SSPM010 Правна регулация на социалното предприемачество
Анотация:
Курсът има за цел обяснението на принципите на правната регулация в областта на социалното предприемачество. Правната рамка е неизменна част от дейността по социално предприемачество, която изисква специфично нормиране на свързаните с него дейности. Целта на курса е да опише проблемите, свързани с необходимостта от нормативна уредба на социалното предприемачество, както и тези, свързани с необходимостта от промяна в нормативната рамка с цел неговото правно облекчаване и благоприятстване на устойчивото му развитие.
Преподавател(и):
доц. Христо Гьошев д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
Основните правни понятия, свързани с дейността по социалното предприемачество и специфичните проблеми, свързани с нормирането на тази дейност
2) могат:
Да разграничават правната област от въпроси, свързани със социалното предприемачество, както и да идентифицират проблеми и съответни решения, произтичащи от тази дейност и необходимите условия за нейното осъществяване.
Предварителни изисквания:
Няма
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
1 Понятие за право
2 Форми на правна регулация
3 Историческо развитие на правните системи
4 Социологически изследвания на правото: Макс Вебер
5 Социологически изследвания на правото: Емил Дюркейм
6 Правни принципи на социалната регулация
7 Морални и правни принципи при регулацията на социалното предприемачество
8 Морал, право и социално предприемачество (дискусия)
9 Правна регулация и социална кохезия в контекста на социалното предприемачество
10 Правна рамка и комплексни структури на социално-предприемаческите организации
11 Правни казуси при социалното предприемачество
12 Организацията на Елдън Стрийт и проблемът за правната регулация (дискусия)
13 Законодателна политика и социално предприемачество
14 Националните правни рамки и социалното предприемачество
15 Проблеми и перспективи пред правната регулация на социалното предприемачество
Литература по темите:
Вебер, М. (1992). Социология на господството. Социология на религията. София: Климент Охридски.
Дюркейм, Е. (1994). Избрано. София: Критика и хуманизъм.
Матеева, С. (2009). Обществено мнение и правно регулиране. Благоевград: Неофит Рилски.
Наумова, С. (2001). Социология на правото. София: Юниспрес.
Недев, Т. (2001). История на политическите и правните идеи. София.
Фотев, Г. (2002). История на социологията. София: Труд.
Agafonow, A. (2014). Toward A Positive Theory of Social Entrepreneurship. On Maximizing Versus Satisficing Value Capture: By Alejandro Agafonow, Journal of Business Ethics, Vol. 125, No. 4, pp. 709-713.
Agafonow, A. (2014). Value Creation, Value Capture, and Value Devolution: Where Do Social Enterprises Stand?. In: Administration & Society, 24 November.
Leadbeater, C. (2001). The rise of social enterpreneur. London: Demos.
Nicholls, A. (2010). The institutionalization of social investment: The interplay of investment logics and investor rationalities. In: Journal of Social Entrepreneurship, 1, pp. 70-100.
North, D. C. (1990). Institutions, institutional change and economic performance. Cambridge University Press, New York.
Пачкова, П. (2009). Политическа социология. Благоевград: Неофит Рилски.
Nelson, R., Winter, S. (1982). An Evolutionary Theory of Economic Change. Cambridge, MA: Belknap Press.
Средства за оценяване:
Тест - 50%
Реферат - 50%