SCTM252 Планиране на способности на базата на сценарии
Анотация:
Курсът “Планиране за способности на базата на сценарии” включва в своето съдържание структурирано в теоретичен аспект и насочено към проблемите на практиката знание, даващо възможности за дефиниране и интерпретиране на свързани понятия, класификации, политики, процедури, методи и инструменти за процесите на планиране в сигурността за изграждане на способности в отговор на заплахи, описани в сценарии.
Целта на курса е формиране в студентите на достатъчни по обем, систематизирани и устойчиви знания с практическа насоченост за същността, съдържанието и особеностите на процеса на планиране за способности на базата на сценарии.
Основните задачи пред обучението включват:
• изучаване на основни, общоприети теоретични концепции, политики, стратегии, подходи и процедури от теорията на планиране, основано на способности и базирано на контекстни и ситуационни сценарии.
• усвояване на приложни концепции, модели и методи за процеса на планиране за способности на базата на сценарии.
Методологията на курса съчетава добри практики в преподавателската работа. Обучението в рамките на курса е изградено на базата на принципа за системно и последователно запознаване с учебния материал в цикъл от лекции за усвояване на теоретичните и практико-приложни аспекти по темите, включени в съдържанието.
След изучаване на лекционния материал обучаемите анализират и прилагат конкретни модели и методи за решаване на професионално ориентирани казуси, свързани с планирането за способности чрез използване на комплект от планиращи сценарии.
Обучаемите решават два теста за текущо оценяване и разработват реферат и есе по теми и в съдържание, съгласувани с преподавателя и насочени към изследване на актуални въпроси (проблеми) на практиката, имащи отношение към тематиката на курса. Есетата и рефератите се представят в електронен вид и се защитават пред преподавателя. Курсът завършва с изпит в две части: писмен и устен.
![Кризисен мениджмънт и Интернет технологии](ProgramIMG/noimg.jpg)
Преподавател(и):
проф. Венелин Георгиев д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• да дефинират същностните характеристики и специфичните особености способностите и сценариите като инструменти на планирането в сигурността;
• основните практически концепции и методи за процеса на планиране за способности на базата на сценарии.
2) могат:
• да генерират концептуални модели на процеса за планиране за способности на базата на сигурността;
• да прилагат на практика аналитични методи в интерес на планирането на способностите в сигурността чрез използване на сценарии.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
• свързани с базовите теоретични концепции за планиране;
• за прилагане на метода на сценариите в процеса на планиране.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
№ на занятие Заглавие на темата, съдържание Форма на преподаване Брой часове
1 Въведение в планирането за способности на базата на сценарии лекция 3 ч
2 Технология за планиране за способности на базата на сценарии лекция 3 ч
3 Определяне на изискванията към планирането за способности лекция 3 ч
4 Генериране и анализиране на алтернативи при планиране за способности лекция 3 ч
5 Балансиране на цели, амбиции, цена и риск при планиране за способности лекция 3 ч
6 Метод на сценариите при планиране за способности лекция 3 ч
7 Контекстни и ситуационни сценарии при планиране за способности лекция 4 ч
8 Компютърни средства за подпомагане на планирането за способности на базата на сценарии лекция 4 ч
9 Планиране за способности за киберсигурност на базата на сценарии лекция 4 ч
Литература по темите:
1. Георгиев В. Планиране за способности на базата на сценарии. София, Авангард, 2013 г.
2. Методология и сценарии за отбранително планиране. София, ВИ, 2007 г.
3. Capability Based Planning for the Department of National Defence and the Canadian Forces. 2002
4. Guide to Capability-Based Planning TR-JSA-2-2004. 2004
5. Handbook on Long Term Defence Planning. RTO, 2003
Средства за оценяване:
ПРОЦЕНТНО УЧАСТИЕ НА ФОРМИ ЗА ОЦЕНЯВАНЕ ПРИ ФОРМИРАНЕ НА КРАЙНА ОЦЕНКА
ФОРМИ НА ОЦЕНЯВАНЕ ТЕКУЩ КОНТРОЛ КОМБИНИРАНО ОЦЕНЯВАНЕ ФИНАЛЕН ИЗПИТ
ТЕСТ 1 25% 25% 50%
ТЕСТ 2 25% 25%
УСТЕН ИЗПИТ 50%
ДИСКУСИЯ
РЕФЕРАТ 25% 25%
ЕСЕ 25% 25%
ДОПЪЛНИТЕЛНИ УСЛОВИЯ ПРИ ФОРМИРАНЕ НА КРАЙНАТА ОЦЕНКА:
Формира се от две оценки получени от:
- тест – за проверка на степента на усвояване на учебния материал, измерена по скала на базата на верните отговори на въпросите от теста;
- устен изпит - по допълнители въпроси, с цел определяне на способностите на студентите да интерпретират получените знания и да ги прилагат в практиката.