти от стопанската дейност. Една от постановките на икономическата теория е, че ефективно пазарно равновесие може да се постигне при условие, че няма външни (странични) ефекти (виж гл.10, т.4 от учебника „Принципи на микроикономиката“). В реалната действителност такива очевидно съществуват и една от най-ярките им прояви е замърсяването на околната среда. Известно е, че чистата околна среда е обществено благо, за което трябва да се правят разходи. На базата на избрана от Вас публикация по проблема обяснете кои икономически и социални характеристики на негативния външен ефект влизат в противоречие с принципите на ефективността; възможно ли е да се постигне доброволна интернализация на външния ефект; какви мерки предприема държавата (или общината), какъв е техния ефект и каква е тяхната икономическа цена.
3. Ценова регулация. Чрез пазарния механизъм цените на стоките се формират като обективна величина. В определени случаи държавата се намесва в тези механизми и определя регулирана цена (виж гл.6, т.5 от учебника „Принципи на микроикономиката“). Намерете публикация по проблемите на държавното регулиране на цените на конкретен пазар при конкретни условия (от практиката на България или друга страна), анализирайте я и дайте отговор на следните въпроси: кои са основанията за въвеждане на регулираната цена и от какъв вид е тя; какви са резултатите от тази политика в икономически и социален аспект.
4. Пазарно търсене. В условията на икономическа криза настъпват промени в индивидуалното и пазарното търсене на стоките (виж гл. 2, т.1 от учебника „Принципи на микроикономиката“). Изберете пример за такива промени на пазар на конкретна стока (храна, облекло, бяла и черна техника, автомобили, жилища или други). За целта ползвайте публикации в пресата и специализираните издания. На базата на този пример анализирайте факторите обуславящи настъпилите промени в търсенето на стоката.
5. Стандарти за качество. Едно от условията за максимизация на полезността за потребителите е купуваните стоки да отговарят на общоприети и задължителни стандарти. Намерете публикация от пресата (българска или чуждестранна) по този въпрос. Анализирайте я и потърсете отговор на въпроса защо е нужно прилагането на задължителни стандарти; какви мерки предприемат контролиращите органи за спазване на стандартите и ефективни ли са те.
Литература по темите:
ОСНОВНА ЛИТЕРАТУРА КЪМ КУРСА:
• Сотирова, Е. и Л. Йотова. Принципи на микроикономиката. Издателство на НБУ, С. 2008 г.
• Ракарова С. и Ст. Стефанов. Принципи на макроикономиката. Издателство на НБУ, С. 2011 г.
ДОПЪЛНИТЕЛНА ЛИТЕРАТУРА КЪМ КУРСА
• Икономикс, колектив, Изд. “Тракия-М”, С., 1998.
• Стоядин Савов, Екатерина Сотирова, Микроикономика, Изд. „Тракия-М“, 1999
• С. Фишър, Р. Дорнбуш, Р. Шмалензи, Икономика. Основи на микро- и макроикономиката, Изд. “Отворено общество”, С., 1997.
• Атанас Узунов и колектив: „Микроикономика”, ГорексПрес, София, 2003
• Георги Манлиев, Микроикономика, Нов български университет, София, 2005
• Mankiw, Gregory: “Principles of Microeconomics”, 5th edition, South-Western CENGAGE Learning, 2008
• McConnel, Campbell, Stanley Brue, Sean Flynn: “Principles of Microeconomics”, 19th edition, McGraw-Hill
• Case, Karl E., Ray C. Fair, Sharon C Oster: “Principles of Microeconomics”, Pearson, 2008
• Taylor, John: “Principles of Microeconomics”, Houghton Mifflin Company, 2009
• Colander, David: Economics, McGraw-Hill, 2003
• Sloman, John: Economics, Sixth edition, Pearson, 2003
• Baumol, W., Alan Blinder: Economics: Principles and Policies, 11th edition, Cengage, 2010
• Samuelson, Paul, W. Nordhaus: Economics, 19th edition, McGraw-Hill, 2010
Средства за оценяване:
Курсова работа: 100%.