MTAM303 Безопасност на пътното движение
Анотация:
• Дисциплината „Безопасност на движението по пътищата” насочва вниманието на магистрантите върху основните програмни и политически документи относими kъм безопасността на движението по пътищата, на европейско и национално равнище, в краткосрочен и в дългосрочен аспект. Пътищата на България са естествено продължение на европейската транспортна мрежа и по тях трябва да бъдат създадени такива условия, правила и изисквания, които отговарят на европейските стандарти. Подобряването на безопасността на движението изисква прилагане на адекватна на изискванията държавна политика, която предполага интегриране уилията на множество фактори, оказващи влияние върху състоянието й.
• Курсът има за цел да даде на студентите необходимия комплекс от специализирани и практически познания, свързани с европейската транспортна политика за развитие на автомобилния транспорт, чийто основен елемент е темата на пътната безопасност, вкл. и протичащите процеси, свързани с държавното регулиране на дейността в страната, както и за процесите и процедурите по транспониране на европейското законодателство в националните нормативни актове. Дисциплината е нова и в този вид не е преподавана до момента. Разработена е конкретно за настоящата магистърска програма за студенти от НБУ.
• Учебният материал е разделен на 12 теми, всяка от които се допълва с разработване на актуални въпроси, допълващи материята по дадената тема. Хорариумът на всяка тема е съобразен с нейния обхват и значимост на разглежданата в нея проблематика.
Преподавател(и):
Красимира Мартинова
Описание на курса:
Компетенции:
КОМПЕТЕНЦИИ:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• основните приоритети, послание и цели на бъдещото развитие на автомобилния транспорт и факторите, които влияят върху подобряването на пътната безопасност;
• европейските институции в сектора, техните правомощия и инструменти;
• принципите, приложими в сектора, свързани с триединството: „път - водач-автомобил” и др.
• как протичат основните процеси и процедури при транспониране на европейското законодателство и процесите за нотификация на националното законодателство пред ЕК;
• да работят с базата данни, свързани с правото на ЕС и основните документи на европейските институции, които формират достиженията на правото на ЕС; имат термилогични познания в областта на европейското транспортно право.
2) могат:
• да подготвят национална позиция по проект на европейски нормативен документ в областта на автомобилния транспорт и по-конкретно по отношение безопасността на движението по пътищата,
• да анализират и оценяват начина на изпълнение на стратегическите насоки , залегнали в новия документ на ЕС „Бяла книга до 2050 година „Пътна карта за постигането на единно европейско пространство-към конкурентоспособна система с ефективно използване на ресурсите”
• да извеждат научно-практически изисквания към ръководителите на публични институции и търговски организации относно изпълнението на транспортните политики и произтичащите от тях стратегически подходи;
• да разработват планове и да предлагат управленски решения за внедряване на европейските транспортни политики и стратегии в областта на пътната безопасност;
• да използват и работят с базата данни свързани с правото на ЕС и основните документи на европейските институции, които формират достиженията на правото на ЕС;имат термилогични познания в областта на европейското транспортно право.
• да транспонират европейски нормативен документ в национален нормативен документ и да подготовят сравнителна таблица
• да прилагат и реализират своите професионални умения в институциите на ЕС, българските държавни институции: министерства, изпълнителни агенции, в държавната и местната администрация, в неправителствени организации, в консултански организации и структури и т.н.
Предварителни изисквания:
За успешното овладяване на материала и оптималното постигане на целите на курса е необходимо студентите предварително да са завършили образователна степен „бакалавър”, в рамките на която да са придобили знания и/или умения, присъщи на дисциплините:
o История, политика и институции на ЕС;
o Acquis Comminautaire- Европейско първично и вторично законодателство
o Същност и предели на държавното регулиране
o Основи на управлението;
o Организационна култура;
o Организационно поведение
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
ТЕМАТИЧЕН ПЛАН И ПРЕПОРЪЧИТЕЛНА ЛИТЕРАТУРА НА КУРС (сигнатура MTAM 303)
„БЕЗОПАСНОСТ НА ДВИЖЕНИЕТО ПО ПЪТИЩАТА”
Преподавател: Красимира Мартинова
1. Тематичен план на курса
Тема първа:
Безопасност на движението – същност, съдържание и управление на процесите. Правна рамка.
1. Понятие, обхват и значение на БЕЗОПАСНОСТТА НА ДВИЖЕНИЕТО за страната и за Европа.
2. Правна рамка на пътната безопасност. Европейско и национално законодателство
3. Тенденции в развитието и фактори, които оказват влияние върху безопасността на движението;
4. Кои са причините за състоянието на пътната безопасност у нас и как да се преборим с тях?
Тема втора:
Европейска политика за пътна безопасност - съдържание и изисквания
1. Европейски документи по пътна безопасност, предназначени за изпълнение от страните-членки на ЕС.
2. Изисквания, съдържащи се в съобщението на ЕК „Насоки на политиката в областта на пътната безопасност 2011-2020 г.
3. Цели и план за действие за подобряване на пътната безопасност
Тема трета:
Европейски опит и добри практики в страните-членки в областта на подобряване безопасността на движението
1. Опитът на Франция, Холандия и други страни-членки в областта на безопасността на движението.
