MBAM015 Организационно поведение
Анотация:
АНОТАЦИЯ И ЦЕЛИ НА КУРСА:
• Организационното поведение (ОП) се представя като постоянно развиваща се
интердисциплинарна област на познанието.
• Разглеждат се основните измерения на ОП, като студентите се запознават с водещите концепции на мениджмънта, поведенческите науки и тяхното приложение в организацията и нейното развитие.
• Систематизация на понятия, категории и инструментариум за въздействие, чрез конкретни подходи, тактики и административни практики.
Основни цели, подчинени на теоретико - приложно изложение на материята и съвременното изискване към обучението - казуси, ситуации и задачи за самостоятелна работа
1.Организационното поведение (ОП) да се представи като важна част от модерното познание за съвременния свят, в който заедно с функционирането на нов тип организация като непрекъснато самообновяваща се система, се изискват и способности да се действа с тенденциите на това всеобхватно ускорение. Но и като възможности да акумулираме ефективните модели на управление, да се приобщаване към световните образци, които да ги вграждаме в собствената си практика.
2.ОП като научна област, учебна дисциплина и приложен инструмент да се анализира чрез динамиката и измеренията на личността и групите в контекста на развиващите се организации, на основата на различни концепции и подходи от теорията на организацията, психологията и опита от практическия миниджмънт, управленското консултиране, управлението на човешките ресури и т.н. Този синтез от теории за поведението на хората в променящите се организации представя ОП като постоянно развиваща се дисциплина.
3.Приложението на разнообразието от подходи за анализ и прогнозиране на поведението - изследователски процедури, емпирични изследвания, методи и техники за ефективно управление на хората в организациите, са в зависимост от конкретните ситуации, променящите се условия на средата, различните организационни структури и стратегии за организационно развитие
Преподавател(и):
доц. Димитър Панайотов д-р
доц. Кирил Радев д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Студентите ще:
1. Знаят основните параметри на организационното поведение като интердисциплинарна област на модерното познание за управлението на организациите.
2. Могат анализират организационното поведение като приложен инструмент за диагностициране на реални ситуации и съответен инструмент за въздействие в организацията.
Предварителни изисквания:
ПРЕДВАРИТЕЛНИ ИЗИСКВАНИЯ:
Студентите да имат знания и/или умения:
• По дисциплини, които да търсят пресечните точки на личността, нейната дейност в организацията, ефективното управление на груповите процеси и т. н., като основи на мениджмънта, психологията, социологията и др.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
1. Увод в организационното поведение (ОП). Същност на ОП като научна област и академична дисциплина. Етапи в историческото развитие на ОП. Основни измерения (аспекти) на ОП.
Форми на обучение: лекция, събеседване, литература – 1 и 2 от посочените.
2. Проекции на ценностите и културата върху моделите на поведение. Културна стимулация и управленски стимули. Принципни различия в концептуалния модел на управление.
Форми на обучение: лекция, дискусия, литература – 1, 2 и 8 от посочените.
3. Личностен базис и организационно поведение. Външни и вътрешни детерминанти.
Форми на обучение: лекция, събеседване, тестове, литература – 1, 2 и 3.
4. Междуличностни отношения и комуникация. Същност на комуникационния въпрос. Бариери в общуването. Ефекти на междуличностните отношения. Типове събеседници и тактики на поведение.
Форми на обучение: лекция, събеседване, дискусия, литература – 1, 2, 5 и 6.
5. Интуицията и невербалните сигнали. Трите “кита” на интуицията. Как да разкодираме невербалните сигнали? Интуицията при водене на преговори и сключване на сделки.
Форми на обучение: лекция, събеседване, дискусия, литература – 1, 2 и 4.
6. Мотивацията – същност, основни модели и теории. Какво означава да мотивираме в организацията? Система за стимулиране и базисни правила на мотивацията.
Форми на обучение: лекция, работа по текст, събеседване, литература – 1, 2, 4, 7.
7. Имидж и организационна култура. Измерения на имиджа в ОП. Персонален, политически и фирмен имидж – измерения. Елементи и функции на организационната култура.
Форми на обучение: лекция, събеседване, литература – 1-4, 7.
8. Управление на груповите процеси в организациите. Мениджърски роли, статус и стил. Мениджърски профили. Закони на управленското изкуство.
Форми на обучение: лекция, дискусия, семинар, литература – 1-4, 6.
9. Организационни конфликти и управлението на стреса. Разновидности на организа- ционния конфликт. Систематизация на основните причини за конфликт. Подходи за управление на конфликтните ситуации. Източници на стрес и профилактика в организацията.
Форми на обучение: лекция, казуси, литература – 1, 2 и 4.
10. Инструментариум за организационно развитие. Подбор и оценка. Консултиране и тренинг. Административни практики и специфики на приложение.
Форми на обучение: лекция, казуси, литература – 1, 2 и 3.
Литература по темите:
1. Мениджмънт и лидерство (под ред. на Д. Панайотов), НБУ, С., 2008 .- глава І, ІІ, VІ, VІІ, ІX, X
2. Панайотов, Д. Организационно поведение, НБУ, С. 2003.
3. Паунов, М. Организационно поведение, С., 1997.
4. Смит, Х., Джон Уекли. Психология на организационното поведение, 1992.
5. Лютенс, Фред. Организационное поведение: Пер. с англ. 7-го изд.- М. 1999.
6. Cohen A., S., Fink, H. Gadon and R. Wilitsg. Effective Behaviour in Organizations, IRWIN, Homewood, III, 1988.
7. Davis K., Organisational Behaviour, New York, MakGraw – Hill, 1991
8. Dunettte M., Handbook of Industrial and Organisational Psychology, Chicago, Rand McNally, 1996.
9. Хофстеде Х. Култури и организации, С., 2001.
Средства за оценяване:
Процедура и механизми на оценяване по ”Организационно поведение”ДО – 2010
Драги студенти,
Предлагам Ви следната процедура за нашето взаимодействие и оценяване на получените знания и умения:
1. На 27.11 е втората ни консултация – на нея ще обсъдим поставените задачи по време на първата консултация, както и пояснения, допълнения по основните теми.
2. На 30.11 ще се проведе текущото оценяване.
Основни изисквания и стъпки на оценяването:
1. Тези от вас, които изпратят Казуса до 29.11. и защитят две от поставените задачи (според изискванията, поставени от първата консултация) на втората консултация, имат възможност да се освободят от текущото и финалното изпитване.
2. Другите форми на оценяване са:
- казус (предаден на 29.11) и текущо оценяване;
- казус и финално оценяване
Поставени задачи на първата консултация при презентацията на курса за семестъра:
Първата задача е избор от:
1.Анализ на актуален въпрос (тема) от проблематиката на курса - по материали на Harvard Busines Review, посочени в презентацията Разработката е 4-5 стр. и съдържа основни идеи в статията, изводи и лична позиция. Най-много точки се получава по публикация от последната година.
2.“Организационно поведение и български манталитет” – 4-5 стр. под формата на есе, с размисли, констатации и препоръки за съвременните организации.
Втората задача е избор от:
1.“Сравнителен анализ на концептуалните модели” – нови допълващи идеи и лична интерпретация от други източници, минимум 2-3 стр.
2.Съвременни изследвания по Хофстеде,Тромпенаарс и др. – систематизация на основните изводи по тях, с критични преценки и лична позиция, минимум 2-3 с.
3.Казус за капитан Брусар - от първа тема, с лична интерпретация в 2-3 стр
Желая ви успех!
доц. д-р Димитър Панайотов