MGRB599 Самостоятелна работа: "Съвременен гръцки автор"
Анотация:
Курсът се предлага като самостоятелна работа, целяща да мотивира и провери самоорганизацията по изготвянето на самостоятелна задача по въпрос, свързан с тематичния план на курс MGRB 593 “Новогръцката литература – основни периоди и представители”. Насоката е към интегриране на отделни теми от новогръцката литература в базата от комплексни знания на студента, получени по време на обучението по история и култура на Гърция.
Преподавател(и):
гл. ас. Екатерина Григорова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
? Студентите научават:
• условните етапи и отличителните творби в творчеството на изследваните автори;
• какви проблеми поставя концептът “литературно поколение” в теоретизациите за литературата;
• рецепцията на модернистичните естетически явления в Гърция;
• българската рецепция и преводите на съвременни гръцки писатели;
• европейски взаимодействия в идентифицирането на гръцкостта.
? Студентите усвояват умения:
• да четат критично;
• да анализират наблюденията си и да изграждат завършени текстове върху изучаваните автори;
• да презентират и защитават тезите си в условията на свободна дискусия.
Предварителни изисквания:
Не се поставят.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Самостоятелна работа
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
1. Въведение в новогръцката литература. ??????????? ?????????? – проблеми на превода. Новогръцката литература – периодизации. Критска литература и театър (13-17 в.). Винценцос Корнарос, "Еротокрит".
(Работно заглавие: “Физическите симптоми на любовта”)
2. Измерения на гръцкото Просвещение (17-19в.). Езиковият въпрос - предпоставки и развитие. Е. Вулгарис, Дим. Катардзис, Ад. Кораис. (Работно заглавие: “Понятие за норма извън канона?”)
3. Литературните прояви в периода на Просвещението - Р. Фереос, Ат. Христопулос, И. Виларас. (Работно заглавие: “Литературната реч като цел”)
4. Гръцки романтизъм (19 в.). Център и периферия. Стара Атинска школа. Йонийската школа и Д. Соломос. (“Ние не разбираме този селски език”)
5.Нова Атинска школа (19-20 в.). К. Паламас, Г. Дросинис, К. Хадзопулос и др. Нов подем на езиковия въпрос. (Работно заглавие: “Борбата за димотики и внезапното същностно в лицето на Янис Психарис”)
6. Нова гръцка проза (19-20 в.) Възникване и развитие на битоописателния разказ. Г. Визиинос, Ал. Пападиамандис. (Работно заглавие: “Визиинос и Пападиамандис – по(пу)ляризиране на успеха”)
7. Модерни влияния върху гръцката поезия. К. Кавафис, К. Кариотакис, А. Сикелианос, К. Варналис. (Работно заглавие: “Индивидуализъм на/и идеологиите”)
8. "Поколението на трийсетте" и неговото влияние върху развитието на гръцката поетическа традиция. Г. Сеферис, Од. Елитис, Я. Рицос, Н. Енгoнопулос. (Работно заглавие: “Елементи на сюрреализъм в рецепцията и измеренията на гръцкия сюрреализъм”)
9. Прозата на "поколението на трийсетте". С. Миривилис, Ил. Венезис, Г. Теотокас, А. Терзакис и др. (“Защо да е неологизъм носталгията”)
10. Никос Казандзакис – между проклятието и светостта. Преводаческото дело на Георги Куфов. (“Преводът като игра на тенис (Г. Куфов)”)
Литература по темите:
Димарас, К. История на новогръцката литература от първите начала до наши дни. София, 1971.
Жечев, М. Гръцката поезия между двете световни войни. София, 1983.
Жечев, М. Гръцки литературни паралели. София, 1979.
Жечев, М. Поглед към съвременната гръцка литература. София, 1975.
Кирова, Л. Югоизточноевропейски феномени. София, 1999.
Константинова, Ю. Балканската политика на Гърция в края на ХІХ и началото на ХХ век. София, 2008.
Петифър, Дж. Гърците-страната и народът след втората световна война. София, 1998.
Христакуди, Ф. Атинските кафенета и салони от края на 19 век. Салонът на Паламас.-В: “Кафене “Европа””. София, 2007.
????? ???????, ??????? ??? ???????????? ???????????, ?????, 1980.
M. Vitti, ??????? ??? ???????????? ???????????, ?????, 1978.
M. Vitti, ? ????? ??? ???????. ????????? ??? ?????, ?????, 1977.
?. ????????, ??????????? ??????????. ? ????? ??? ’30, ?????, 1977.
?. ?????????, ??????????? ??????????, ?????, 1982.
К. П????????????, ???????? 60 ??????? ??????????, ???. ??, ?????, 1998.
???????????? ???? ??????????: www. snhell.gr
Средства за оценяване:
Писмена задача: 60%
Презентация: 40%