PHIM028 Социометрични изследвания

Анотация:

В курса се разглеждат методи за измерване и изследване в социалните науки. Целта му е:

да представи теоретичните рамки на общата теория на измерванията;

да даде основните понятия и класификационната схема за описание на методите на скалиране според теорията на данните на Клайд Кумбс;

да разкрие теоретичните основи и практическите възможности на различните методи на едномерно и многомерно скалиране за изследване на предпочитанията и семантиката на различни езикови структури.

Курсът се състои от пет раздела.

В първия се въвеждат основни понятия от теорията на измерването и се разкрива същността на методите и процедурите на скалирането. Представя се Кумбсовата класификация на данните като теория за свойствата на хуманитарните и социалните емпирични системи с отношения, които лежат в основата на измерването в социалните науки.

Във втория раздел се разглеждат данните “избор по предпочитание”. Представят се алгоритмите и операционните процедури на техниката на едномерно разгъване, като се дава представа и за многомерното разгъване. Описват се методите за събиране на този вид данни, като методът на ранжиране, методът на сравняване по двойки и методът на последователните интервали.

В третия раздел се представят данните “единичен стимул”. Описва се теорията на скалограмния анализ и неговото вероятностно разширение в теорията за отговор на тестов въпрос.

В четвъртия раздел се разглеждат данните “сравняване на стимули”. Дава се представа за закона на сравнителните съждения и се описва методът на сравняване по двойки като основен метод за събиране на данни от този вид.

Петият раздел обхваща данните за сходство. Тук се представя теорията на многомерното скалиране и методите за събиране на данни за сходство, близост или разстояние.

Курсът се води в компютърен клас. Всеки студент усвоява работата със софтуери за едномерно и многомерно скалиране. Теоретичните въпроси се изясняват в контекста на експерименти за скалиране, които се провеждат в реално време, като се преминава през всички етапи на изследването – идеен замисъл, събиране на данни, въвеждането им в компютъра, анализа им чрез адекватна компютърна програма до получаване на числа от съответната скала, интерпретацията им в светлината на теорията на данните и, накрая, съставяне на план за представяне на изследването в статия според установените международни стандарти. Студентите изпълняват самостоятелно експерименти за скалиране и ги докладват. Основната обучителна стратегия е учене чрез правене.

прочети още
Език и публичност. Философски и социологически подходи

Преподавател(и):

проф. Енчо Герганов  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят:

? фундаменталните принципи на измерванията в социалните науки

? видовете данни според Кумбсовата теория на данните

? видовете скали и техните свойства

? теорията и алгоритмите на едномерното скалиране и разгъване

? теорията на многомерното скалиране и разгъване

? различните методи за събиране на скалируеми данни

? методите и подходите за латентносемантичен анализ на текстове

2) могат:

? да определят какви видове скали се получават при различните процедури на психологическо скалиране

? да разпознават видовете данни, които се получават като резултат от различните инструкции към участниците в експерименти по скалиране и от различните процедури на скалиране

? да демонстрират практически умения, когато трябва да прилагат адекватни методи на скалиране в различни социални изследвания и по-специално при анализ на езика в публичното пространство

? да покажат, че владеят софтуерните продукти за едномерно и многомерно скалиране и разгъване

? да провеждат собствени изследвания за скалиране в социалните науки и при анализ на езика, както и да ги представят по най-добрия начин както устно, така и в писмена форма.


Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:

от курс по статистика



Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

1. Основни понятия от общата теория на измерването. Същност на измерването. Видове скали Лекция 2

2. Общ поглед върху Кумбсовата теория на данните като теория за свойства на съждения, които лежат в основата на скалирането . Четирите вида данни Диалогична лекция 2

3. Данни “избор по предпочитание”. Техника на едномерно и многомерно разгъване при детерминистични модели. Методи за събиране на данни “избор по предпочитение” – метод на ранжиране, метод на сравняване по двойки, метод на последователните интервали. Лекция+експеримент в реално време 2

4. Приложение на софтуерни пакети за анализ на данни “избор по предпочитание”. Модул PAIRED COMPARISON DATA на пакета DUAL SCALING, модул CATEGORIES на пакета SPSS и модул MULTIDIMENSIONAL UNFOLDING на пакета SYSTAT Практическко занятие в компютърната лаборатория 2

5. Данни “единичен стимул”. Айтеми и техните скалови стойности. Оперативни характеристики на айтемите Лекция 2

6. Детерминистични едномерни модели на данни “единичен стимул”. Теория на скалограмния анализ. Аналитични процедури – триъгълен анализ Лекция+експеримент в реално време 2

7. Вероятносни едномерни модели на данни “единичен стимул”. Основни понятия на теорията за отговор на тестова задача. Едно-, дву- и трипараметрични модели на теорията за отговор на тестова задача Лекция+практическа работа в компютърната лаборатория 2

8. Приложение на софтуерни пакети за анализ на данни “единичен стимул”. Модул TESTAT на пакета SYSTAT. Модул SUCCESSIVE CATEGORIES на пакета DUAL SCALING Практическа работа в компютърната лаборатория 2

9. Данни “сравняване на стимули”.Закон на сравнителните съждения. Метод на сравняване по двойки Лекция+експеримент в реално време 2

10. Данни за сходство. Основни понятия от теорията на многомерното скалиране Лекция 2

11. Алгоритми на многомерното скалиране. Методи за събиране на данни за сходство – оценки за сходство, матрици на грешки, свободна класификация Лекция+експеримент в реално време+практическа работа в компютърната лаборатория 2

12. Приложение на софтуерни пакети за анализ на данни за сходство. Модул MULTIDIMENSIONAL SCALING на статистическия пакет SPSS, модул MULTIDIMENSIONAL SCALING на статистическия пакет SYSTAT Експеримент в реално време + практическа работа в компютърната лаборатория 2

13. Латентно-семантичния анализ на текстове Лекция+демонстрация в Интернет 2

14. Разкриване на концептуални структури в текстове и семантичната памет на читатели Експеримент в реално време 2

15. Интегрален подход към изследване семантиката на текстове Лекция+практическо занятие 2

Литература по темите:

Основна

Герганов, Е. (1974). Психометрични методи за проверка и оценка на знания по български език. София: Народна просвета

Coombs, C.H. (1964). A theory of data. New York: Wiley

Maranell G. M.(Ed.) (2007). Scaling: A Sourcebook for Behavioural Scientists

Nakanishi M. and Cooper L.G. (2003). Metric Unfolding Revisited: Straight Answers to Basic Questions. Department of Statistics Papers. University of California, Los Angeles. Paper 2003010112, pp.46

Nishisato Sh. (1994). Elements of Dual Scaling: An Introduction to Practical Data Analysis. LAWRENCE ERLBAUM ASSOCIATES, PUBLISHERS 1994 Hillsdale, New Jersey Hove and London

Torgerson W. S. (1958). Theory and methods of scaling. New York: Wiley

Landauer, T. K., Foltz, P. W., & Laham, D. (1998). Introduction to Latent Semantic Analysis. Discourse Processes, 25, 259-284.

Допълнителна

Дэйвисон М. (1988). Многомерное шкалирование. Москва: Финанси и статистика

Borg, I. and Groenen, P.J. F. (2005). Modern Multidimensional Scaling. Springer

Средства за оценяване:

ПИСМЕНИ ЗАДАЧИ: Две по 30%

ПРАКТИЧЕСКА ЗАДАЧА: Анализ на данни с помощта на компютърни програми: 40%