THEM047 Разработка и управление на проекти
Анотация:
Целта на курса е да даде знания и умения, които ще помогнат на студентите да се възползват от възможностите, които ЕС предоставя за финансиране на проекти в областта на културата и сходни области.
Курсът разглежда универсалната същност на проекта, неговата вътрешна логика и елементи, както и основните техники за цялостното управление на проекта. Проследяват се етапите при подготовката на проекта и различни методи за разработка на отделни секции. Практическата работа в този курс е особено важна, за да могат студентите чрез казуси или групови задачи да се занимаят с конкретните етапи при подготовката и управлението на един проект – дизайн, изработка, подготовка на документация за кандидатстване, оценяване и т.н.
За практическата работа се избират специфични идеи, според специалността на студентите - режисура или актьорско майсторство.
Преподавател(и):
проф. Елена Благоева д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Кои са основните етапи при разработка на един проект
• Терминологията за успешно разработване на проекти
2) могат:
• Да ползват техники за представяне на проектни идеи
• Да мотивират проектни идеи от различни гледни точки
• Да разработват проекти за финансиране по програми или от донори.
Предварителни изисквания:
Владеенето на английски език е желателно.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
№ на занятие Заглавие на темата Форма на преподаване Брой часове
1 Представяне на курса – цели и компетенции. лекция 1
2 Определение за проект – характеристики, видове проекти. Лекция и дискусия 2 + ?
3 Механизми на действие на проектите. лекция 2
4 Актуални източници за финансиране на проекти. Проектна терминология. лекция 2
5 Жизнен цикъл на проекта. Фази на жизнения цикъл на проекта. Управление и логика на проектния цикъл. лекция 2
6 Основни елементи на проекта. Лекция и практическо занимание 1+1
7 Работа с апликационна форма Практическо занимание 2
8 Съответствие с административните изисквания и критериите за участие. Лекция и работа в групи 1+2
9 Цели, целеви групи, дейности, резултати, работни пакети, ресурси. Практическо занимание 2
10 Изработване на резюме на проектната идея за търсене на финансиране. Лекция и работа в групи 1+2
11 Бюджет на проект. Изисквания към бюджета на проекта. Лекция и практическо занимание 1 +1/2
12 Оценка и подбор на проектите. Матрица за оценка на проектите. Работа в групи и дискусия ? +1/2
13 Експертен капацитет на организацията. Лекция и дискусия 1+1
14 Мониторинг и контрол Работа в групи 2
15 Оценяване Работа в групи и дискусия 1+1
Литература по темите:
1. УЧЕБНИК - Благоева – Хазърбасанова, Елена. Европейското измерение в образованието и културата – политики и управление. София: Авангард, 253 стр., 2017
2. Програма „Творческа Европа“: http://www.creativeeurope.bg/
3. Национален център на програмата „Европа на гражданите“: https://www.facebook.com/ecpbulgaria/
4. Европейски младежки портал: https://europa.eu/youth/EU_bg
5. EU funding and grants - http://ec.europa.eu/contracts_grants/grants_en.htm
6. (2013) Благоева – Хазърбасанова, Елена. Приносът на образованието и културата за регионалното развитие. Спецификите на регионалния проект. В: Млад научен форум за музика и танц, бр. 6. ISSN 1313-342X. – София: НБУ
7. (2014) Благоева, Елена. Ролята на самоуправлението и интеркултурните компетенции за ефективността на проектните екипи - http://ebox.nbu.bg/pa2014/index2.html В: Годишник на департамент "Публична администрация", том 9 "Държавно управление, публични политики и публична администрация". - София: НБУ, (12 стандартни стр., 2013/14 уч. г.);
Допълнителна литература
(2017) Благоева, Елена. Новите предизвикателства и новите мерки за качествено образование в Европа – къде се намира България. - http://azbuki.bg/editions/journals/strategies/contents/329-staregies/sonparticles2016-2/3075-xxv-4-2017 В: Стратегии на образователната и научната политика/ Научни изследвания и парадигми, година XXV, книжка 4, 410-418 с.–София: БАН
(2015) Благоева, Елена. Студентът – в центъра на образователния процес: какво означава това за управлението на университета? - http://ebox.nbu.bg/pa2015/index2.html В: Годишник на деп. "Публична администрация", том 10. - София: НБУ
(2013) Хазърбасанова, Елена. Развитието на интеркултурни компетенции – мощно средство за реализиране на целите на европейската културна политика. Научен електронен архив на НБУ http://eprints.nbu.bg/1841/ и В: - За човека и езика. Юбилеен сборник.- София: СУ, - 603-612 с., 2007 (15 стандартни стр., 2013/14 уч. г.);
(2013) Хазърбасанова, Елена. Възможности за допълване на директната културна политика на ЕС чрез отчитане на културните аспекти в останалите политики на Общността. Научен електронен архив на НБУ http://eprints.nbu.bg/1855/ и В: - Българската култура между държавата и пазара. Съст. Проданов, В., Димчев, А., Янакиев, А., Джуров, П., Тодоров, Х. – София: ИК ИФИ-БАН, 2007. 183-187 с. ISBN 978-954-92145-1-2 (7 стандартни стр., 2013/14 уч. г.).
Средства за оценяване:
ПИСМЕНИ ЗАДАЧИ
ПРАКТИЧЕСКА ЗАДАЧА