MUNM122 Управление на иновациите
Анотация:
В курса са представени същностните и методичните особености на управлението на иновационните процеси.
Основните цели на курса са студентите да добият теоретични знания и практически умения за анализ на иновационната среда и разработване на подходи и документи за управление на иновациите в реална среда.
Преподавател(и):
гл. ас. Александър Пожарлиев д-р
доц. Елмира Банчева д-р
доц. Кирил Радев д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) ще знаят:
същността, генезисът, източниците, класификациите и взаимовръзките на иновационните процеси;
принципите, структурата, съдържанието и ролите на иновационните процеси;
специфичните характеристики и подходи за управление на иновационните процеси;
методите за генериране, оценка и трансформиране на иновационните идеи;
основните бариери пред управлението на иновациите;
да разработват стратегии за управление на иновационните проекти и процеси;
същността и техниките за организационно развитие;
показателите за измерване на иновационната дейност в страните от европейския съюз;
значението на организационната култура за успешното управление на иновационните процеси.
2) ще могат:
да оценяват значението на принципите и ролите на иновационните процеси;
да извеждат и прилагат в реална среда специфичните характеристики и подходи за управление на иновационните процеси;
да прилагат методите за генериране, оценка и трансформиране на иновационните идеи;
да прогнозират и редуцират влиянието на основните бариери пред управлението на иновациите;
да разработват стратегии за управление на иновационните проекти и процеси;
да прилагат техниките за организационно развитие;
да анализират иновационната дейност;
да оценяват ролите и значенията на организационната култура за успешното управление на иновационните процеси.
Предварителни изисквания:
За успешното възприемане и изучаване на предмета, студентите трябва да имат придобити знания и/или умения по дисциплините:
Основи на управлението;
Управление на качеството;
Стратегически мениджмънт;
Производствен мениджмънт.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Английски
Теми, които се разглеждат в курса:
Тема първа:
Въведение в иновациите- понятие, същност, генезис, източници, класификации и взаимовръзки.
Тема втора:
Иновационен процес - принципи, структура, съдържание и роли.
Тема трета:
Управленски характеристики и особености на иновационния процес.
Тема четвърта:
Иновационни идеи - генериране, подбор, оценка и трансформиране.
Тема пета:
Бариери и проблеми пред иновациите.
Тема шеста:
Иновационни стратегии.
Тема седма:
Иновационни проекти.
Тема осма:
Организационно развитие и иновации.
Тема девета:
Показатели за измерване на иновационната дейност в страните от ЕС.
Литература по темите:
Основна литература:
1. Радев, К., Електронен учебник “Иновации” – лекционен курс, Moodle, НБУ, 2014;
2. Георгиев, Ив., Цветков, Цв., Мениджмънт на фирмените иновации и инвестиции, УИ “Стопанство”, София, 1997;
3. Славова, М., Иновации – как да превърнем идеята в продукт, Princeps, Варна, 1996;
4. Chesbrough, H. Wi., Open innovation: the new imperative for creating and profiting from technology, Harvard Business Scool press, Boston, Massachusetts, 2006;
5. Drucker Peter F.,Innovation and Entrepreneurship, HarperCollins, 2009;
6. Stamm B., Managing innovation, design and creativity, John Wiley and Sons, 2008;
7. Richardson A., Innovation X: Why a Company's Toughest Problems Are Its Greatest Advantage, John Wiley and Sons, 2010.
Допълнителна литература:
1. Радев, К., Мирчев, М., Организационно поведение, Авангард Прима, София, 2007;
2. Иновациите – политика и практика, Фондация “Приложни изследвания и комуникации”, 2004;
3. Корпоративная культура и управление изменениям, Harvard Business Review, 2006;
4. Tidd, J., managing Innovation Integrating technological, market And Organizational Change, John Wiley & Sons, Ltd, 2001.
Средства за оценяване:
Тест и казус, съответно с тегла 70% и 30%.