2. Национални органи и институции по пътна безопасност в отделните страни-членки на ЕС ;
3. Поуки от дейността и опита на водещите страни-членки на ЕС в областта на пътната безопасност.
4. Цели и начини за постигането им в областта на пътната безопасност
Тема четвърта:
Национална програма за подобряване състоянието на безопасността на движението по пътищата.
1. Предмет на стратегията;
2. Принципи на безопасността на движението;
3. Цел и визия – Безопасността на движението е цел и отговорност на всички;
4. Подобряване управлението на безопасността на движението по пътищата;
5. Повишаване качеството на обществения градски и железопътен транспорт по отношение на удобство, комфорт, редовност и комуникативност
6.
Тема пета:
Състояние на пътната инфраструктура. Роля и значение за безопасността на движението. Програма за подобряване на пътната инфраструктура
1. Експертна оценка за състоянието на пътищата и влиянието им върху статистиката на инцидентите по пътищата. Оценяване и класифициране на пътищата според нивото им на безопасност;
2. Откриване и отстраняване на местата с концентрация на пътни произшествия. Национална стратегия;
3. Проектиране на кръгови движения, подлези, надлези и други модели за избягване на конфликтни точки между участниците в пътното движение.
4. Безопасността на движението като проблем на общественото здравеопазване
Тема шеста:
Участници в движението по пътищата.
1. Класифициране на участниците в движението по пътищата.Пешеходци, велосипедисти, мотоциклетисти и мотористи, водачи на МПС, неправоспособни водачи, пътници, деца;
2. Поведение на участниците в движението по пътищата. Нулев толеранс към употребата на алкохол и други упойващи вещества;
3. Повишаване на знанията и уменията на водачите. Агресивното шофиране – причини и мерки за преодоляване;
4. Дисциплината на пешеходците – как да я постигнем?
Тема седма:
Водачи на ППС-проблеми и мерки. Хармонизация на условията за издаване на свидетелства за правоспособност
1. Обучение на водачите на пътни превозни средства – програми, теоретични и практически изпити. Обучение за разпознаване на рисковете при движение;
2. Свидетелства за правоспособност – европейски изисквания
Тема осма:
Пътни превозни средства. Технически прегледи
1. Правна уредба и осъществяване на техническите прегледи. Предимства и недостатъци.
2. Поощряване обновяването на автомобилния парк;
3. Постепенно въвеждане на изискване за електронна стабилизираща система при регистрацията на превозните средства;
4. Повишаване на нормативните критерии за техническа изправност на ППС.
Тема девета:
Трансгранично прилагане на Общностното законодателство в областта на безопасността на движението
1. Европейското законодателство в областта на пътната безопасност – съдържание, тенденции, трансгранично прилагане и развитие.;
2. Цели на европейската политика до 2020 година в областта на пътната безопасност
3. Бялата книга 2011 „Пътна карта за създаване на единно европейско пространство” до 2050 година.
4. Подобряване на националната нормативна база
Тема десета:
Подпомагане дейността на държавните и общински структури за реализиране националната стратегия за подобряване безопасността на движението по пътищата.
1. Необходимост от разработване на местни стратегии за подобряване на пътната безопасност;
2. Създаване на информационна система за настъпилите травми и инвалидизация в резултат на ПТП;
3. Роля на обществото и неправителствените организации
Тема единадесета:
База данни за пътнотранспортните произшествия в Общността
1. Методология на събирането на данни за пътната безопасност и анализи
2. Финансиране на дейността по безопасност на движението и отговорни институции;
3. Ориентация към постигане на по-добри резултати. Мониторинг .
Тема дванадесета:
Изграждане на капацитет у гражданското общество за нетърпимост към нарушенията на ЗДвП
1. Диалог с гражданското общество;
2. Активна регионална политика за решаване проблемите на
безопасността на движението.
3. Алтернативни форми на придвижване;
Литература по темите:
Основна литература
1. Лекции по курса
2. Национална програма за безопасност на движението по пътищата;
3. Съобщение на ЕК от 20.07.2010 г. до Еворпейския Парламент, Съвета, Европейския икономически и социален комитет и Комитета на регионите: „Насоки на политиката в областта на пъгтната безопасност 2011-2020 г.” (EU Road safety guidelines 2011-2020)
Допълнителна литература и информационни източници
1. http://ec.europa.eu/transport/roadsafety/
2. www.europa.eu;
3. http://bookshop.europa.eu/eubookshop
4. www.mtitc.government.bg
Средства за оценяване:
Проверката и оценката на компетенциите на студентите се извършва чрез текущ контрол под формата на тест и курсова работа. Предмет на оценяване са, освен овладените знания и формираните умения по дисциплината, така също и дейността на всеки студент по време на лекционните занятия (в т. ч. присъствие, активност, прилежност, собствени разсъждения, дисциплина и др.). Оценяването се извършва по шестобалната система. Крайната текуща оценка се получава на основата на теглата на оценките от теста и дейността на студента (40%), курсовата работа (60%), тази от изпит от теглата на оценките от писмения изпит (50%) и устния изпит (50%). Тогава, когато крайната оценка от текущия контрол е по-ниска от "Добър" (4)", студентът полага писмен изпит по дисциплината. На изпита той трябва да развие два теоретични въпроса и да отговори на устните въпроси на преподавателя.