OSPM028 Кариерно консултиране
Анотация:
Учебната дисциплина "Планиране и развитие на кариерата" е предназначена за студентите от магистърската програма "Социална и организационна психология" на НБУ. Тя има теоретичен и приложен характер.
Целта на курса е да развие професионалната компетентност на психолозите в областта на планирането и развитието на кариерата.
Програмата е структурирана около три основни съдържателни акцента: теории за кариерата и кариерното развитие, психодиагностични подходи в изследването на кариерния избор и управлението на кариерата, консултиране при избор, развитие и промяна на кариерата. Обучението е с акцент върху интегрирането на теоретичната и практическата подготовка на студентите. Курсът завършва с представяне на доклад от проведена консултация за кариерно развитие на едно лице.
Преподавател(и):
проф. Емилия Алексиева д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
" основните теоретични подходи и емпирични резултати в областта на кариерното планиране и развитие;
" базови методи и техники за изследване и оценяване (психодиагностика) в областта на кариерното планиране и развитие;
2) могат:
" ще развият начална теоретична и практическа компетентност в областта на планирането и развитието на кариерата;
" да прилагат основни психодиагностични инструменти;
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
" Базисна психологическа компетентност
" Работно ниво на владеене на английски език
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
Приложение 1. Тематичен план на курса и препоръчителна литература
1. Понятието кариера. Теории за кариерното развитие. - 6 часа.
2. Избор на кариера. Етапи в развитието на кариерата. - 2 часа.
3. Методологични подходи за изследване на кариерата и кариерното развитие. Измерване на интереси и нагласи. Качества на психодиагностичните инструменти. - 4 часа
4. Трудности в развитието на кариерата в различните етапи от жизненото развитие и подходи за справяне. - 2 часа
5. Мобинг, тормоз и агресия на работното място. - 2 часа
6. Кариера и стрес. Управление на стреса.- 2 часа
7. Психологическо консултиране при избор, развитие и промяна на кариерата. - 4 часа
8. Оценка на компетенциите в перспективата на кариерното консултиране. - 2 часа
9. Методи за оценяване. Наблюдение. Интервю. Център за оценяване. Психологически тестове. - 2 часа
10. Стандарти за използване на психологически тестове. Критерии за добра практика. - 2 часа
11. Разработване на проект за развитие на кариерата (представяне на самостоятелната работа). - 2 часа
Литература по темите:
Препоръчителна литература (списъкът ще се актуализира всеки семестър)
1. Алексиева Е. Интереси и професионален избор при безработни с различно време на на оставане без работа, ГСУ, 1999
2. Ваниорек Л., А. Ваниорек. Моббинг: или когда работа становится адом. М., 1996
3. Драганова Р. Ориентация към бъдещето и кариерното развитие на личността, Трети конгрес по психология, С., 2005
4. Драгова С., В. Недева. Бариери пред професионалното развитие на жените-мениджъри, Трети конгрес по психология, С., 2005
5. Ръководство за професионални консултанти, Интернет
6. Хистоматия по управление на човешките ресурси, ЛиК, 2002
7. Ценова Б. Личностни корелати на бърнаут синдрома, Трети конгрес по психология, С., 2005
8. Радославова М., Величков А. Методи за психодиагностика, София, 2005
9. Armstrong M., Handbook of Human Ressource Management Practice, Kogan Page, 1999, 7th ed.
10. Arthur M.B. Hall D.T., Lawrence B.S.(eds.) 1989. Handbook of Career Theory, Cambridge University Press, New York
11. Baruch, Y, 2000, Career Management
12. Brown D., Brooks L. (eds.) 1990, Career Choice and Development, San Francisko
13. Brunkan R. Psychological Assessment in Career Development, Handbook of Psychological Assessment, NY, 1991
14. Chen C. Integrating Perspectives in Career Development Theory and Practice, The Career Development Quarterly, March 2003, vol. 51
15. Clark F. Total career management, 1992
16. Collin A., R. Young , New Directions in the study of career, Personnel Review, 1998, vol. 27, n. 5
17. De Santis, The influence of role models on women's career choices
18. Hall D. Careers in organizations, Pacific Palisades, CA, 1976
19. Holland. J. Making vocational choices: a theory of vocational personality and work environment, NJ, 1985
20. Holland J. 1997, Making Vocational Choices, 3th ed., Psychological Assessment Resources, Odessa, FL
21. Osipov S. Handbook of vocational Psychology, London, 1983
22. Schein E. Career dynamics,Addison - Wesley, Reading, MA, 1977
23. Supper D. Career and Life Development, 1984
24. Sonnenfeld J., J. Kotter, The Maturation of Career Theory, Human Relations, 1982, vol. 35, n.1
25. Wilhelm P. The Relationship of Holland's vocational typology and personality theory, gender and Miner's four types of entrepreneurs: implications for education,
26. Walsh W.B. Holland's Theory (Vocational Personality Types), Encyclopedia of Applied Psychology, vol. 2