MBAM761 Екотуризъм
Анотация:
Курсът цели да представи възможностите на защитените територии като обекти за екологичен туризъм. Проблематиката е актуална, тъй като България е една от първите страни, приели стратегия и план за действие по екологичен туризъм.
Цели на курса:
• Да представи значението на защитените територии – като обекти за туризъм.
• Да представи правното регламентиране на защитените територии като обекти за туризъм;
• Да Запознае студентите с правилата за посещение на различните категории защитени територии и включването им в туристическите анимационни програми.
• Да даде необходимите знания, свързани със значението на защитените територии и режимите за тяхното опазване.
• Да запознае студентите с правния статут и управление на защитените територии (Закони, наредби, правилници).
• Да запознае студентите с Международното законодателство в областта на защитените територии. Международни договори (Конвенции).
• Да запознае студентите, чрез практики, с някои от защитените територии в България, което включва посещение на поне една защитена територия от всички категории (национален и природен парк, резерват, поддържан резерват, природна забележителност, защитена местност)
Преподавател(и):
доц. Ралица Берберова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Специфичните особености на продуктите за екотуризъм;
• Възможностите за развитие на дестинации за екотуризъм;
• Основните обекти, подходящи за развитието на този вид туризъм (защитени територии, посетителски центрове и др.);
• Основните параметри за разработване на екотуристическа дестинация.
• Българското законодателство в областта на защитените територии (категории защитени територии, управление на защитените територии, обявяване на защитените територии, планове за управление на защитените територии и т.н.)
• Правното регламентиране на защитените територии в България.
• Правно регламентиране на туристическите дейности в защитените територии.
• Интерпретиране на защитените територии като туристически обекти.
• Международното законодателство в областта (Конвенции, защитени територии от ЮНЕСКО – биосферни резервати и т.н.)
• Източници на информация за защитените територии (институции, литература, интернет ресурси и др.)
• Проблеми на защитени територии в България.
2) могат:
• да разработват конкурентоспособни продукти за екотуризъм;
• да участват като консултанти в управлението на обекти за екотуризъм.
• да разработват профил на пазарния сегмент, потребяващ продукти за екотуризъм;
• да разработват планове за устойчиво управление и развитие на екотуристическа дестинация.
• разработват планове, проекти и стратегии в областта на екотуризма
• Да участват в управлението на защитени територии;
• Да участват в изготвянето на екотуристически програми и продукти;
• Да изготвят рекламата, презентацията и туристическата анимация в защитените територии;
• Да извършват мониторинг и да правят предложения за превантивни дейности в защитените територии по отношение на туризма;
• Да презантират успешно защитените територии.
Предварителни изисквания:
Няма
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
1. Същност и значение на защитените територии.
2. Законодателство и нормативна база.
3. Категории защитени територии. Предназначение, режим на опазване и ползване на ЗТ.
4. Резервати.
5. Национални паркове.
6. Природни забележителности.
7. Поддържани резервати.
8. Природни паркове.
9. Защитени местности.
10. Форми на собственост.
11. Управление и охрана на защитените територии;
12. Планове за управление на защитени територии (туризъм).
13. Възможности за развитие на екологичния туризъм в защитените територии;
14. Заплахи за защитените територии от несъобазени с плановете за управление стопански и туристически дейности.
15. PAN – parks.
16. Основни характеристики на екологичния туризъм.
17. Същност и развитие на екологичния туризъм в световен и национален мащаб.
18. Фактори и предпоставки за развитие на екологичния туризъм.
19. Национална стратегия и план за развитие на екологичния туризъм в България.
20. Обекти за екологичен туризъм в България.
21. Разработване на екотуристически дестинации.
22. Специфични особености при разработването, реализирането и контрола на екотуристически продукти.
Литература по темите:
1. Записки на лекторите – MOODLE
2. Близнаков, А, С. Коцева, “Защитени територии – обекти на туризъм”, записки на лектора, НБУ, С. 2005 г.
3. Близнаков, А, С. Коцева, “Защитени територии”, електронен учебник, НБУ, ЦДО, С. 2006 г.
4. Коцева, С., “Екологичен туризъм за група “Дъга”, сп. “Планета Екоинфо”, бр. 6/2002, с. 11;
5. Коцева, С., “Възможности за екологично възпитание и образование”, сп. “Планета Екоинфо”, бр. 7/2002, с. 15;
6. Коцева, С., “Екологичният туризъм и екологично възпитание”, сп. “Планета Екоинфо”, бр. 9/2004, с.11 – 12;
7. Коцева, С., “Критерии за избор на екотуристически продукт”, сп. Предучилищно възпитание, бр. 10/2004, с 25 – 26;
8. Коцева, С., “Eкорекреационен потенциал на Национален парк “Беловежка пуща”,
сп. “Планета Екоинфо”, бр. 4/2005, с.11 - 12.
9. Коцева, С., “Природен парк “Златни пясъци”, сп. “Планета Екоинфо”, бр. 7/2005,
с.8 – 9.
10. Василев, Д., Екотуризъм в защитените територии – принципи и практики. Доклад – Първи национален екотуристически форум “Екотуризъм, планини и защитени територии – партньори за благоденствие”, С., 2002;
11. Закон за защитените територии (ДВ, бр. 133 от 1998 г., изм. доп. ДВ бр. 98 от '99 г., изм. доп. ДВ бр. 28, 48 и 78 от 2000 г., изм. доп. ДВ бр. 23, изм. бр. 77 и бр. 91/2002 г., изм. ДВ бр. 28, изм. доп. ДВ бр. 94/2005 г.)
12. Заключителен доклад от Световната конференция за екотуризъм. Квебек., Канада, май 2002;
13. Закон за биологичната разнообразие, (Обн. ДВ, бр. 77/2002); (ДВ, бр. 133 от 1998 г., изм. доп. ДВ бр. 98 от '99 г.,изм. доп. ДВ бр. 28, 48 и 78 от 2000 г., изм. доп. ДВ бр. 23, изм. бр. 77 и бр. 91/2002 г., изм. ДВ бр. 28, изм. доп. ДВ бр. 94/2005 г.)
14. Национален парк “Пирин”, План за управление 2000 – 2010 г. МОСВ, С., 2001.
15. “Национална стратегия и план за действие за развитието на екологичния туризъм в България”, С., 2004;
www.moew.government.bg;
www.vakanzia.bg;
www.bgglobe.net;
http://ecotourism.bulgariatravel.org;
http://www.pafbg.org;
http://nfp-bg.eionet.eu.int;
http://eea.government.bg/zpo/index.jsp;
http://www.journey.bg/bulgaria;
http://www.nsi.bg/Ecology/Protected.htm;
http://www.bg-parks.net;
http://www.bulgariannationalparks.org;
Средства за оценяване:
Форми на проверка и оценка на компетенциите (с процентно разпределение на всяка от формите в крайната оценка).
- Тест – 50 %
- Реферат - 40 %
- Презентация - 10 %
Дата на провеждане на текущия контрол:
Темите и датата се уточняват със студентите в началото на всеки семестър и се обявяват в MOODLE.
Допълнителни обяснения за изпитните материали и критериите за оценяване: при покриване на изискванията за текущ контрол студентите могат да се освободят от изпит. Изпитът е проект.