BABB803 Е-бизнес в организацията
Анотация:
Курсът запознава студентите с новата цифрова икономика и предпоставките за стартиране на е-бизнес, неговите предимства и бариери за осъществяването му. Представя се информационната и комуникационна инфраструктура на организация, предлагаща е-бизнес.
Цели на курса:
• Да даде на студентите комплексна представа за ефективен начин за изпозлване на ИКТ в бизнеса с цел постигане на желани резултати в бизнеса и предимства.
• Да въведе основни приложения като ERP, CRM, като част от архитектурата на е-бизнеса.
• Да представи новите комуникации на бизнеса с държавната администрация по електронен път.
• Да даде практическа основа за съставяне на уеб страница на организация.
Преподавател(и):
доц. Мария Николова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Познават информационната и комуникационна инфраструктура на организацията за стартиране на е-бизнес.
• Познават необходимите информационни системи в организацията, нужни за осъществяване на е-бизнес.
• Познават основните модели на е-бизнес.
2) могат:
• Оценяват влиянието на е-бизнес върху организацията
• Практически да реализират уеб страница на организация
Предварителни изисквания:
няма
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
1. Цифрова икономика – продукти, клиенти, посредници. Нови продукти и дейности при цифровата икономика. Мрежови ефект. Глобализация.
2. Информационна и комуникационна инфраструктура на организацията.
3. Компютърни мрежи – LAN, WAN. Канали на комуникация – кабели, сателитна, микровълнова връзка. Мрежи в бизнеса - Интранет, Екстранет, VPN, VAN. Характеристики.
4. Основни видове е-бизнес: С2С, В2В, В2С, В2А, А2А, С2А. Е-общност. Мрежа от търговски партньори. Междусистемна интеграция.
5. Модели на е-бизнес – брокерски, абонаментен, рекламен, афилииращ, производствен, търговски, посреднически, обществен.
6. Информационни системи в организацията, необходими за осъществяване на е-бизнес (DSS, УИС, ЕИС). ERP, CRM.
7. BI - нови насоки. Cloud Computing. GIS.
8. Е-правителство. Е-подпис. Видове е-услуги.
9. Влияние на е-бизнес върху икономиката. Ефективност на цифровата икономика. Влияние на е-бизнес върху организацията – ефективност на операциите, конфликт на каналите, нови пазари, нови продукти, промяна в структурата на пазарите.
10. Влияние на е-бизнес върху човека – по-голямо удобство, ефективност, увеличен избор, ниски цени, измами.
11. Бариери пред е-бизнес.
12. Практика за програмиране на уеб страница.
Литература по темите:
Dayle M. Smith The E-Business Book: A Step-by-Step Guide to E-Commerce and Beyond
Eloise Coupey, Digital Business: Concepts and Strategies, 2nd Edition
Анастас Мавродиев, Интернет бизнес – основни понятия
сп. CIO, 2009 г., 2010, 2011.
Средства за оценяване:
тест - 50%
курсова задача - 25%
практически изпит - 25%