ADVB105 Основни рекламни школи
Анотация:
Курсът се състои от 30 аудиторни часа и засяга най-важните етапи от развитието на рекламата в света, какви нужди на обществото е задоволявала и съответно функциите й през различните епохи. Проследяват се различни теории, школи, автори и техния принос в съвремието.
Чрез достъпно изложени въпроси и тълкувания курсът цели да разгледа как рекламата се е променяла през вековете, за да обясни съвременната й роля в бизнеса. Теорията cе илюстрира и извлича от конкретни примери. Презентациите са максимално диалогични и провокират към дискусии. Семинарите, при които се обсъждат проблемите, поставени в лекциите, са предназначени основно за онагледяване на теоретичния материал: визуализация на основни школи чрез образи. Главна роля имат подбрани ретро реклами на „големите имена“ в бизнеса, по които студентите дискутират.
Преподавател(и):
доц. Даниела Кадийска д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) ЩЕ ЗНАЯТ:
• През какви периоди преминава развитието на рекламата и какво обуславя смяната на един с друг.
• Най-важните основни школи в рекламата, техните най-ярки представители и принос.
• Как отделните школи и автори обясняват въздействието на рекламата.
2) ЩЕ МОГАТ:
• да обяснят еволюцията на рекламата в съвременния свят и да мотивират връзките между отделните етапи на развитие.
• да различават творчеството на отделните автори и да ги дискутират аргументирано отчитайки техните специфики
• да виждат практическата приложимост на придобитите знания и да развиват различни комуникационни техники по примера на големите имена в рекламата
• да прилагат наученото в практиката създавайки свои собствени рекламни продукти
Предварителни изисквания:
няма
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
№ на занятие Заглавие на темата Форма на преподаване Брой часове
1. Нейно величество рекламата – дефиниции и развитие Лекция и дискусия 2
2. Първи рекламни послания – Древен Рим, Гърция, Средновековие; ХV в. – поява на книгопечатането; Първи рекламни послания в медиите – ХVІІ – ХVІІІ век; Ранна английска и ранна американска реклама лекция 2
3. ХІХ в - основи на рекламните агенции; поява на „Лекарствата без рецепта“, първите рекламисти и рекламодатели, поява на творческите екипи в рекламните агенции; раждането на слогана и търговската марка лекция 2
4. Развитие на рекламата до средата на ХХ век. - правни основи за регулиране и саморегулиране на рекламната дейност; рекламата между двете световни войни; поява на нов медиен канал – радиото; Великата депресия; Росър Рийвз и изключително предложение за продажба лекция 2
5. Рекламата до края на ХХ век: 70-те години маркетингов период; Екстравагантността на 80-те и насърчаване на продажбите; 90-те години – нова управленска концепция. Интегрирани маркетингови комуникации лекция 2
6. Подсъзнателна (подпрагова) реклама – модата на „дълбочинно проучване”; мисловните школи на Алфред Полиц и Ернс Дихтер; Джеймс Вайкъри и митът за 25 кадър в рекламата дискусия, практическо занимание 2
7. Джей Уолтър Томпсън (J. Walter Thompson, 1847-1928) - от пропаганда до сапунени сериали; прототип на съвременната рекламна агенция (отдел връзка с клиента). дискусия, практическо занимание 2
8. Клод Хопкинс (Claude C. Hopkins, 1866-1932) – пробен маркетинг дискусия, практическо занимание 2
9. Алберт Лейскър (Albert Lasker, 1880 –1952) - първото в Америка систематично обучение на персонал за писане на рекламни текстове дискусия, практическо занимание 2
10. Стенли Рейзър (Stanley Resor, 1879-1962) - професионализма в рекламата чрез философията на научното изследване дискусия, практическо занимание 2
11. Хелън Рейзър (Helen Resor, 1886 – 1964) - Живот сред звездите дискусия, практическо занимание 2
12. Реймънд Рубикъм (Raymond Rubicam, 1892 – 1978) - Интегриране на рекламите в радио шоута и програми дискусия, практическо занимание 2
13. Лео Бърнет (Leo Burnett, 1892 – 1971) - налагането на визуалните образи на
продуктите дискусия, практическо занимание 2
14. Дейвид Огилви (David Ogilvy, 1911 – 1999) - образът на търговската марка дискусия, практическо занимание 2
15. Бил Бернбах (Bill Bernbach, 1917-1982.) - силата на въздействието дискусия, практическо занимание 2
Литература по темите:
БИБЛИОГРАФСКИ ИЗТОЧНИЦИ:
1. Каталог на библиотеката на НБУ
ЕЛЕКТРОННИ ИЗТОЧНИЦИ:
1. EBSCO: Academic Search Complete, eBook Collection, MasterFILE Premier
2. JSTOR
3. WARK
КНИГИ
АБАДЖИМАРИНОВА, Румяна Георгиева. Книгата : Интегрирана маркетингова комуникация на книгата. София: Сиела, 2000.
