OSPM045 Методи за диагностика на екипно и организационно ниво
Анотация:
Целта на курса е студентите да се запознаят с най-често използваните методи за диагностика в организацията на екипно (ефективност на екип, взаимодействия между групите) и организационно (процеси, ефективност, орг.култура, климат, комуникация и др.) ниво.
Курсът е насочен към развиването на умения за създаване на дизайн на диагностика в организацията и е ориентиран към практическото приложение на наученото в реално провеждане на диагностика чрез различни инструменти, което включва всички етапи: проучване на потребностите от изследване и снемане на заявка, дефиниране на цели и обхват на изследването, създаване на дизайн и избор на методи за изследване, планиране и организиране на изследването, провеждане, обработка на данни и анализ на резултати, обобщение на изводи и препоръки в цялостен отчет от изследването.
Всяко занятие комбинира лекционно представяне (чрез презентация, дискусия на теоретични материали, предварително запознаване на студентите с литература по въпроса) на съответната тема с практическа демонстрация и практикуване на умения за приложение на наученото в практиката (чрез симулации, ролеви игри, решаване на казуси, групови дискусии, екипен проект).
Преподавател(и):
проф. Енчо Герганов д-р
Елена Алтимирска д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти ще:
1) знаят:
Какви са основните цели, нива и етапи на диагностиката в организациите на екипно и организационно ниво
Основните принципи на дизайн на диагностично изследване
Предимствата, недостатъците и начини на приложение на основните методи за диагностика на екипно и организационно ниво
2) могат:
Да правят дизайн на диагностично изследване в организацията, като избират комбинация от методи
Да провеждат изследване в организацията чрез различни методи за диагностика
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
От курсове по Организационна психология и Организационно развитие
От курс по Изследване на организациите
От курс по Методи за индивидуална диагностика в организацията
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
1. Основни принципи на диагностиката на екипно и организационно ниво. Видове методи и начини за тяхното използване в процеса на екипен и организационен анализ (лекция).
2. Основни методи за диагностика на екипно ниво – изследване на екипна ефективност, роли в екипа, комуникационен климат, лидерство и вземане на решения, справяне с конфликти, удовлетвореност и др. (лекция).
3. Наблюдение и диагностика на екипното взаимодействие по време на реална работа на екипа. Критерии за наблюдение. Умения за наблюдение на взаимодействието в екипа (семинар).
4. Създаване и провеждане на екипна симулация с цел диагностика на екипните процеси и отношение между екипните членове (семинар).
5. Основни принципи за диагностика на организационно ниво. Видове методи и области за изследване. Предизвикателства в организационната диагностика и справяне с тях. (лекция).
6. Класически техники за анализ (SWOT анализ, Анализ на силите на полето, Джоунс прозорци и др.). Характеристики и място на техниките при диагностиката. Вариации на техниките (семинар).
7. Практически аспекти на анализа на организационна култура. Примери за инструменти (Хюман Синерджистикс, Денисън и други) (семинар).
8. Изследване на организационна ефективност. Елементи на ефективността. Методи, етапи, области на изследване. (лекция).
9. Модели за диагностика и оптимизация на процеси (Сикс Сигма, Балансирани скор карти и др.). Елементи на всеки модел. Начин на приложение и интерпретация на резултатите. Изисквания към консултантите за използване на методите (лекция).
10. Съвременни методи за диагностика в организацията (6 мислещи шапки на Едуард де Боно, Open Space, Световно кафене и др.) (семинар)
11. Анализ на резултати от диагностика. Избор на вид анализ на резултатите. Статистическа обработка на данни. Принципи и добри практики в изготвянето и оформянето на отчети от диагностиката (лекция).
12. Формулиране на препоръки за интервенции и планове за действие. Начини за представяне и дискусия на резултатите от диагностиката (семинар).
13. Трениране на консултантски умения в различните етапи на организационната диагностика (семинар).
14. Представяне и дискусия на екпини проекти (семинар).
15. Ролята на методите за диагностика за екипното и организационно развитие. Обобщение на наученото по време на работата върху екипните проекти, изводи и идеи за практиката (семинар).
Литература по темите:
1. Джонев, С. (2000). Социална организация. Софи-Р. София.
2. Илиева, С. (1998). Организационно развитие. Изд. на СУ ”Св. Климент Охридски”. София.
3. Илиева, С. Организационна култура (2006). Същност, функции и промяна. Изд. на СУ ”Св. Климент Охридски”. София.
4. Паунов, М. (2006). Организационно поведение. Изд. Сиела. София.
5. Alderfer, C. (2010). The Practice of Organizaitonal Diagnosis: Theory and Methods.
6. Burton, R., Obel, B., (2003) Strategic Organizational Diagnosis and Design: The Dynamics of Fit.
7. Daft, R. (2009). Organization Theory and Design.
8. Funder’s Guide to Organizational Assessment: Tools, Processes and Their Use in Building Capacity (2005).
9. Honold, L., Silverman, R., (2002). Organizational DNA: Diagnosing Your Organization for Increased Effectiveness.
10. Fowler, F. (2008). Survey Research Methods.
11. Levinson, H. (2002). Organizational Assessment: A Step-by-Step Guide to Effective Consulting.
Средства за оценяване:
1. Текущ контрол чрез две текущи оценки:
- екипен проект за изследване в реални организации чрез използването на поне два метода за диагностика и представяне на резултатите по време на семинарно занимание
- междинен тест
2. Финална оценка от семестриален изпит (включваща писмен тест и устен изпит).