CCPM020 Културното наследство в туризма
Анотация:
• Според документ на една международна агенция от 1998 г., „туризмът се превръща в най-голямата индустрия в света и културното наследство предоставя много от кръвта, която му дава живот”. Туризмът, ориентиран към културното наследство, е най-обещаващата ниша в специализираната туристическа индустрия. Културното наследство е в състояние да подмлади както туристическия продукт, така и западащи градски и селски райони, като им вдъхне живот. Проблемът за крехкото равновесие между консумативния туризъм и опазването на културното наследство е един от най-съществените, поради опасностите, които съпровождат превръщането на наследството в стока.
• Целта на курса е да формира основни понятия относно културното наследство и значението му за развитието на туризма и да развие практически познания относно българското културно наследство (материално и нематериално) като ресурс за развитието на туризма. Курсът е практически. Той се състои от 14 лекционни часа, 10 часа са предназначени за пътуващ семинар в България в градове със значимо културно наследство и 6 часа - за заключителен семинар, по време на който студентите обобщават наблюденията си чрез индивидуални презентации.
Преподавател(и):
доц. Наталия Христова д-р
проф. Милена Беновска-Събкова д.н.
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Основни теории за съвременото управление на културното наследство като ресурс за развитие на туризма.
2) могат:
• Да изработват собствени проекти за управление на културното наследство и туризма; да прилагат наученото като преподаватели, изследователи, музейни куратори, журналисти, в неправителствения сектор, в областта на управление на проекти, в сферата на културния туризъм и културните индустрии.
Предварителни изисквания:
няма
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
1 Понятието за културното наследство. Сфери на културното
наследство. - лекция
2 Проблеми на проучването на туризма. Видове туризъм. Културни индустрии, културно наследство и културен туризъм. - лекция
3 Концепцията на ЮНЕСКО за материално и нематериално културно наследство - лекция
4 Управление на културното наследство. Културна политика. Социализация на културното наследство - лекция
5 Културното наследство като ресурс за развитието на културния туризъм. Значение на културното наследство и туризма за местните идентичности. - Лекция
6 Търсене на автентичност в културния туризъм. „Измислените традиции” - Лекция
7 „Домакини” и „гости” в културния туризъм - Лекция
8 Пътуващ семинар: културното наследство на Пловдив. - Пътуващ семинар
9 Пътуващ семинар: балканският град през вековете. Старият Пловдив
- Пътуващ семинар
10 Пътуващ семинар: Бачковски манастир.- Пътуващ семинар
11 Пътуващ семинар: Копривщица - град музей. - Пътуващ семинар
12 Пътуващ семинар: София и нейната култура през вековете. - Пътуващ семинар
13 Финални презентации – първа част - Семинар-дискусия
14 Финални презентации – втора част - Семинар-дискусия
15 Финални презентации – трета част - Семинар-дискусия
Литература по темите:
? Алексиева, С. Връзки с обществеността на културния туризъм. Изд. „ПР Туризъм консулт”, С., 2004.
? Ападурай, Арджун 2006: Свободната модерност. Културни измерения на глобализацията. ЛИК, София.
? Беновска-Събкова, Милена 2006: Планински туризъм и национални чувства: „Изкачване на Витоша” като форма на съвременно поклонничество. – Българска етнология, № 2, 71-81.
? Везенков, Александър 2010: Как тъжната действителност се превърна в културно наследство: нашите старинни градчета. – В: Дечев, Стефан (съст.) В търсене на българското. Мрежи нанационалната интимност (ХІХ-ХХІ век).София, Институт за изследване на изкуствата, 405-411.
? Костов, Ен., Културният туризъм. УИ „Стопанство”, С., 2001.
? Културното наследство в съвременния град. Юбилеен сборник с материали от научна конференция, посветена на 85-годишнината на ст. н. с. Магдалина Станчева. С., НБУ, 2009.
? София – 120 години столица. С., 2000.
? Станчева, М., М. Чичикова(съставители) Девет световни ценности в България. НБУ, С., 2002.
? Якимов, Н. Рекламата на българското културно-историческо наследство в полза на туризма – В: Качество на българския туризъм – мит и реалност. Изд. „Славена”, Варна, 2003.
? Янева, Станка 2006: Културно наследство и туризъм. За конструирането на етнографските комплекси. – Гласник Етнографског института САНУ, бр. 56, 87-100.
? Янева, Станка 2010: Туристическо изкуство (художествени занаяти) и автентичност. – Българска етнология, № 1-2, 77-94.
Средства за оценяване:
Писмени задачи - 50 %
Практическа задача - 50 %