Източник: Каталог НБУ сигнатура 00 / А 121
АБАДЖИМАРИНОВА, Румяна Георгиева. Търговска марка – Бренд. София: Сиела, 2006.
Източник: Каталог НБУ сигнатура 339.13 / А 121
ГЕОРГИЕВ, Лъчезар Георгиев. Българско книгоиздаване : Ретроспекции, тенденции, структури, модели. Велико Търново: Университетско издателство "Св. св. Кирил и Методий", 2006.
Източник: Каталог НБУ сигнатура 00 / Г 370
ДОГАНОВ, Димитър Иванов. Българска рекламна енциклопедия. София: Сиела, 2001. Източник: Каталог НБУ сигнатура С 659 / Д 692
ДОГАНОВ, Димитър Иванов. Речник на рекламните термини. София: Д-р Петър Берон, 1983.
Източник: Каталог НБУ сигнатура С 659 / Д 692
ИЛЧЕВ, Иван. Рекламата през Възраждането. София: Академично издателство "Проф. Марин Дринов" , 1995.
Източник: Каталог НБУ сигнатура 949.72.04 / И 581
КАФТАНДЖИЕВ, Христо Николов. Текстът на печатната реклама : [Учебник за ВУЗ]. София: Фак. по журналистика и масови комуникация, 1998.
Източник: Каталог НБУ сигнатура 659 / К 477
КРЪСТЕВ, Светозар Владимиров. Рекламата : Понятия, правила, примери. София: Сиела, 2000.
Източник: Каталог НБУ сигнатура 659 / К 923
РИЙС, Ал. [Двадесет и два] 22 неизменни закона на брендинга : Как да превърнем един продукт или услуга в търговска марка. София: Класика и стил, 2000.
ТРАУТ, Джак. Големите проблеми на големите търговски марки : Трудно научените уроци. София: Инфодар, [2006].
Източник: Каталог НБУ сигнатура 339.13 / Т 798
ЦОНЕВА, Иванка. Анатомия на рекламата. В. Търново, 2009.
Източник: НАБИС
BABIN, Barry J. Essentials of marketing research. Boston: Cengage Learning, 2016. Източник: Каталог НБУ сигнатура 339.13 / B 11
FELTON, George. Advertising : Concept and copy. New York: W. W. Norton & Company, 2013.
Източник: Каталог НБУ сигнатура 659 / F 36
СТАТИИ И ГЛАВИ ОТ КНИГИ
BAYERS, Chip. Bill Bernbach: Creative Revolutionary. Adweek. [serial online]. 2011,vol. 52, no. 28, p. 30. [viewed June 30, 2017].
Източник: EBSCO: MasterFILE Premier
YAKOB, Faris. Point of view: Ogilvy on efficacy. Admap Magazine [serial online]. March 2017. [viewed June 30, 2017].
Източник: WARK
TORR, Gordon. I blame J. Walter! Market Leader[serial online].. 2004, Issue 27, p. 14-16. [viewed June 30, 2017].
Източник: WARK
WOOD, James Playsted. Raymond Rubicam. Journal of Marketing [serial online]. 1962, No. 2, p. 77. [viewed June 30, 2017].
Източник: JSTOR
BOMAN, John. Raymond Rubicam (1892-1978). Cambridge Dictionary Of American Biography [serial online]. 2001, No. 1. [viewed June 30, 2017].
Източник: EBSCO: MasterFILE Premier
FELDWICK, Paul. Six models of advertising [serial online]. Admap. 2015, pp. 10-12.
Източник: WARK
Raymond Rubicam. Hutchinson's Biography Database [serial online]. 2011, No. 1.
[viewed June 30, 2017].
Източник: EBSCO: MasterFILE Premier
KOVER, Arthur J. Advertising Creativity: Some Open Questions. Journal of Advertising Research [serial online]. 2016, Vol. 56, No. 3, pp. 235-238. [viewed 30 June 2017].
Източник: WARK
Средства за оценяване:
тест, екипна разработка, презентация