VACB504 Цветознание - І част
Анотация:
Учебния курс дава фундавнтални теоретични познания и практически умения в областта на цвета, засягащи физическите закони на цвета, психологичните проблеми на цветовото възприятие, историко-естетическите проблеми на цветовото изграждане в творческия процес и цвета като функционално-естетически фактор в материалната среда.
Започва се с историческото развитие на знанията за цвета в европейските култури.
Материала обхваща физическите свойства на светлината,нейното естество, свойства на светлинните лъчи, характера и значението на светлината за възприемането на цвета. Разгледат се адитивното и субтрактивно смесване на цвета, параметрите на цвета и видовете контрасти на цвета. Така се обогатява художествената култура за приложението на цвета в изкуството и професионалните умения за постигане на цветова хармония в практиката на дизайнерското проектиране, както с традиционните методи и със средствата на компютърното проектиране.
Преподавател(и):
проф. Мони Алмалех д.н.
Описание на курса:
Компетенции:
Дава фундаментални познания и практически умения в областта на цвета засягащи историко-естетическите проблеми на цвета в изкуството, значението на светлината за възприемането на цвета, физическите закони на цвета, психо-физиологическите проблеми на цветовото изграждане в творческия процес. Цвета е и един от основните фактори в изграждане на функционално-естетическата организация на обществената среда и като такъв е и в сферата на визуалната комуникация в предметната среда на изкуството и дизайна.
Предварителни изисквания:
Умения за изпълнение на художествени практически задачи с цветове, с използване на традиционните техники на боите и компютърни умения.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
1. Първи сведения за цвета. Цвета в гръко-римския свят
2. Цвета в Средновековието в Ренесанса и Барока
3. Светлина. Естество на светлината. Видове лъчи. Основни свойства на лъчите
4. Източници на светлина. Видими и невидими лъчи. Изменение посоката на светлинните лъчи
5. Характер на светлината и значението и за възприемането на цвета
6. Ахроматични цветове. Яркост и светлота. Белота. Трайност на белотата. Константност на възприятието
7. Светлина и цвят. Разлагане на светлината. Откритието на Нютон и значението на приноса на Гьоте за развитието на науката за цвета
8. Смесване на цвета. Филтри, оцветители и тяхното субтрактивно действие
9. Параметри на цвета
10.Физиологично възприемане на цвета от очите
11.Контрасти на цвета. Едновременен контраст. Цвят в среда - температурен контраст.
12.Граничен контраст. Контраст на близки и далечни планове в композицията.
13.Неедновременен контраст
14.Еднозначна индукция на цвета
15.Повишена чувствителност към цветното виждане
Литература по темите:
1. Да Винчи,Леонардо Трактат за живописта "Касталия" София 1995
2. Дьолакроа,Й. Дневник "БХ" София 1980
3. Кандински, В. За духовното в изкуството "Касталия" София 1995
4.Райън,Р. Коновър,Т. Графичната комуникация днес част І и част ІІ. изд.Дуо дизайн София
5. Райчев,Р. Опит за анализ на философско-естетическите възгледи за цвета, колорита и композицията в писмени сведения, програми и дневници на творци Проблеми на изобразителното творчество, кн.2 "Зограф"1997
6. Райчев,Р. Символика на цвета в изобразителното изкуство Цвят и обучение. Межд. конференция, Варна 1999
7. Райчев,Р. Цветовете в изкуството ЛИК София 2005
8. Стармър,А. Цветовете енциклопедия "Книгомания" София 2005
9. Хунгер,Х. Империя на ново средище. ЛИК София 2000
Средства за оценяване:
Изпълнение на практически задачи през семестъра
Практическите задачи имат основно значение за развитието на чувството за колорит и хармония, за нагледното възприемане на промените в цветовата среда предизвикано от условията на противозначната индукция на цвета. Доказването на практика чрез проверка е така необходимо за затвърждаването на теорията.
В оформянето на оценката участват три компонента:
а. Оценка на работата на студента в ателието
б. Тест за проверна на теоретичните знания
в. Семестриален изпит
Тежестта на отделните компоненти при формиране на оценката е:
1. Оценка на разработените в ателието практически задачи 70%
2. Проверка на теоретичните знания 30%