VIPB784 Търговската марка: визия и комуникация
Анотация:
С този курс се цели запознаването на студентите с особеностите на съвременната медиино културна ситуация, в която визуалната комуникация има доминираща роля. В основата на предлагания подход стои семиотиката, която е водещата дисциплина в най-актуалните изследвания на създаването на корпоративна визия и измерване на ефекта от нейното въздействие. Курсът обединява кратко въведение в семиотичната теория, панорама на развитието на визуалната култура и конкретни визуални изследвания на търговски марки. Практическите упражнения се правят главно около корпоративните уебсайтове, където има най-висока концентрация на визуални елементи.
Преподавател(и):
проф. Кристиан Банков д.н.
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Как се прилага семиотичният подход в изследването на корпоративната комуникация;
• Как се е развивала визуалната култура, за да се стигне до съвременната доминация на образа над текста;
• Как може да се преценява адекватността на визията на търговската марка спрямо маркетинговите цели на компанията;
2) могат:
• да класифицират всички възможни рекламни послания според семиотичните схеми, въведени за тази цел;
• да анализират ефективността на посланията от гледна точка на тяхното позициониране спрямо конкурентната комуникативна активност;
• да създават рекламни съобщения, остойностяващи рекламирания продукт според четирите основни подхода в теорията на Ж. М. Флош.
Предварителни изисквания:
Няма
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
1. Въведение в курса. Основания на семиотичната перспектива. Модерната теория на рекламата. Понятие за култура.- Лекция
2. Интерпретативни методи на семиотиката I: понятия за артикулация, текст, интерпретация на текст.- Лекция
3. Интерпретативни методи на семиотиката II: структура на текст, анализ на различни текстове, ролята на читателя.- Лекция
4. Базов модел на идентичността с оглед въздействието на рекламата и потреблението.- Лекция
5. Зародиш на визуалната култура и начините за изобразяване. Основни етапи в развитието на формите за изобразяване. Откриване на перспективата.- Лекция
6. Промени в западния свят след откриването на фотографията, киното и телевизията. Визуалното измерение на интернет културата.- Лекция
7. Визуален анализ и създаване на лого – Казусът Credit du Nord.- Лекция
8. За логата на IBM и Apple.- Лекция
9. Избор на елементи на търговската марка.- Лекция
10. Избор на елементи на търговската марка.- Упражнение
11. Основен модел на рекламно остойностяване.- Лекция
12. Основен модел на рекламно остойностяване.- Упражнение
13. Кодове на визуалната комуникация.- Лекция
14. Кодове на визуалната комуникация.- Упражнение
15. Типология на логата според видовете на приложените знаци.- Упражнение
Литература по темите:
Основна
Кристиан Банков:
"Език на потреблението" в сп. Медиа & Реклама, с. 20-21, април 2000 г.
"Истинност и лъжливост на рекламата" в сп. Медиа & Реклама, с. 23-24, юни 2000 г.
„Рекламните послания на бирите” в Медия свят, стр. 36-38, октомври 2001 г.
Консумативното общество, София: ЛИК, 2009 г.
Семиотични тетрадки Част I: уводни лекции по семиотика, изд. на Нов български университет, София, 2001 г.
Семиотични тетрадки Част II: Семиотика, памет, идентичност, изд. на Нов български университет, София, 2004 г.
(съставител) Семиотиката в действие: Лекции и доклади по семиотика 2007, изд. на НБУ, 2008 г.
Допълнителна
Преведени специално за курса текстове на Ж.-М. Флош и Кевин Келър
Средства за оценяване:
Студентите правят един тест и няколко задания по време на семестъра. При пълен набор от успешно оценени активности се получава крайна оценка. Студентите, пропуснали тази възможност, наваксват чрез изготвяне на комплексна курсова работа, която съчетава аналогични на текущото оценяване изисквания. Всички оценки могат да бъдат повишени на финалния устен изпит.