OSPM033 Творчеството в организациите
Анотация:
Настоящият курс си поставя за цел да запознае участниците в него с психологическите факти и данни за творчеството в организациите. Темата представлява не само научен, но и приложен интерес - един от акцентите на Европейската година на творчеството и иновациите (2009), беше осигуряване на среда, която благоприятства творчеството и социалните иновации; грижа за развитието на творчески компетенции, които могат да бъдат прилагани в разнообразна трудова и социална среда, както и развитие на потенциала за творчество и иновация на обществените и частни организации чрез тренинг и обучение.
Курсът анализира творчеството при решаване на проблеми и вземане на решение в групата и в екипа. Сравнява различните подходи за измерване и оценка на творческия климат в организацията. Формулира основните насоки за управление на творчеството и иновациите. Запознава с особеностите на организационната среда, които влияят върху творческата дейност. Свързва индивидуалните предпоставки за творчество на работното място с неговите следствия за организацията. Очертава теоретичните и практически аспекти на управлението на таланта в организациите. Обединява емпирични данни и обобщения за творческата индустрия.
Преподавател(и):
проф. Катя Стойчева д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
" Основни понятия, методи, факти и сфери на приложение на психологическите изследвания на творчеството в организациите
2) могат:
" Да разграничават основните подходи към проблема за творчеството и неговия организационен контекст
" Да установяват връзки между факти и идеи, свързани със социалната и организационна среда на творчеството
" Да съчетават знания при осмислянето и интерпретацията на теоретичен и емпиричен материал
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
Съгласно изискванията към програмата "Организационна и социална психология"
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
Тематичен план на курса
Творчеството в група и в екип
1. Творчеството в група. Органичаване на продуктивността и социално възпрепятстване при генериране на идеи. Експериментални изследвания и практически подходи.
2. Творчеството в екип. Обективни резултати и субективна оценка за креативност. Разнообразие на състава и характер на взаимодействия в групата.
3. Поощряване на творческото мислене и решаване на проблеми в организацията. Подход на Мин Басадур. Ефикасност на обучението в творчество.
4. Творчеството при вземане на решение: социални и организационни аспекти.
Творчеството в организациите
5. Творческият климат в организацията. Модели на Тереза Амабиле и Горан Еквал. Емпирични изследвания и резултати.
6. Социални и организационни фактори, препятстващи творчеството: оценка, наблюдение, съревнование, награда, ограничен избор, недостиг на време. Експериментални и полеви изследвания.
7. Характеристики на организационната среда, благоприятстващи творческата дейност: подпомагане (възможности) и насърчаване (подкрепа, поощрение) на творческата дейност на различни нива.
8. Индивидуални различия в творческото поведение на работното място. Обективни индикатори и субективна оценка на творческата продуктивност. Личност и творчество на работното място.
9 Управление на таланта в организациите: проблеми, практики, политики.
10. Управление на таланта в организациите. Талант и творчество. Измерване, оценка и предсказване на творческите постижения.
11. Творчество и иновации. Ролеви модели в иновационния процес.
12. Лидерство и управление на творческия процес в организациите.
13. Организациите в мултикултурния свят. Изследване ролята на междукултурния опит и оценка на мултикултурната ефикасност на личността.
Творческата индустрия
14. Творческата индустрия: фактори за организационна креативност.
15. Развитие и реализация на човешките ресурси в творческата индустрия.
Литература по темите:
Библиография
Стойчева, К. (2003). Толерантността към неопределеност. Плевен: Леге Артис.
Стойчева, К. (2006). Психологични реакции към неопределеността в работата. В: Психологични аспекти на условията на труд в организациите (стр. 103-108). София, Темпора ЕООД
Стойчева, К. (2005) Толерантността към неопределеност като ценност. В: Годишник на Департамент Когнитивна наука и психология на НБУ (стр.31-38). София, Издателство на НБУ.
Allwood, C.M., Selart, M. (Eds.) (2001). Decision Making: Social and Creative Dimensions. Dordrecht, The Netherlands: Kluwer Academic Publishers
Amabile, T. M., Conti, R., Coon, H., Lazenby, J., & Herron, M. (1996). Assessing the work environment for creativity. Academy of Management Journal, 39, 1154 - 1184.
Amabile, T. M., Hill, K. G., Hennessey, B. A., and Tighe, E. M. (1994) The Work Preference Inventory: Assessing Intrinsic and Extrinsic Motivational Orientations. Journal of Personality and Social Psychology, 66(5), 950-967.
C. L. Byrne, M. D. Mumford, J. D. Barrett, W. B. Vessey (2009) Examining the Leaders of Creative Efforts: What Do They Do, and What Do They Think About? Creativity and Innovation Management,18 (4), 256-268.
Clydesdale, Greg (2006) Creativity and Competition: The Beatles. Creativity Research Journal, 18 (2), 129-139.
Collings, D.G., Mellahi, K. (2009) Strategic Talent Management: A Review and Research Agenda, Human Resource Management Review, 19: 4, 304-313.
Ekvall, G. (1996) Organizational Climate for Creativity and Innovation. European Journal of Work and Organizational Psychology, 5 (1), 105-23.
Getz, I. (2002) (Ed.) Cr?ativit? organisationnelle. Paris, Vuibert.
Gronhaug, К., G. Kaufman (Eds.) (1988) Innovation: A Cross-Disciplinary Perspective. Oslo: Norwegian University Press.
Kirton, M. (1989) Adaptors and Innovators: Styles of Creativity and problem solving. London: Routledge
Oldham, G. R., Cummings, A. (1996). Employee creativity: Personal and contextual factors at work. Academy of Management Journal, 39, 607-634.
Rickards, T., Runco, M. A., Moger, S. (Ed.) (2009) The Routledge companion to creativity. New York, NY, US: Routledge/Taylor & Francis Group.
Runco, M. A. , Pritzker, S.R. (1999). Encyclopedia of Creativity, volumes 1 and 2. San Diego, Ca; Londond: Academic Press
Runco, M.A. and Albert, R.S. (Eds.) (1990). Theories of creativity. Newburry Park, CA: Sage.
Paulus, Paul B. (2000) Groups, Teams, and Creativity: The Creative Potential of Idea-generating Groups. Applied Psychology: An International Review, 49 (2), 237 - 262.
Rickards, T., Moger, S. (2006) Creative Leaders: A Decade of Contribution from Creativity and Innovation Management Journal, Creativity and Innovation Management,15 (1), 4-18.
Special issue: Managing creativity in the cultural industries. Creativity and Innovation Management, Vol 11(4), December 2002.
Special issue: The psychology of creativity and innovation in the workplace.
Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, Vol 5(1), February 2011.
Sternberg, R. J. (Ed.) (1999) Handbook of creativity. New York: Cambridge University Press.
Stoycheva, K. (2006) Group creativity. CILECT News, November 2007, 15-22.
Средства за оценяване:
ТЕСТ - 50 %
КУРСОВА РАБОТА/ПРОЕКТ - 50 %