OSPM027 Организационно развитие и консултиране

Анотация:

Курсът по Организационно развитие и консултиране е предназначен да даде знания за подходите, етапите и начините на промяна, подобряване и развитие на организациите, както и за принципите, моделите и методите на психологическо консултиране в организациите.

Разглеждат се основните подходи за управление на организационната промяна и се обособяват етапите и равнищата в процеса на нейното осъществяване, както и се идентифицират причините за съпротива срещу нея и възможните насоки за тяхното преодоляване. Основен акцент се поставя върху организационното развитие като подход за въвеждане и управление на промяната и се очертават моделите на организационно консултиране и ролята на консултанта във всеки от тях. Съществено внимание се отделя на подходите, методите и начините за диагностициране на организацията и на отделните процеси и подсистеми в нея. Подчертават се етапите в процеса на консултиране и особеностите на психологическия контракт като форма на доверие и сътрудничество, който определя структурирането и динамиката на взаимоотношенията клиент-консултант, както и се разкрива спецификата на взаимодействието на консултанта с различните категории клиенти в организацията.

прочети още
Организационна и социална психология

Преподавател(и):

доц. Елмира Банчева  д-р
проф. Снежана Илиева  д.н.

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят:

" възгледите за управление на организационната промяна и етапите в процеса на нейното осъществяване;

" принципите, ценностите и направленията в организационното развитие;

" етапите и методите в процеса на организационно диагностициране;

" видовете интервенции и действия за организационно подобряване и развитие;

" подходите и моделите на организационно консултиране;

2) могат:

" да анализират факторите и силите на организационната промяна;

" да анализират източниците за съпротива срещу промяната и да формират стратегии за нейното преодоляване, в това число и стратегии за комуникация на промяната;

" да диагностицират организацията и необходимостта от въвеждане на програми за организационно подобряване и развитие;

" да планират и улесняват въвеждането на подходи и интервенции за подобряване и развитие на организацията;

" да структурират взаимодействието си с клиентите в процеса на организационно консултиране и да прилагат подходящи модели на консултиране.


Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:

" Основните теоретични възгледи от областта на социалната психология, организационната и трудовата психология .

" Да са запознати с методологията и дизайна на психологическите изследвания



Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

1. Същност на организационното развитие.

Дефиниции на организационното развитие. Взаимовръзки с другите организационни и поведенски науки. Социокултурни фактори и приложимост на организационното развитие.

2. Направления в организационното развитие.

Сензитивен тренинг. Изследване на дейността и изследване за обратна връзка. Социотехнически подход. Съвременни тенденции в организационното развитие.

3. Процес на организационно развитие.

Ценности, принципи и цели на организационното развитие. Етапи в процеса на организационно развитие.

4. Управление на организационната промяна.

Анализ на факторите и източниците на промяната в организацията. Етапи и равнища в процеса на планирана организационна промяна.

5. Съпротива срещу промяната и стратегии за комуникация на промяната.

Бариери при организационна промяна и анализ на причините за съпротива. Емоционални и поведенчески реакции при въвеждане на промени. Подходи за преодоляване на съпротивата и създаване на ангажираност в процеса на промяна.

6. Организационната диагноза в процеса на организационно развитие.

Същност на организационната диагноза. Модели за организационна диагноза. Етапи в организационната диагноза.

7. Видове организационна диагноза.

Избор на подходи за организационна диагноза. Диагноза на подсистемите и процесите в организацията. Диагностични интервенции.

8. Същност и особености на груповите интервенции и подходи за изграждане на екипи. Критерии и фактори за групова ефективност. Видове групови интервенции.

9. Междугрупови интервенции.

Междугрупови отношения и конфликти в организациите. Техники за разрешаване на междугруповите конфликти. Интервенции на третата страна.

10. Техноструктурни подходи за организационна промяна и развитие.

Взаимодействие на технология, структура и човешки процеси в организацията. Реинженеринг на бизнес-процесите. Управление на качеството (TQM).

11. Цели, задачи и функции на организационното консултиране.

Психологически контракт в консултирането и структуриране на взаимодействието консултант- клиент. Личностни качества и умения на консултантите по организационно развитие.

12. Подходи и модели на организационна консултация.

Клиент-центриран и консултант-центриран подход. Директивни модели за консултиране. Предпоставки и критерии за избор на подход за организационно консултиране.

13. Процес на организационна консултация.

Етапи в организационното консултиране. Динамика на ролите на консултанта в процеса на консултиране. Даване на обратна връзка към клиента и приключване на консултирането.

14. Етични принципи и проблеми при организационното консултиране.

Професионална етика. Етичните дилеми на консултанта. Разпределяне на отговорността в процеса на консултиране.

15. Маркетинг и организация на консултантските услуги.

Търсене и предлагане на консултантски услуги. Типове обучения и тренинги в процеса на консултация. Специфика на външното и вътрешното консултиране в организацията.

Литература по темите:

Джонев, С. (2000). Социална организация, том 2 и 3. София, "Софи-Р".

Котър, Дж., Д. Коен (2003). Сърцето на промяната. София, "Класика и стил".

Кубр, М. (ред) (1992). Управленческое консультирование - т. 1 и 2, Москва, Интерексперт.

Нельсон-Джоунс, Р. (2000). Теория и практика консультирования. Санкт-Петербург, Питер.

Илиева, С. (2006). Организационно развитие. София. Университетско издателство "Св. Климент Охридски".

Сенге, П. (2003).Танец перемен. Москва, Олимп-Бизнес.

Уолесс, В. Холл, Д. (2003). Психологическая консультация. Москва, Питер.

Хамър, М., Чампи, Д. (2000). Реинженеринг на компанията. София, Център по качество, производителност и мениджмънт.

Холънд, У. (2001). Промяната - стилът на ХХI век. Как да извършим промяната според целта, според бюджета и навреме. София, "Инфодар".

Boonstra, J. (2004). Dynamics of organizational change and learning. John Wiley and Sons, Ltd., Chichester, England.

French, W., Bell, C. (1990). Organization development: Behavioral science interventions for organizational improvement. Prentice-Hall, Englewood Cliffs, NJ.

Golembiewski, R. (ed.) (1993). Handbook of organizational consultation. Marcel Dekker, Inc., New York.

Massarik, F., Pei-Carpenter, M. (2002). Organization development and consulting. Jossey-Bass/ Pfeiffer, San Francisco, CA.

Schein, E. (1987).Process consultation. Lessons for managers and consultants. Addison-Wesley Publishing Company.