OSPM032 Професионален коучинг
Анотация:
Предложеният курс има за цел да представи на студентите историята и развитието на коучинга с теоретични и игрови методи. Ще бъдат основно представени коучинг и по-слабо засегнати други техники за обучение и развитие, както и техните концепции, подходи и приложението им в различна среда. Основна задача на коучинга е да стимулира процеса на самообучение, така че човек да бъде способен сам да открие и получи необходимите знания. Акценти са поставени върху: видовете коучинг, същността на коучинга по посока на развиване на потенциала на човек; системите за индивидуална и групова мотивация, определяне фокуса на коучинга. Представени са видовете коучинг и методите за определяне на фокуса на коучинга.
Преподавател(и):
Мария Николова
доц. Димитър Панайотов д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
" След приключване на курса от студентите се очаква да имат задълбочени теоретични знания относно изграждането на персоналните умения и личностните качества на индивида - от поставянето на целите, комуникацията, през типовете лидерство и мениджмънт, вземането на решения и разрешаването на проблеми
2) могат:
" Да идентифицират и определят специфични индивидуални цели и подпомагат изработването на стратегия за постигането на тези цели;
" Да анализират и преформулират цели, да поставят акценти и определят приоритети, да разглеждат възможните варианти; да съотнасят отработения материал към реалността и да подготвят план за следващи стъпки.
" Да развиват компетенции чрез коучинг.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
" В областта на социалната психология, мотивационните теории, психология на малките групи, психология на личността, организационна психология.
" Да имат познания за терапевтичните подходи и отношения.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
1. История на развитието на коучинга - възникване, етапи и направления. Основи на коучинга. (2 ч., лекция)
2. Анализ на необходимостта от коучинг. Методи за оценка. Кратък преглед на психологическото оценяване и психометричните инструменти. (2 ч., лекция)
3. Ролята на психологията в коучинга. Приносът на Фройд, Юнг, Пиаже и Ериксън. Теория на привързаността - Джон Боулби. Етапи на развитието при зрелостта - теоретични постановки на Гоулд и Левинсън. (2 ч., лекция)
4. Психодинамична гледна точка. Теории и тяхното приложение. Мотивация - мотивиращи фактори. Ролята на фантазията и несъзнаваното в работата. Обектни отношения. (2 ч., лекция)
5. Роля на поведенческия анализ при коучинга. Значение на личностно центрирания подход, когнитивната психология и когнитивната терапия при коучинга. Фамилна терапия и системен подход. (2 ч., лекция)
6. Социалната психология и коучинга. Комуникация и коучинг. Значение на емоционалната интелигентност. За водещата роля на невро-лингвистичното програмиране. Интеркултурни особености на езика. Видове коучинг. (2 ч., лекция, 1ч семинар)
7. Водещи принципи в коучинга, структура и процеси. (2 ч., лекция, 2 ч. практически)
8. Практически умения при коучинга. Оценка на заявката. Изграждане на връзката. Нива на слушане. Изкуството на въпросите. Видове основни въпроси при коучинга. Как да структурираме ефективни въпроси за коучинг сесия. Последователност на въпросите. Обратната връзка - структуриране, предаване и приемане. Пречки пред коучинга: произтичащи от средата; базирани на поведението. (2 ч., лекция, 1 ч. семинар, 4 ч. практически)
9. Емоционална интелигентност и коучинг. Оценка на необходимостта от промяна. Същност на промяната. Формулиране на цели. Ефективно планиране и извършване на промяната. (2 ч., лекция, 2 ч. практически)
10. Принципи и практики в коучинга. Служители, мениджъри, лидери и коучинг. Ефекти от приложението на коучинга. Супервизия в коучинга. Етика на професионалния коучинг. (2 ч., лекция)
Литература по темите:
Association for Coaching, Passmore, J., (2008). Diversity in Coaching: Working with Gender, Culture, Race and Age, Kogan Page
Association for Coaching, Passmore, J., (2010). Excellence in Coaching: The Industry Guide, Kogan Page
Association for Coaching, Passmore, J., (2008). Psychometrics in Coaching: Using Psychological and Psychometric Tools for Development, Kogan Page
Association for Coaching, Passmore, J., (2011). Supervision in Coaching: Supervision, Ethics and Continuous Professional Development, Kogan Page
Beth, A. M., (2007). O'Neill Executive Coaching with Backbone and Heart: A Systems Approach to Engaging Leaders with Their Challenges, Jossey-Bass
Cox, E., Bachkirova, T., Clutterbuck, A. D., (2009). The Complete Handbook of Coaching, Sage Publications Ltd
Fournies, F., (1999)Coaching for Improved Work Performance, Revised Edition, McGraw-Hill
Gallwey, W. T., (2001). The Inner Game of Work: Focus, Learning, Pleasure, and Mobility in the Workplace, Random House Trade Paperbacks
Gallwey, W. T., (2009). The Inner Game of Golf, Random House Trade Paperbacks; Reprint edition
Gallwey, W. T., (1997)The Inner Game of Tennis: The Classic Guide to the Mental Side of Peak Performance, Random House Trade Paperbacks; Rev Sub edition
Harvard Business School Press, (2004). Coaching and Mentoring: How to Develop Top Talent and Achieve Stronger Performance (Harvard Business Essentials), Harvard Business Press
Keough, S., (2011)Coaching Done Right: A Consumer's Guide to Life Coaching & Business Coaching Coach, Steve Keough, Kindle edition
Kimsey-House, K., Kimsey-House, H., and Sandahl, P., (2011) .Co-Active Coaching: Changing Business, Transforming Lives, Nicholas Brealey Publishing; 3rd Edition
Lennard, D., (2010) Coaching Models: A Cultural Perspective: A Guide to Model Development: for Practitioners and Students of Coaching, Routledge
Loehr, A., (2008). A Manager's Guide to Coaching: Simple and Effective Ways to Get the Best From Your Employees, AMACOM
Mietusch, A., (2010). Ethical Coaching Across Cultures: Ethical aspects of coaching and management in intercultural settings, GRIN Verlago HG
Moral, M., Abbott, G., (2011). The Routledge Companion to International Business Coaching, Routledge
Palmer, S., McDowall, A., (2009). The Coaching Relationship: Putting People First, Routledge
Peltier, B., (2009). The Psychology of Executive Coaching: Theory and Application, Routledge
Sandler, C., (2011). Executive Coaching: A Psychodynamic Approach (Coaching in Practice), Open University Press
Starr, J., (2011). The Coaching Manual: The Definitive Guide to The Process, Principles and Skills of Personal Coaching, FT Press
Stoltzfus, T., (2008). Coaching Questions: A Coach's Guide to Powerful Asking Skills, Pegasus Creative Arts
Whitmore, J., (2002). Coaching for Performance (People Skills for Professionals), Nicholas Brealey Publishing
Средства за оценяване:
ТЕСТ - 50%
КАЗУС - 50%